آیا سرفیس فون اعتماد از دست‌رفته مایکروسافت را در دنیای موبایل بازمی‌گرداند؟

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فارغ از اینکه سرفیس‌فون وجود خارجی خواهد داشت یا خیر، در این مقاله قصد داریم بدانیم که آیا سرفیس‌فون احتمالی می‌تواند نام مایکروسافت را به یکی از بازیگران دنیای موبایل مطرح کند؟
تبلیغات

سرفیس‌فون، نامی آشنا برای دنبال‌کنندگان دنیای فناوری و طرفداران گوشی‌های ویندوزی است؛ نامی که از مدت‌ها پیش بر سرِ زبان‌ها افتاده و وجود پیشوند سرفیس در آن، نوید وجود نبوغ و نوآوری را می‌دهد. هر از چندگاهی اخباری در رابطه با این محصول به بیرون درز پیدا می‌کند. مدیران ارشد مایکروسافت همگی به اتفاق بر حضور مایکروسافت در حوزه‌ی موبایل تأکید دارند؛ این در‌حالی است که از عرضه‌ی آخرین تلفن‌هوشمند ردموندی‌ها نزدیک به ۲ سال می‌گذرد. همین وقفه‌ی طولانی مدت در عرضه‌ی گوشی جدید، پلتفرم ویندوز ۱۰ موبایل را نیز دچار مشکل کرده و اکنون تقریبا اندک رغبتی که توسعه‌دهندگان برای ساخت بازی و اپلیکیشن در این پلتفرم داشته‌اند، از دست داده‌اند.

ماه گذشته اکثر دستگاه‌های ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی پاییزه‌ی کریترز یا همان فال کریترز را دریافت کردند اما، در این بین تنها غایب مهم، گوشی‌های ویندوزی مایکروسافت بودند. مایکروسافت با به‌روزرسانی فال کریترز، تغییری در روند به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ موبایل ایجاد کرد. این شرکت با ایجاد شاخه‌ای جدید با نام فیچر ۲، عملاً پلتفرم موبایل خود را از دیگر پلتفرم‌های تحت ویندوز ۱۰ جدا کرد و برای اولین‌بار طرفداران گوشی‌های ویندوزی با خطر رهاشدگی از سوی مایکروسافت روبه‌رو شدند. به بیان دیگر از این پس گوشی‌های ویندوزی تنها ویژگی‌های امنیتی مورد نیاز را دریافت خواهند کرد و ویژگی‌های جدید به نسخه‌های دیگر ویندوز ۱۰ اختصاص خواهد یافت.

باوجود شایعات اخیر و صحبت‌های مدیران مایکروسافت درباره‌ی ادامه‌ی حضور این شرکت در حوزه‌ی موبایل، اقدام اخیر این شرکت در ارایه‌ی به‌روزرسانی‌های جدید برای پلتفرم ویندوز ۱۰ موبایل، اخباری که مبنی‌بر رهاکردن بازار موبایل توسط مایکروسافت بود، تقویت کرد.

از آغاز کار پلتفرم موبایل ویندوز، همواره کاربران این پلتفرم با کمبود امکانات، هم از جانب توسعه‌دهندگان و هم از جانب سیستم‌عامل روبه‌رو بودند. به بیانی دیگر محدودیت، تبدیل به بخشی از ویندوز موبایل شده بود و دارندگان گوشی‌های ویندوزی نیز این واقعیت را پذیرفته بودند. با عرضه‌ی نسخه‌ی هشتم ویندوز فون، شرایط تا حدودی تغییر کرد و برای اولین‌بار این پلتفرم با افزایش کاربران مواجه شد. در زمانی که آیفون به علت قیمت نسبتاً بالای خود در دسترس اقشار پایین‌دست جامعه قرار نداشت و اندروید نیز به دلیل مشکلات عدیده، تجربه‌ی کاربری خوبی را به کاربران ارایه نمی‌کرد، این گوشی‌های ویندوزی بودند که توانستند با ارایه پلتفرم سریع و خوش‌قیمت،‌ توجه قشر زیادی را به خود جلب کنند. ویندوزفون در آن دوران طلایی توانست سهمی نزدیک به ۳ درصد از بازار سیستم‌عامل‌های موبایل را نصیب خود کند. مایکروسافت قصد داشت موفقیت خود در این بازار را بیش‌از پیش تثبیت کند. در آن زمان گزارش‌های فراوانی منتشر می‌شدند که از تصاحب سهم بازار موبایل توسط ویندوزفون تا سال‌‌های آتی خبر می‌دادند اما، ویندوز ۱۰ موبایل تمام این رؤیاها را نقش بر آب کرد و آب سردی بر سر طرفداران این پلتفرم فرو ریخت.

جو بلفیوره

باوجود مانور فراوانی که مایکروسافت برای این پلتفرم تازه انجام می‌داد اما، حقیقت به هیچ عنوان با آنچه که مایکروسافت بیان کرده بود، برابری نمی‌کرد. دیگر نه گوشی‌های قدیمی ویندوزی پشتیبانی می‌شدند و نه روانی و سرعت سیستم‌عامل به اندازه‌ی ویندوزفون ۸ و ۸.۱ بود. اگرچه در ظاهر تغییرات را مشاهده می‌کردیم اما، همه‌چیز نشان از یک عقب‌گرد اساسی می‌داد.

هنگامی‌ که مایکروسافت وقتش را صرف توسعه‌ ویژگی‌های ناکارآمد کرده بود، رقبا مشغول به توسعه‌ی پلتفرم خود بودند. حال شرایط تغییر کرده بود؛ اگرچه هم‌چنان خرید آیفون‌های اپل برای قشر پایین‌دست جامعه دور از ذهن به‌نظر می‌رسید اما، اندروید پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ای را به دست آورده بود. بنابراین بسیاری از کاربران رهاشده‌ی ویندوزفونی، تصمیم به کوچ‌ گرفتند تا سهم این سیستم‌عامل در بازار موبایل با کاهش روبه‌رو شود.

ویندوز ۱۰ موبایل به‌قدری نامناسب توسعه‌ داده شده بود که عملاً این پلتفرم را به ورطه‌ی نابودی کشاند و اکنون تقریباً چیزی جز یک اسم از آن باقی نمانده است.

حال به‌نظر می‌رسد مایکروسافت دوباره عزم خود را جزم کرده تا این‌بار با تغییرات فراوان به بازار برگردد و اشتباهات پیشین خود را با ارایه ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، جبران کند؛ بازگشتی که به‌نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز بودن یا نبودنش در گرو سرفیس‌فون باشد.

سرفیس‌فون

ویندوز ۱۰ موبایل تمام رؤیاها را نقش بر آب کرد و آب سردی بر سر طرفداران این پلتفرم فرو ریخت

برند سرفیس در چند سال اخیر به اندازه‌ای خوش درخشیده که در ذهن اکثر افراد تداعی کننده‌ی نبوغ و نو‌آوری است. پانوس پانای و تیم او توانسته‌اند با معرفی هر دستگاه از خانواده‌ی سرفیس، تعریفی جدید در آن حوزه ایجاد کنند. به غیر از موبایل، برند سرفیس تقریباً در اکثر زمینه‌ها یک محصول ارائه کرده است.

اول ژانویه سال ۲۰۱۷، رودی وین، از توسعه‌دهنده‌های مطرح ویندوزفون و نزدیک به مایکروسافت،‌ در حساب شخصی خود توییتی را منتشر کرد که از توانایی‌های بالای گوشی آینده‌ی مایکروسافت خبر می‌داد.

مایکروسافت روی [دستگاهی] کار می‌کند که فراتر از گوشی هوشمند است؛ چیزی متفاوت. برای روشن‌کردن این قضیه، آن‌ها نمی‌توانند از نام «فون» استفاده کنند، من روی نام سرفیس پاکت شرط می‌بندم.

در ادامه او در پاسخ به سؤال یکی از کاربران می‌گوید:

فکر می‌کنم این قضیه خیلی مهم است و ما باید از این پس از پسوند «فون» برای این دستگاه استفاده نکنیم. این دستگاه قرار نیست جایگزین لومیاهای فعلی شود بلکه دسته‌بندی جدیدی را با خود ایجاد خواهد کرد؛ دسته‌بندی متفاوت از دستگاه‌های اندرویدی و آی‌او‌اسی.

سخن بی‌پروا رودی وین، نشان از اطلاعات داخلی‌ قوی‌ ‌می‌دهد که او به‌دست آورده است؛ همچنین اگر توییت بالای رودی وین را در کنار صحبت ساتیا نادلا بگذارید، انکار توسعه‌ی گوشی‌ هوشمندی با برند سرفیس غیرممکن می‌شود.

ساتیا نادلا / Satya Nadella

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، چندی پیش در گفتگو با Marketplace درباره‌ی سیاست شرکت متبوعش در رابطه با گوشی‌های هوشمند گفت:

ما همچنان گوشی هوشمند تولید می‌کنیم. تولیدکنندگانی نظیر اچ‌پی در کنار خود داریم. همچنین باید به سایر تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰ موبایل اشاره کرد. ما ابعاد مختلف کاربری و ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند نظیر مدیریت و امنیت را در نظر می‌گیریم و روی آن‌ها کار می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های اصلی در گوشی‌های هوشمند ویندوزی، کانتینیوم است که امکان تبدیل گوشی به یک پی‌سی را فراهم می‌کند. ما همچنین در پی آن هستیم تا کل نرم‌افزار‌های خود را برای کاربران سایر پلتفرم‌ها نظیر آی‌او‌اس و اندروید فراهم کنیم. مرحله‌ی بعدی برای ما ایجاد تغییر در فرم و کاربری است. تغییراتی که ما با محصولات سری سرفیس انجام دادیم، کاملا گویا هستند. تولیدکننده‌‌ی خاصی قبل از ما به سراغ گجت‌های هیبریدی یا دو در یک نرفته بود. ما این فرم فکتور را ایجاد کردیم و حال شاهد افزایش محصولاتی هستیم که با پیروی از این طراحی راهی بازار شده‌‌اند. ما گوشی تولید خواهیم کرد؛ اما گوشی‌های هوشمند تولیدی ما شباهتی به محصولات موجود در بازار نخواهند داشت.

صحبت نادلا دقیقا توییت ۱۱ ماه پیش رودی وین را تصدیق می‌کند. اما آیا صرفا ورود مایکروسافت با سرفیس‌فون (یا شاید سرفیس پاکت) به بازار بی‌رحم موبایل، پیروزی را برای این شرکت رقم می‌زند؟

به‌عنوان کسی که چندین سال را با گوشی‌های ویندوزی گذرانده، باید اذعان کنم که مشکل مایکروسافت تنها عرضه‌ی گوشی‌ هوشمند نیست، بلکه سیستم‌عامل موبایلی این شرکت در پایه‌ای‌ترین عملکردها نیز دچار اختلال است و بعضاٌ از ویژگی‌هایی که مدت‌ها در پلتفرم‌های رقیب وجود دارند، بی‌بهره است؛ همچنین عملکرد کلی و بهینگی سیستم‌عامل به‌ هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست. مشکلات اساسی و ریستارت‌های پی‌درپی که در نسخه‌های عمومی ویندوز ۱۰ موبایل وجود دارد، مسلماٌ به مذاق هیچ کاربری خوش نمی‌آید.

مایکروسافت برای پیروزی در حوزه‌ی موبایل، در وحله‌ی اول باید پلتفرمی را توسعه دهد که از باگ‌های سرسام‌آور و پرتعداد تهی باشد. به عبارتی دیگر، مایکروسافت باید سعی در ارایه‌ی تجربه‌ای مناسب از کار با گوشی‌های هوشمندش کند؛ در غیر این‌صورت هیچ‌کس به ویژگی‌های جانبی‌ مانند کانتینیوم، اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ و توانایی کار با نرم‌افزارهای وین‌۳۲ توجهی نمی‌کند.

از طرفی، ارایه‌ ویژگی‌های معمول گوشی‌های هوشمند، هیچ جذابیتی برای مشتریان فعلی ندارد و به‌سبب وجود اپلیکیشن‌های بیشتر در پلتفرم‌های رقیب، کاربران به پلتفرم موبایل مایکروسافت توجهی نخواهند کرد. بنابراین مایکروسافت در کنار ارایه‌ی تجربه‌کاربری مناسب، نیاز به گنجاندن ویژگی‌های بکر و نوآورانه‌ای دارد که قلب هر کاربری را به تپش بیاندازد.

ویژگی CShell یا همان هسته‌ی مشترک، جزو همان ویژگی‌هایی است که می‌تواند در کنار موفقیت فاکتورهای دیگر، نقش به‌سزایی در موفقیت سرفیس‌فون ایفا کند. تجربه‌ی استفاده از یک رایانه‌ی تمام‌عیار ویندوزی به‌واسطه‌ی گوشی‌همراه، موردی است که کشورهای در حال توسعه از آن استقبال زیادی خواهند کرد. حقوق ماهیانه پایین و نبود رفاه مالی در کشورهایی مانند هند، باعث شده تا خیل عظیمی از جمعیت کشور به اینترنت و رایانه دسترسی نداشته باشند. براساس آمار سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۹۰۰ میلیون از جمعیت این کشور، به اینترنت دسترسی ندارند اما، با توجه به قیمت تقریبا بالای سرفیس‌فون، چگونه این دستگاه می‌تواند نظر قشر ضعیف جامعه را به خود جلب کند؟

Microsoft Continuum

در پاسخ به این پرسش باید گفت که سرفیس‌فون تنها یک گوشی‌هوشمند از جانب مایکروسافت نخواهد بود، بلکه آغازگر جنبشی است که به‌صورت پیوسته در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند پخش خواهد شد؛ درست مانند آنچه که با معرفی محصول دو در یک سرفیس پرو شاهدش بودیم. به لطف معرفی سرفیس پرو، اکنون سازندگان زیادی مانند ایسوس، ایسر، لنوو و... به ساخت چنین دستگاه‌هایی روی آورده‌اند؛ بنابراین انتظار ادامه‌ی چنین روندی با معرفی سرفیس‌فون، چندان دور از ذهن نیست.

ساتیا نادلا: مطمئنم که ما گوشی تولید خواهیم کرد؛ اما گوشی‌های هوشمند تولیدی ما شباهتی به محصولات موجود در بازار نخواهند داشت

به بیان دیگر، شاید مایکروسافت گوشی‌های هوشمند خود را برای قشر پر درآمد جامعه هدف قرار دهد اما، این دیگر شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت خواهند بود که با ساخت دستگاه‌هایی الهام‌گرفته از سرفیس‌فون و برچسب قیمتی مناسب، در گسترش جنبش این دستگاه‌ها تلاش خواهند کرد.

با وقوع چنین اتفاقی، حال کشورهای کم‌ در‌آمد و در حال توسعه‌ای مانند هند نیز از نعمت استفاده رایانه‌ی ویندوزی برخوردار خواهند شد و مایکروسافت با یک تیر دو نشان خواهد زد؛ یعنی هم در گسترش کاربران پلتفرم دسکتاپ ویندوز ۱۰ خود گامی اساسی برداشته و هم پلتفرم موبایلی خود را در بین مردم جای می‌دهد.

البته تمامی موارد بالا در صورتی به وقوع خواهد پیوست که ردموندی‌ها هویت حقیقی گوشی‌های هوشمند را به‌درستی درک کرده و روی نسخه‌ی موبایل ویندوز ۱۰ اقداماتی اساسی‌ را انجام دهد؛ اقداماتی که باعث تسخیر قلب و روح کاربران شود تا سخنی که ساتیا نادلا در بدو انتصاب به سمت مدیرعاملی مایکروسافت بیان کرد، رنگ حقیقت به خود بگیرد.

می‌خواهیم کاربران برای انجام کارهای روزانه‌، عاشق ویندوز باشند و ویندوز ۱۰ تبدیل به نسخه‌ای شود که کاربران به آن عشق بورزند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات