کمبریج آنالیتیکا به دنبال صدور رمزارز اختصاصی خود بوده است

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها حاکی از آن هستند که کمبریج آنالیتیکا مدت‌ها پیش از رسوایی اطلاعاتی اخیر، قصد داشته است دست به صدور و عرضه یک ارز رمزپایه اختصاصی بزند.
تبلیغات

به گزارش نیویورک تایمز، کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاور تحلیل داده‌ای که پیش‌تر به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک نامش بر سر زبان‌ها افتاد، از مدت‌ها قبل در پی صدور و عرضه ارز رمزپایه انحصاری خود بوده است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که قرار بوده توکن دیجیتال کمبریج آنالیتیکا کار ذخیره و فروش داده‌های شخصی آنلاین کاربران را تسهیل کند. بر اساس این گزارش، الکساندر نیکس، مدیر اجرایی کمبریج آنالیتیکا در آن زمان بر این اقدامات نظارت مستقیم داشته است. در ماه میلادی گذشته پس از رسوایی جنجالی فیسبوک، افشای ویدئویی مخفیانه از مصاحبه نیکس با یک خبرنگار، باعث شد هیئت مدیره کمبریج آنالیتیکا تصمیم به تعلیق وی بگیرد. نیکس در این ویدئو به تشریح رویکرد شرکت تحت مدیریت خود در امور سیاسی کشورها و مهندسی انتخابات پرداخته و با افتخار از تأثیرگذاری اقدامات خود یاد کرده است. با وجود برکناری نیکس از سمت مدیریت کمبریج آنالیتیکا، هنوز مشخص نیست که وی در حال حاضر چه ارتباطی با این شرکت دارد.

گفتنی است عرضه اولیه سکه (ICO) روشی برای فروش دارایی‌های دیجیتال و جذب سرمایه توسط شرکتی است که در زمینه فناوری ارزهای رمزپایه فعالیت دارد. طی چند ماه اخیر با رشد فزاینده علاقه سرمایه‌گذاران به فناوری ارزهای رمزپایه و به هیجان آمدن آن‌ها از قابلیت‌های انقلابی این پدیده نوظهور، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تلاش کرده است سرمایه‌گذاران را از عواقب کلاهبرداری‌های احتمالی در این زمینه آگاه کند.

پیش‌تر در ماه دسامبر جی کلایتون، رئیس SEC هشدار داده بود که رمزارزها و ICO-ها در مقایسه با بازارهای سنتی اوراق بهادار، ریسک بسیار بیشتری متوجه منافع سرمایه‌گذاران می‌کنند و محیط آن‌ها به‌شدت مستعد رشد فعالیت‌های شیادانه و دستکاری تعمدی شاخص‌های بازار است.

هنوز معلوم نیست که آیا کمبریج آنالیتیکا برنامه خود را برای صدور رمزارز اختصاصی ادامه خواهد داد یا خیر. این شرکت تاکنون درخواست رسانه‌ها را برای اظهار نظر در این مورد بی‌پاسخ گذاشته است.

در رسوایی اخیر فیسبوک که در آن پای دو دولت آمریکا و بریتانیا نیز به میان کشیده شد، کمبریج آنالیتیکا نامی بود که بیش از همه توجه رسانه ها را به خود معطوف ساخت. فیسبوک در ماه گذشته برای احیای اعتماد عمومی، ارتباط خود را با این شرکت بریتانیایی تحلیل داده قطع و اذعان کرد که شرکت یادشده به اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی داشته است.

فیسبوک گفته است استادی از دانشگاه کمبریج به نام الکساندر کوگان این اطلاعات را به‌طور غیر قانونی از طریق یک اپلیکیشن سنجش شخصیت گردآوری کرده و سپس با نقص شرایط کاربری فیسبوک، آن‌ها را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده است؛ شرکتی که بعدها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به استخدام کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ درآمد.

کمبریج آنالیتیکا

در سال ۲۰۱۵ فیسبوک از این واقعه باخبر شده؛ اما از اطلاع‌رسانی در مورد آن به عموم مردم سرباز زده است. گویا در آن زمان، این شرکت از تمامی طرف‌های درگیر در این رخداد خواسته است  اطلاعات افشاشده را نابود کنند. گزارش‌های اخیر اما حاکی از آن هستند که داده‌های یادشده به‌طور کامل حذف نشده بودند.

کمبریج آنالیتیکا بارها اعلام کرده که این داده‌ها را از طریق یک مجوز قانونی دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات