مایکروسافت به دنبال نفوذ در همه ابعاد زندگی شما است

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
حتی اگر به اکوسیستم شرکت دیگری متعهد باشید، باز هم هیچ راهی برای گریز از سلطه مایکروسافت، پیش‌ روی شما قرار ندارد.
تبلیغات

زمانی که متوجه این حقیقت شوید شاید دیگر دیر شده باشد. مایکروسافت به همه حوزه‌ها هجوم آورده است. نه‌تنها رایانه‌های شخصی، بلکه حتی آیفون، دستگاه‌های اندرویدی، پرنده‌های بدون سرنشین، بلندگوهای هوشمند و ...، مایکروسافت در حال تسخیر همه چیز است.

اگر بخواهیم کنفرانس توسعه‌دهندگان بیلد امسال مایکروسافت را در یک نکته خلاصه کنیم، آن نکته موج حرکت آرام و پرقدرت این غول فناوری برای حضوری نامحسوس و ماهرانه در زندگی همه افراد خواهد بود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، در روز نخست کنفرانس امسال مایکروسافت گفت:

جهان یک رایانه است.

رایانه‌ها دیگر محدود به لپ‌تاپ‌ها و جعبه‌هایی که زیر میز قرار می‌گیرند یا حتی دستگاهی مستطیلی فلزی و شیشه‌ای که در جیب خود می‌گذارید نیست. آن تعریفی که ما به‌صورت سنتی از رایانه داریم، یعنی دستگاهی که دارای صفحه نمایش و رابط کاربری گرافیکی باشد در حال تغییر است.

مایکروسافت همه جا

با اتصال فراهم‌شده به سامانه‌های ابری و هوش مصنوعی همه چیز درحال تبدیل شدن به رایانه است. حتی بلندگوها با هوش مصنوعی و تشخیص گفتار ترکیب شده‌اند. پرنده‌های بدون سرنشین که در حال حاضر تنها می‌توانند عکسبرداری و فیلم‌برداری کنند، به‌زودی با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قادر به تحلیل محیط و درک آن خواهند بود.

 برخلاف گوگل و اپل که سعی می‌کنند کاربران را به خرید دستگاه‌های دارای صفحه نمایش‌ زیبا و دلفریب سوق دهند، مایکروسافت حقیقت دیگری را پذیرفته است و رؤیای خود را دنبال می‌کند: مایکروسافت می‌خواهد زیرساخت بیش از ۲۰ میلیون دستگاه هوشمندی باشد که تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد.

مایکروسافت تنها به یک قسمت از کیک راضی نیست و می‌خواهد همه آن را از آن خود کند.

برای تحقق بخشیدن به این رؤیا، مایکروسافت نقشه راه خود را تغییر داده است. حالا این شرکت برخلاف گذشته که می‌خواست ویندوز را روی همه چیز نصب کند، تصمیم دارد در زمین دیگران بازی کند تا هرچه بیشتر در دستگاه‌های مختلف حضور داشته باشد. در طول کنفرانس همه کسانی که روی صحنه آمدند از مدیرعامل گرفته تا کارشناسان، بارها تأکید کردند دنیای جدید دنیایی چنددستگاهی است. بر همین اساس مایکروسافت می‌داند باید در همه دستگاه‌ها حضور داشته باشد؛ حتی آن‌هایی که کاملا در رقابت مستقیم با محصولات این شرکت هستند.

این به معنای عبور مایکروسافت از شکست در حوزه گوشی هوشمند و تغییر رویکرد به ارائه خدمات در دستگاه‌هایی مانند آیفون و اندرویدی‌ها است. از دیگر اقدامات شرکت در این راستا می‌توان به همکاری با کوالکام برای ساخت کیت بینایی هوش مصنوعی برای بهبود هوش در دوربین‌های امنیتی و افزایش قدرت پلتفرم هوش مصنوعی آژور اشاره کرد. مایکروسافت حتی موفق شده است DJI را به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیش‌رو در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین متقاعد کند از آژور برای توسعه کاربردهای صنعتی خود استفاده کند.

یکی دیگر از مأموریت‌های جدید مایکروسافت اتصال برخی از سرویس‌هایش با محصولات شرکت‌های دیگر است. یکپارچه‌سازی کورتانا و الکسا را می‌توان یکی از نمونه‌های این مأموریت جدید دانست. شاید واضح‌ترین دلیل برای این کار سؤالی مشخص است:

فناوری خوب به چه کاری می‌آید اگر مردم از آن استفاده نکنند؟

شاید جالب‌تر از همه این باشد که چگونه هوش مصنوعی و سرویس‌های مایکروسافت به‌طور نامرئی و دور از دید ما در حال رسیدن به اهداف این مأموریت جدید در همه جا هستند. احتمالا بیشتر مردم حتی خبر هم ندارند مایکروسافت تا چه میزان در متن زندگی آن‌ها قرار گرفته است.

چت‌بات‌ها و پردازش روی دستگاه

حتی کسانی که در چین زندگی می‌کنند و کاربر ویبو –نسخه چینی توییتر- هستند نیز شاید ایده‌ای درباره ماهیت XiaoIce نداشته باشند؛ یک چت‌بات با زبان طبیعی که توسط مایکروسافت ساخته شده است و بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال دارد.

دیو فورستروم، مدیر ارشد Comms، گروه هوش مصنوعی و تحقیقاتی مایکروسافت، می‌گوید کاربران با تقریبا ۳۰ دقیقه در روز فعالیت به‌طور متوسط ۲۳ بار با XiaoIce وارد تعامل می‌شوند.

فورسروم می گوید:

در مقایسه، میانگین تعامل کاربر با یک دستیار دیجیتال معمولی مانند سیری یا دستیار گوگل فقط حدود ۳ تا ۵ مرتبه است. XiaoIce به‌خوبی کورتانا در دنیا شناخته شده نیست (حداقل در خارج از چین)؛ اما میزان مراجعه و تعامل مردم به آن نشان می‌دهد که توانسته است راه خود را به زندگی افراد باز کند.

مثال دیگری از رسوخ نامحسوس مایکروسافت برای ارائه فناوری‌هاش، گوشی‌های هوشمند هواوی است. پرچم‌داران جدید این شرکت سازنده گوشی هوشمند مانند هواوی میت ۱۰، دارای یک تراشه اختصاصی شبکه عصبی (NPU) یا همان پردازنده هوش مصنوعی هستند. این تراشه به اپلیکیشن‌های مایکروسافت که به‌صورت پیش‌فرض روی این دستگاه نصب هستند اجازه می‌دهد بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر به ترجمه همزمان مکالمات به زبان‌های مختلف بپردازد، بدون آن‌که نیاز باشد به اینترنت وصل باشد و از پردازنده‌های ابری استفاده کند.

 مایکروسافت به‌صورت نامحسوس در حال پررنگ کردن حضور خود در پس‌زمینه فناوری‌های گوناگون است. بنابراین دوست داشته باشیم یا نه، احتمالا به‌زودی راه فراری از مایکروسافت نخواهیم داشت؛ چرا که این شرکت در پس دستگاه‌های مختلف ما حضور خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات