مایکروسافت از گسترش کروم‌ بوک‌ در مدارس و کسب و کارها نگران است

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت از گذشته نگران گسترش کروم‌بوک‌ گوگل بوده و اخیرا نیز ویدئوهایی برای مقایسه‌ی محصولات خود با کروم‌بوک‌ منتشر کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت نخستین بار،‌ سه سال پیش نگرانی خود از ورود گوگل به بازار رایانه‌های شخصی را با حمله به لپ‌تا‌پ‌های گوگل آشکار کرد. با وجود این‌که کرومبوک هنوز هم موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان نشده، ولی در بین دانش‌آموزان آمریکایی و برخی از کسب‌وکارها محبوبیت پیدا کرده‌‌ است. مایکروسافت در دو ویدئوی جدید، نگرانی خود از این محصولات گوگل را بار دیگر آشکار می‌کند. این ویدئوها در کانال ویندوز ردموندی‌ها منتشر شده است.

در ویدیوی اول، مایکروسافت با تبلیغ ویژگی‌هایی مثل Windows lnk، کورتانا، ویندوز هلو و مایکروسافت اج برتری ویندوز در مقابل سیستم‌عامل کروم را در کسب‌وکارها نوید می‌دهد. نکته‌ی عجیب این ویدئو، اشاره نکردن ردموندی‌ها به جایگاه ویندوز ۱۰ اس به‌عنوان جایگزین سیستم‌عامل کروم است. مایکروسافت در این ویدئو از نسخه‌ی پروی ویندوز ۱۰ برای مقایسه استفاده کرده است. ویدئوی دومی که مایکروسافت در کانال ویندوز منتشر کرده،‌ برتر‌های این سیستم‌عامل را برجسته می‌کند. در این ویدئو نیز از ویندوز ۱۰ پرو برای مقایسه استفاده شده است و ویژگی‌هایی مثل Windows lnk و امنیت و سهولت استفاده از ویندوز هلو را به رخ رقبا می‌کشد. برخی از مقایسه‌های نشان داده‌شده در این ویدئوها معقول به نظر می‌رسد؛ اما با نگاه کلی به این ویدئوها؛ می‌توان به نگرانی و ترس ردموندی‌ها از سیستم‌عامل کروم پی برد.

اپل نیز از سوی دیگر آیپد پرو خود را جایگزینی برای دستگاه‌های ویندوزی می‌داند. این تبلت‌ها، گزینه‌ی گران‌قیمتی در مدارس و کسب‌وکارها به شمار می‌روند و هنوز آن‌گونه که باید موفقیت را تجربه نکرده‌‌اند. همانند بازار تبلت‌های اندروید، فروش آیپد افت محسوسی پیدا کرده است و آیپد پرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. گوگل با رشد آهسته در بخش لپ‌تاپ‌های ارزان در حال عملی کردن ادعای اپل است. سیستم‌عامل کروم گوگل در شرایط کنونی بزرگ‌ترین تهدید برای ویندوز به شمار می‌رود؛ زیرا دستگاه‌های مبتنی بر آن ارزان هستند و استفاده از ‌آن‌ها ساده است.

گوگل همچنین مجموعه‌ای از ابزار ویرایش متن آنلاین، ایمیل و برخی دیگر از قابلیت‌ها را در قالب G Suite در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ این حرکت گوگل برای مقابله با مایکروسافت آفیس انجام شده است. این امکانات برای مدارس رایگان و کسب و کارها نیز با پرداخت هزینه‌ی کم قادر به استفاده از آن هستند. گوگل با چنین دستگاه‌هایی رشد دوباره‌ی بازار کامپیوترهای شخصی را ممکن می‌سازد. سال گذشته برای اولین بار فروش کروم‌بوک‌ از مک‌ در آمریکا پیشی گرفت.

نظر شما در مورد کروم‌بوک‌ چیست؟ آیا این دستگاه‌ پتانسیل پیشرفت و تبدیل شدن به رقیب جدی برای کامپیوترهای ویندوز دارد؟‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات