اطلاعات ۳ میلیون کاربر فیسبوک در معرض خطر است

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات ۳ میلیون کاربر فیسبوک که در  تست شخصیت به نام myPersonality شرکت کرده بودند،‌ در معرض خطر قرار دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش New Scientist، اطلاعات بیش از ۳ میلیون کاربر فیسبوک که در تست شخصیت به نام myPersonality شرکت کرده بودند در معرض خطر قرار دارد. این اطلاعات روی وب‌سایتی با سطح امنیتی پایین قرار داده شده و در معرض خطر تهدید هک امنیتی و سرقت اطلاعات سایبری و از همه مهم‌تر دسترسی به اطلاعات شخصی افراد قرار دارد. این اطلاعات،‌شامل پاسخ‌های کاربران به تست شخصیت و همچنین اطلاعات فردی آنها می‌شود. 

ظاهرا نام کاربری جزو اطلاعات موجود این سایت نیست ولی پاسخ کاربران حاوی اطلاعاتی در مورد شخصیت و نقاط قوت و ضعف آنها است. از جمله اطلاعات موجود در این سایت می‌توان به مواردی از جمله سن، جنسیت و وضعیت تاهل اشاره کرد. ۱۵۰۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان به تازگی وضعیت تاهل خود را در فرم‌ها بروزرسانی کرده بودند.

قبلا به شرکت‌کنندگان گفته شده بود که کلیه داده‌هایی که در فرم‌ها وارد می‌کنند،‌ تنها در اختیار محققین تایید شده قرار خواهد گرفت. این در حالی است که New Scientist ادعا می‌کند اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور شرکت‌کنندگان در تست، در کمتر از یک دقیقه با جستجو در اینترنت کاملا در دسترس همه قرار خواهد داشت و هر کسی به‌راحتی می‌تواند همه اطلاعات شخصی افراد شرکت کننده را به‌راحتی دانلود کند.

در تست شخصیت که آزمون روانشناسی myPersonality نام دارد،‌ بیش از ۶ میلیون نفر شرکت کرده‌اند. حدود نیمی از ۶ میلیون شرکت‌کننده در این آزمون،‌ قبلا اعلام کرده بودند که مشکلی با اشتراک گذاری اطلاعات درج شده در فرم‌هایشان ندارند. این مجوز منوط به استفاده اشتراک‌گذاری اطلاعات به صورت ناشناس در فضای مجازی صادر شده بود. این افراد موافقت کرده بودند که هر محققی که به این اطلاعات نیاز دارد می‌تواند از آن استفاده کند و تنها شرط‌شان ناشناس بودن هویت کسی است که فرم را پر کرده است. برگزارکنندگان آزمون روانشناسی در نهایت تصمیم گرفتند به ۲۸۰ نفر اجازه دسترسی به این اطلاعات را بدهند تا این افراد محقق بتوانند خروجی مورد نظر را از تحقیق استخراج کنند. جالب است بدانید،‌ تعدادی از کارمندان فیسبوک و برخی شرکت‌های بزرگ فناوری در بین این ۲۸۰ نفر بررسی کننده‌ فرم‌ها حضور دارند.

الکساندر کوگان در هر دو پروژه تست شخصیت حضور داشت

این مدل دسترسی به اطلاعات کاربران،‌ به سرعت رسوایی کمبریج آنالیتیکا را تداعی می‌کند. در آنجا نیز به لطف تست شخصیت به نام This is your digital life ،‌ اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک در دسترس افرادی که نباید قرار گرفت. جالب است بدانید در هر دو مورد، آزمایش‌ها توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده است. به‌علاوه، محقق اصلی هر دو پژوهش یک نفر است: الکساندر کوگان. الکساندر کوگان محقق روانشناسی دانشگاه کمبریج است که در آزمون تست شخصیت کمبریج آنالیتیکا نقش عمده‌ای داشت. پروژه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اواسط سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسیدو بعد هم رسوایی جمع آوری داده‌های ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک مطرح شد. رسوایی که در تاریخ ماندگار خواهد شد. اما در مورد پروژه جدید،‌ گفته شده،‌ کوگان از ابتدا نقش کلیدی در آن نداشته و بعدا به این پروژه جدید ملحق شده است. 

هنوز به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم سطح دسترسی به اطلاعات کاربران در چه حدی است. سخنگوی فیسبوک اعلام کرده که این شرکت در حال بررسی دقیق موضوع است و اجازه نمی‌دهد اطلاعات کاربران مورد سو استفاده قرار گیرد. فیسبوک همچنین اعلام کرده که ۲۰۰ اپلیکیشن که به نوعی به حوزه دسترسی به اطلاعات کاربران مربوط می‌شوند،‌ به حالت تعلیق درآورده است و موضوع تست آزمون شخصیت اخیر در اولویت اصلی این شرکت برای رسیدگی به وضعیت آن قرار دارد.

با اینکه اطلاعات ۳ میلیون کاربر بسیار کمتر از ۸۷ میلیون کاربر مربوط به پروژه کمبریج آنالیتیکا است،‌ ولی این قضیه نشان می‌دهد که هنوز به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته نمی‌شود و در واقع این داستان هشداری جدی در حوزه نقض قوانین حریم خصوصی را به نمایش می‌گذارد. نباید فراموش کنیم که حتی اگر داده‌های کاربران، به صورت ناشناس در دسترس باشند، با استفاده از اطلاعات اضافی پیوست شده در فیسبوک به‌راحتی می‌توان فرد را شناسایی کرد. این موضوع نه در مورد این آزمون بلکه در مورد هر آزمون شخصیتی دیگری هم صادق است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات