اپل مدیر ارشد واحد هوش مصنوعی گوگل را استخدام کرد

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل با هدف بهبود وضعیت اسفناک سیری، دستیار دیجیتال خود، مدیر واحد هوش مصنوعی گوگل را استخدام کرد.
تبلیغات

اپل در یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های خود برای همپا‌ شدن با رقبای خود در زمینه‌ی فناوری هوش مصنوعی، جان جیاندرئا، مدیر ارشد واحد جستجو و هوش مصنوعی گوگل را به استخدام خود در آورد. اپل روز گذشته اعلام کرد که جیاندرئا هدایت واحد «استراتژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی» این شرکت را بر عهده خواهد داشت و به یکی از ۱۶ مدیر اجرایی کوپرتینونشین‌ها بدل خواهد شد که به‌صورت مستقیم با تیم کوک، مدیرعامل اپل ارتباط دارند و به‌صورت مستقیم به او گزارش می‌دهند.

استخدام جیاندرئا برای اپل یک پیروزی محسوب می‌شود؛ زیرا در حال حاضر به‌ اعتقاد بسیاری از مدیران سیلیکون ولی و تحلیلگران، این شرکت یارای رقابت با همتایان خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی ندارد؛ فناوری نوین و روبه‌رشدی که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد کامپیوترها را قادر به اجرای تسک‌های پیچیده‌تری مانند ادراک دستورهای صوتی یا تشخیص چهره‌ی افراد در تصاویر می‌کند. تیم کوک در ایمیلی که صبح روز سه‌شنبه برای کارکنان اپل ارسال کرد، چنین می‌گوید:

 فناوری ما باید با ارزش‌هایمان درآمیخته باشد. جان [جیاندرئا]، همانند ما به سیاست‌ها و رویکرد اندیشمندانه‌‌ی ما در خصوص ساخت هوشمندتر و شخصی‌تر کردن کامپیوترها تعهد دارد.

اگرچه اپل با اتکا به آیفون، به ارزشمندترین شرکت سهامی عام بدل شده است؛ اما بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی فناوری باور دارند که سیری، دستیار دیجیتال آیفون، به‌ اندازه‌‌ی دستیار دیجیتال گوگل و آمازون کارآمد و تأثیرگذار نیست.

Siri

جان جیاندرئا مدیر ۵۳ ساله و اسکاتلندی سابق گوگل که بیش‌تر با عنوان .J.G از او یاد می‌شود، یکی از مهره‌های تأثیرگذار و کلیدی در زمینه‌ی یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با تمام محصولات و سرویس‌های گوگل، شامل موتور جستجو، جیمیل و گوگل اسیستنت محسوب می‌شود. جیاندرئا در سال ۲۰۱۰ و به‌ لطف تصاحب استارتاپ Metaweb‌ توسط گوگل، به این شرکت ملحق شد؛ او در استارتاپ یادشده با عنوان مدیر ارشد فناوری مشغول به‌ کار بود. متاوب در آن زمان مشغول توسعه‌ی «پایگاه داده‌‌ای از دانش دنیا» بود که در نهایت توسط گوگل به موتور جستجوی این شرکت اضافه‌ شد تا توانایی ارائه‌ی پاسخ‌های مستقیم به پرسش‌ها و جستجوهای کاربران را داشته باشد. در دوران مدیریت جیاندرئا، پژوهش در حوزه‌ی هوش مصنوعی اهمیتی بسیاری در گوگل به خود گرفت؛ به‌طوری که Google Brain، لابراتوار هوش مصنوعی این شرکت به محلی نزدیک به ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل منتقل شد.

مهندسان هوش مصنوعی به نیروهای بسیار ارزشمندی در سیلیکون ولی بدل شده‌اند و گاهی اوقات درآمد سالانه‌ی آن‌ها از مرز هشت رقم تجاوز می‌کند. روز دوشنبه که خبر کناره‌گیری ناگهانی جیاندرئا از سمت مدیریت ارشد واحد هوش مصنوعی گوگل منتشر شد، او به‌سرعت به یکی از شایسته‌ترین مدیران اجرایی در دسترس حوزه‌ی فناوری بدل شد؛ اما روز سه‌شنبه مشخص شد که او در حقیقت در دسترس نبوده است. اپل اخیرا نیروهای عالی‌رتبه و ارزشمندی در حوزه‌ی فناوری استخدام کرده که یکی از این نیروها، راس سالاخودینوف، استاد دانشگاه کارنگی ملون است. سالاخودینوف در دانشگاه تورنتو و زیر نظر جفری هینتون تحصیل کرده است؛ شخصی که در زمینه‌ی نظارت بر لابراتوار Google Brain‌ فعالیت دارد.

موضع اپل در خصوص محافظت از حریم خصوصی کاربرانی که از دستگاه‌ها و سرویس‌های این شرکت استفاده می‌کنند، بسیار جدی است و این موضوع می‌توان در زمینه‌ی ساخت سرویس‌های مبتنی بر شبکه‌های عصبی، یک ضعف باشد. پژوهشگران معمولا چنین سیستم‌هایی را از طریق غوطه‌ور کردن در حجم عظیمی از داده‌های دیجیتال از جمله داده‌های مربوط کاربران سرویس‌های مختلف تعلیم می‌دهند؛ با این حال کوپرتینونشین‌ها مدعی هستند که راهکار‌هایی برای تعلیم الگوریتم‌های این‌چنینی بدون به‌ خطر انداختن حریم خصوص کاربران توسعه می‌دهند.

هوش مصنوعی

در جریان بحث بر سر آنکه آیا بشریت باید در خصوص روند پیشرفت فزاینده‌ی هوش مصنوعی نگران باشد یا خیر،‌ جان جیاندرئا طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Technology Reveiw دانشگاه MIT گفت نگرانی‌ها در این خصوص بسیار مبالغه‌آمیز است. او می‌گوید:

من با چنین فرضی مخالفم که ما در آینده به سیستم فوق هوشمندی دست خواهیم یافت که پس از مدتی انسان‌ها را مهجور خواهد کرد. من نگرانی مردم در این خصوص را درک می‌کنم؛ اما تصور می‌کنم که توجه بیش از حدی معطوف آن شده است؛ من هیچ پایه‌ی فنی و علمی برای در راه بودنِ چنین خطری نمی‌بینم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات