نگاهی به تحولات مایکروسافت در سال ۲۰۱۴

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله به بررسی تحولات مایکروسافت، بزرگ‌ترین کمپانی نرم‌افزاری جهان در سال ۲۰۱۴ خواهیم پرداخت که دیگر نمی‌خواهد فقط یک کمپانی نرم‌افزاری باشد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۴ از اهمیت ویژه‌ای برای مایکروسافت برخوردار بود. غول نرم‌افزاری جهان در آستانه‌ی شروع سال ۲۰۱۴ میلادی، یعنی دقیقا یک سال پیش، در حال جستجو برای یافتن جایگزینی برای استیو بالمری بود که دیگر نمی‌خواست سکان هدایت مایکروسافت بحران‌زده را در دست بگیرد. چهارم فوریه ۲۰۱۴، ساتیا نادلا با تکیه بر مسند ریاست سیر تحولات در این کمپانی را مدیریت کرد. در ادامه به بررسی تحولات بزرگ‌ترین کمپانی نرم‌افزاری جهان در سال ۲۰۱۴ خواهیم پرداخت که دیگر نمی‌خواهد فقط یک کمپانی نرم‌افزاری باشد.

ساتیا نادلا به سرعت و پس از اینکه به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت کار خود را آغاز کرد، شعار کمپانی را نیز تغییر داد تا مایکروسافت با نگرش جدیدی دوران گذار که شامل تحولات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف بود، پشت سر بگذارد. با وجود گذشت تقریبا یک سال از مدیریت نادلا در مایکروسافت، بسیاری از کاربران و کارشناسان، اقدامات وی در این کمپانی را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند.

ورود نادلا و آغاز تغییرات گسترده در مایکروسافت

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ میلادی به خود دید، تغییر مدیرعامل بود. در واقع صاحب نظران در این کمپانی وظیفه‌ی خطیری را برعهده داشتند، چراکه این افراد تحت هیئت انتخاب مدیرعامل باید در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین فرد را برای جانشینی استیو بالمر انتخاب می‌کردند. پس از رایزنی‌های فراوان صورت گرفته با گزینه‌های خارج از شرکت، بالاخره کمیته‌ی انتخاب به این نتیجه رسید که مدیرعامل باید یکی از افراد خانواده‌ی این کمپانی باشد، از این‌رو سرانجام ساتیا نادلا به‌عنوان مدیرعامل آتی مایکروسافت برگزیده شد.

ساتیا نادلا با پیشنهاد حقوق ۸۴ میلیون دلاری برای یک سال، هدایت یکی از بزرگ‌ترین و تاریخ‌سازترین کمپانی‌های نرم‌افزاری جهان را برعهده گرفت. نادلا در اولین قدم، سعی کرد تا مایکروسافت را از یک کمپانی ارائه‌‌دهنده‌ی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به سمت تمرکز بیشتر روی ارائه‌ی انواع سرویس‌ها پیش ببرد. با توجه به ارائه‌ی سرویس‌هایی چون آفیس ۳۶۵ که مبتنی بر عضو‌گیری و پرداخت آبونمان ماهانه توسط کاربران است، نادلا سعی کرد کمپانی را بیشتر به سمت ارائه‌ی سرویس‌هایی با این سبک و سیاق سوق دهد.

ساتیا نادلا در یک اقدام نه چندان دلچسب، ۱۸٫۰۰۰ نیروی کار مایکروسافت را اخراج کرد. این اقدام بزرگ‌ترین تعدیل نیروی انجام شده در مایکروسافت از زمان تأسیس این کمپانی است. با خروج ۱۸٫۰۰۰ نفر از مایکروسافت، این کمپانی تعداد نیروهای خود را به میزان ۱۴ درصد کاهش داد. بخش اعظمی از این تعدیل نیرو، متوجه عضو جدیدی خانواده‌ی مایکروسافت، یعنی نوکیا بود. این موضوع باعث شد تا مایکروسافت صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های خود داشته باشد.

البته همه‌ چیز در ۱۰ ماه اولیه فعالیت ساتیا نادلا به خوبی و خوشی نبود و وی بعضا با چالش‌هایی نیز رو‌به‌رو شد. برای مثال می‌توان به اظهار نظر وی در مورد دریافت حقوق برابر توسط کارکنان زن و مرد اشاره کرد که وی را تحت فشار قرار داد، بطوریکه در روزهای آتی پس از این اظهار نظر وی بارها در مورد منظور خود توضیح داد. هنوز نمی‌توان در مورد اقدامات وی در مایکروسافت اظهار نظر کرد، هرچند قاطعیت وی در اتخاذ تصمیمات حیاتی و تأثیرگذار قابل تقدیر است.

ویندوز ۱۰

یکی از مواردی که بسان شمشیر دو لبه برای ساتیا نادلا است، ویندوز ۱۰ است. ویندوز ۱۰ می‌تواند عامل موفقیت یا عامل شکست ساتیا نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت باشد. ردموندی‌ها در سپتامبر سال جاری میلادی از نسخه‌ی جدید ویندوز خود پرده برداشتند و نکته‌ی جالب توجه در مورد آن، عدم تبعیت از نام‌گذاری سلسله مراتبی و استفاده از عنوان ویندوز ۱۰ برای این نسخه است.

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ بنابر خواسته‌ی خیل عظیم کاربران، منوی استارت را با حال و هوای همیشگی آن به ویندوز ۱۰ باز گرداند. این نسخه از ویندوز در حال حاضر تحت عنوان نسخه‌ی پیش‌نمایش برای استفاده در دسترس است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط مایکروسافت این نسخه از ویندوز علاوه بر رایانه‌ها، روی ابزار‌های لومیا نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ضمنا باید به قابلیت استفاده از دستیار صوتی کورتنا در آن نیز، اشاره کرد. انتظار می‌رود اولین نسخه از ویندوز ۱۰ در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شود. باید دید که آیا ویندوز نیز از الگوی عضو محوری که نادلا درصدد گسترش آن در دامنه‌ی محصولات مایکروسافت است، پیروی می‌کند یا خیر.

سرویس‌های عضویت محور، کلید اصلی فعالیت‌های مایکروسافت

در کنار تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط مایکروسافت و شخص نادلا، ارائه‌ی آفیس برای آیپد از جمله‌ی موفق‌ترین تصمیمات این کمپانی بود، چراکه ساعاتی پس از انتشار اپلیکیشن آفیس برای آیپد، این محصول در لیست برترین‌های دانلود فروشگاه آیتونز قرار گرفت. تنها ۶ هفته پس از انتشار آفیس برای آیپد، این اپلیکیشن ۲۷ میلیون بار دانلود شده بود. مایکروسافت در ماه سپتامبر مدل عضویت محور خود را نیز در آفیس آیپد به کار بست که نشان‌دهنده‌ی پیگیری جدی این سیاست در این کمپانی است.

با توجه به اینکه مایکروسافت در حال فروش انواع گواهی برای استفاده از طیف گسترده‌ی محصولات خود است، شایعاتی نیز در مورد احتمال تبعیت ویندوز ۱۰ از این قانون به گوش می‌رسد. سیستم‌ مبتنی بر عضویت محوری بخش بزرگی از برنامه‌ی نادلا برای کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش ابزار‌ها و کسب درآمد از طریق فروش انواع سرویس‌ها است.

پایان پشتیبانی از ویندوز اکس‌پی

هشتم آوریل سال ۲۰۱۴ یکی از تاریخ‌هایی است که در روزشمار صنعت فناوری ثبت شده و باقی خواهد ماند. مایکروسافت از این تاریخ رسما پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی را با توقف ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی پایان داد. هرچند بسیاری از سازمان‌ها استفاده از ویندوز اکس‌پی را کنار گذشته‌اند، اما هنوز بی‌میلی شدیدی به استفاده از ویندوز ۷ و ویندوز ۸ وجود دارد و بسیاری بی‌صبرانه در انتظار انتشار رسمی ویندوز ۱۰ هستند. برای مثال می‌توان به دولت بریتانیا اشاره کرد که با پرداخت مبلغ ۸.۶ میلیارد دلار، کامپیوترهای مجهز به ویندوز اکس‌پی خود را بروز خواهد کرد. این موضوع می‌تواند در آینده مشکلات امنیتی گسترده‌ای را ایجاد کند.

رشد آزور

نادلا بی‌وقفه در تلاش است تا کمپانی مایکروسافت را به شعار «Productivity and Platforms» نزدیک‌تر کند. در این میان سرویس ابری مایکروسافت، Azur نقش تعیین کننده‌ای دارد و اهمیت این سرویس در زمان مدیریت نادلا در مقایسه با استیو بالمر بیش از پیش افزایش یافته است. مایکروسافت برای رقابت با سرویس‌های ابری موجود در بازار، قیمت استفاده از خدمات مبتنی بر سرویس ابری آزور را کاهش داد. همچنین در کنار کاهش قیمت، سرویس ابری خود را به‌عنوان یکی از ابزار‌های کاربردی برای استفاده از الگوی عضویت-محور در تمام محصولات خود استفاده می‌کند.

آفیس ۳۶۵ امسال تحت پلتفرم‌های جدیدی در اختیار مشتریان قرار گرفت و مایکروسافت برای سال اول مشترکان سرویس آفیس ۳۶۵ فضایی یک ترابایتی را در سرویس ابری وان‌درایو بصورت رایگان در اختیار این مشتریان قرار می‌دهد.

سرویس آزور در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات در حوزه‌ی سازمانی رشد چشم‌گیری را به خود دیده است. این کمپانی با معرفی سرویس Azure Government Cloud در ماه دسامبر، سرویسی را مختص سازمان‌های دولتی با داشتن ویژگی‌هایی چون فضای بسته و امن ارائه کرد. تاکنون بیش از ۱۰۰ سازمان با عقد قرارداد با مایکروسافت از این سیستم استفاده می‌کنند که می‌توان این موضوع را در حکم پیدا شدن یک رقیب کاربلد در مقابل بلک‌بری خواند.

سرفیس پرو ۳

Microsoft 2

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ میلادی سرفیس‌پرو ۳ را روانه‌ی بازار کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۴ سعی کرد تا کاربران را متقاعد کند که سرفیس‌پرو ۳ بهترین جایگزین برای لپ‌تاپ‌ها است. این کمپانی برای نمایش این موضوع آیپد ایر اپل را مورد استفاده قرار داد و سرفیس خود را در تمام جوانب با این محصول مقایسه کرد. مایکروسافت در سومین نسل از تبلت‌های سرفیس خود، پس از حضور کم فروغ سرفیس پرو ۲ و سرفیس ۲ در بازار، این بار به موفقیت خوبی دست یافت. براساس آمارهای منتشر شده مایکروسافت موفق شده تا سرفیس پرو ۳ را دو برابر سرفیس پرو ۲ و سرفیس ۲، به فروش برساند و این موضوع درآمدی یک میلیارد دلاری را روانه‌ی ردموند کرده است.

تمرکز بیشتر روی اسکایپ و معرفی مترجم اسکایپ

مایکروسافت سرویس اسکایپ را با سرویس Lync ترکیب کرد تا سرویس اسکایپ به‌عنوان بخشی از سرویس پیام‌رسان تجاری این کمپانی در کنار لینک مورد استفاده قرار گیرد. مایکروسافت با ترکیب این دو سرویس مرز‌های موجود بین استفاده از سرویس‌ها در منزل و محیط کار را کمرنگ‌تر از پیش کرده و امکان استفاده از سرویس‌های تجاری را به‌منظور انجام کارها از منزل بیش از پیش راحت‌تر کرده است.

چند روز پیش در زومیت خواندید که سرویس ترجمه‌ی آنلاین و زنده‌ی اسکایپ بصورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار گرفته است. در حال حاضر این سرویس از دو زبان اسپانیایی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت در پی ارائه‌ی این سرویس در ۴۰ زبان مختلف است. این سرویس که براساس یادگیری ماشین توسعه یافته، رفته رفته هوشمندتر شده و کیفیت ترجمه‌ها در آن، افزایش می‌یابد. در صورتی که این سرویس با موفقیت در میان کاربران مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که سرویسی با عنوان اسکایپ برای تجارت نیز عرضه شود تا همکاری و گفتگوی کسب و کارها را در سراسر جهان تسهیل کند.

مایکروسافت لومیا و ویندوزفون ۸.۱

مایکروسافت هفت ماه پس از تصاحب رسمی نوکیا، رسما اعلام کرد که دیگر از نام نوکیا در گوشی‌های‌هوشمند سری لومیا استفاده نخواهد کرد. آخرین گوشی‌های‌هوشمند نوکیا پس از تصاحب این کمپانی با برند نوکیا در ماه اکتبر معرفی شدند و این گوشی‌ها آخرین محصولات سری لومیا بودند که با برند نوکیا روانه‌ی بازار شدند.

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۱۴ در فروردین ماه سال جاری، از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود با عنوان ویندوزفون ۸.۱ پرده برداشت. این نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت میزبان قابلیتی بود که در پاسخ به سیری اپل و گوگل ناو توسعه داده شده بود. دستیار صوتی کورتنا در اولین روزهای فعالیت خود قدرت خود را با پیش‌بینی‌ بازی‌های جام‌جهانی برزیل نمایش داد. حال بسیاری از کاربران در انتظار ارائه‌ی این سرویس در ویندوز ۱۰ هستند.

سایر محصولات

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ به جرگه‌ی تولیدکنندگان گجت‌های پوشیدنی پیوست. این کمپانی دست‌بند هوشمند خود را با عنوان مایکروسافت بند معرفی کرد. مایکروسافت‌بند قادر است تا با تمام پلتفرم‌های ابزار‌های موبایل کار کند.

با نزدیک شدن به روز‌های پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، مایکروسافت بالاخره استفاده از بیت‌کوین برای خرید از فروشگاه‌های این کمپانی را قبول کرد. از این پس کاربران می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین به خرید بازی‌، اپلیکیشن‌ و ویدئو از فروشگاه‌های اینترنتی مایکروسافت بپردازند.

اما بزرگ‌ترین اقدامی که هیجان بسیاری در میان توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان ایجاد کرد، متن‌باز اعلام کردن پلتفرم توسعه‌ی دات‌نت بود. مایکروسافت با این اقدام، امکان استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌شارپ و پلتفرم دات‌نت را برای توسعه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها برای سایر پلتفرم‌ها چون لینوکس، اندروید، iOS و مک فراهم خواهد آورد. برخی از شنیده‌ها حکایت از این دارد که مایکروسافت درصدد کمپانی زامارین، توسعه‌‌دهنده‌ی اصلی پروژه‌ی مونو است. پروسه‌ی متن‌باز کردن دات‌نت در ماه‌های آتی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

از دیگر اقدامات مایکروسافت در سال ۲۰۱۴، خرید کمپانی ماجونگ، توسعه‌دهنده‌ی بازی ماینکرفت به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار بود. ماجونگ موفق شد تا در سال ۲۰۱۳ درآمدی ۳۲۶ میلیون دلاری را از طریق بازی ماینکرفت به دست آورد.

به نظر شما مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ چه اقداماتی را انجام داده و چه محصولاتی را روانه‌ی بازار خواهد کرد؟ آیا سیاست‌های ساتیا نادلا می‌تواند موفقیت مایکروسافت را در سال‌ آتی تضمین کند؟ به‌نظر شما کدامیک از تصمیمات نادلا بیش از سایر اقدامات می‌تواند به پیشرفت مایکروسافت کمک کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات