انتشار پلتفرم هوش مصنوعی توسط سونی

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی سونی با هدف جذب توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی همانند دیگر شرکت‌های بزرگ مثل فیس‌بوک، گوگل و آمازون دسترسی به ابزارهای یادگیری عمیق خود را در اختیار عموم قرار داد.
تبلیغات

شرکت مطرح ژاپنی سونی کتابخانه‌های شبکه عصبی خود را با مجوز رایگان در اختیار همه قرار داده است. برنامه‌نویسان بدون پرداخت حق امتیاز، امکان توزیع، اصلاح و استفاده از این نرم‌افزار را خواهند داشت. سونی در بیانیه‌ای اعلام کرد با تغییر به سمت متن باز بودن، جامعه‌ی توسعه‌دهندگان قادر خواهد بود بیشتر بر کدهای کتابخانه‌های اصلی تمرکز داشته باشد.

گوگل با انتشار پلتفرم تنسورفلو در سال ۲۰۱۶، راه را برای توسعه هوش مصنوعی (AI) باز کرد. این امر موجب شد شرکت‌هایی که نرم‌افزار را در اختیار داشتند، امید بیشتری برای به دست آوردن کارشناسان هوش مصنوعی داشته باشند که به‌وسیله ابزارهای مشابه آموزش دیده‌اند و به دنبال توسعه و گسترش کد‌های آن هستند. از آن زمان، فیسبوک از Caffe و Torch حمایت کرد، آمازون MXNet را انتخاب کرد و شرکت مایکروسافت مجموعه ابزار Cognitive را منتشر کرد.

هوش مصنوعی

 سونی، نامی که به‌طور معمول با یادگیری ماشین شناخته نمی‌شود، قبلا به جاه‌طلبی خود در مورد هوش مصنوعی اشاره کرده بود. سال گذشته، این شرکت که مقر اصلی آن در توکیو است، در اقدامی نادر در یک استارت‌آپ آمریکایی به نام Cogitai سرمایه‌گذاری انجام داد که فعالیت اصلی آن، بر تکنولوژی پیشرفته‌ای‌ از هوش مصنوعی تحت عنوان یادگیری تقویتی متمرکز شده است. در همین سال کازوو هیرای، مدیر اجرایی شرکت سونی، به سرمایه‌گذاران گفت: «این شرکت باید برای همکاری با استعدادهای بیرونی جهت تحولات در رباتیک و هوش مصنوعی اقدام کند.»

نرم‌افزار سونی نقاط قوتی هم دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد:

  • استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون، زبانی محبوب که توسط محققین در زمینه‌ی داده  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سازگاری با کارت‌های گرافیکی انویدیا که می‌تواند آموزش مدل را سرعت ببخشد و به تلفن‌های هوشمند نیز منتقل شود.

این شرکت در جهت رسیدن به اهدافش در این راستا و جذب توسعه‌دهندگان در این زمینه، باید مسیری طولانی را طی کند. برای مثال هم‌اکنون در گیت‌هاب به‌عنوان یک مخزن محبوب پروژه‌های متن‌باز، نرم‌افزار سونی تنها توسط ۶۴ نفر بوک‌مارک شده است؛ در حالی که تنسورفلو متعلق به گوگل توسط ۶۰ هزار نفر نشانه‌گذاری شده است.

نظر شما چیست؟ به چه دلیل شرکت‌های بزرگ پلتفرم‌های هوش مصنوعی خودشان را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات