مایکروسافت پس از اخراج ۱۸ هزار کارمند چه خواهد کرد؟

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
مدتی از زمانی که مایکروسافت بزرگترین تعدیل نیروی تاریخ ۳۹ ساله‌ی خود را اعلام کرد می‌گذرد. تعدیلی که به قیمت اخراج ۱۸۰۰۰ کارمند تمام می‌شود. جدا از شوک اولیه‌ی این خبر، به نظر می‌رسد همچنان اغلب کارمندان ردموند از مدیرعامل خود، ساتیا نادلا و مسیر حرکت این شرکت خشنود هستند.
تبلیغات

 منبع داخلی بیزینس اینسایدر چنین گفته است که تنها چند ساعت پس از دریافت این خبر، کارمندان این شرکت همچون همیشه به کار خود ادامه داده‌اند. آنچه گفته شد تنها سخن یکی از کارمندان ردموند است بنابراین تعمیم دادن آن به هزاران کارمند غیرممکن است ولی این منبع تلاش داشته تصویری کلی از وضعیت فعلی شرکت را ارائه دهد. در هر صورت این گفته، تا حدودی موجب روشن شدن وضعیت شده و گزارش سرویس Glassdoor نیز که نشانگر نرخ تایید ۸۷ درصدی ساتیا نادلا از سوی کارکنان است نیز تاییدی بر این مدعاست.

هیچ کس از اخراج کارمندان نوکیا تعجب نکرد

همانطور که پیش‌تر هم گفته بودیم، این تعدیل نیرو بیشترین فشار را بر کارمندان نوکیا وارد آورده است. جالب است بدانید از این ۱۸۰۰۰ شغل حذف شده، ۱۲۵۰۰ نفر از کارکنان نوکیا بوده‌اند. منبع این گزارش می‌گوید که اغلب کارمندان مایکروسافت به خوبی این موضوع را درک می‌کرده‌اند. مایکروسافت هیچ علاقه‌ای به ساخت فیچر فون‌ها یا همان گوشی‌های غیرهوشمند نداشته و بر همین اساس تمامی کارکنانی که بر روی این دستگاه‌ها کار می‌کرده‌اند را اخراج کرده است. این تعداد حدود نیمی از کارمندان نوکیا را تشکیل می‌داده است.

با این وجود، بر اساس گفته‌های کارمند مایکروسافت که به ارائه این خبر پرداخته، مایکروسافت هیچ چاره‌ای جز خرید نوکیا نداشته است. این شرکت تنها تولیدکننده‌ای بوده که گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون با کیفیتی تولید می‌کرده و در دنیای پست پی‌سی حرفی برای گفتن داشته است. اگر نوکیا تمرکز خود را به سمت اندروید بر‌ می‌گرداند، همانگونه که کم کم شروع به این کار کرده بود، مایکروسافت به کلی سر خورده می‌شد.

حذف بروکراسی (دیوان سالاری)

در این میان ۵۵۰۰ نفر دیگر از کارمندان خود مایکروسافت نیز حذف شده‌اند که اغلب این موارد، یعنی چیزی در حدود ۱۳۰۰ نفر در همان روز اول اجرای تصمیم اخراج شدند. مایکروسافت گفته است که باقی افرادی که در لیست اخراج قرار دارند طی شش ماه آینده این شرکت را ترک خواهند کرد.

موضوع از این قرار است که نادلا در تلاش است از شر ساختار مدیریت پروژه‌ی عجیب بروکراتیک ایجاد شده در مایکروسافت خلاص شود. نادلا درست چند روز پیش از اعمال تعدیل نیرو به این موضوع اشاره کرده بود. منبع گزارش اعلام می‌کند که در این خصوص، بیشترین ضربه متوجه مهندسان ارزیابی و آزمون در سراسر شرکت و خصوصا واحد ویندوز بوده است. نادلا پیش‌تر از این نیز بخشی که قبلا تحت مدیریت خود او بود، یعنی واحد سرویس‌های ابری، سرور و ابزارها را بصورت مجدد ساختاردهی کرده است.

جری برگ، بعنوان یکی از مهندسان ارزیابی و آزمون که اخراج شده است اخیرا ویدئویی منتشر کرده و در آن به بیان احساس و فکر خود در خصوص این مساله پرداخته است. او می‌گوید که یکی از ۱۵۰ کارمندی بوده که آن روز با اخراج روبرو شده است.

یکی دیگر از منابع می‌گوید که ساتیا نادلا این اخراج‌ها و ساختاردهی‌های مجدد را در تمامی واحدها به اجبار صورت نداده است. در حقیقت این اقدام بخشی از تغییرات مورد نظر او در فرهنگ سازمانی است که برای پیاده سازی مد نظر دارد. هر واحدی در این میان ممکن است اندکی متفاوت از دیگر واحدها ساختار دهی گردد واحد سرویس‌های ابری که  هر روز نرم‌افزارهای جدید ارائه می‌کند ممکن است نیازی به ساختار مشابه با واحد ویندوز نداشته باشد.

در هر صورت چندین منبع معتقدند که این تعدیل نیرو موجب به هم خوردن و تغییر سیستم سازمانی مورد علاقه‌ی استیون سینوفسکی خواهد شد که تلاش کرده بود یک ساختار سازمانی واحد را در گستره‌ی شرکت جاری سازد. پیش از این، کارکنان در سه دسته‌ی کلی ترتیب می‌یافتند:‌ مدیر برنامه (شخصی که در خصوص ویژگی‌ها تصمیم گرفته و مشخصات طرح را می‌نویسد)، توسعه‌دهنده (ویژگی‌ها را خلق می‌کند)، و ارزیابی کننده (اطمینان حاصل می‌کند که توسعه‌دهندگان ویژگی مورد نظر را به شکل صحیح پیاده‌سازی کرده‌ باشند).

تحت مدیریت سینوفسکی، این بخش‌ها مستقل بوده و هر یک بصورت جداگانه گزارش خود را به مدیر خود ارائه می‌کردند تا سرانجام به بالاترین مدیر مربوطه در هر قسمت (در اغلب موارد معاون ارشد اجرایی) برسد. این مساله بدین معنی بود که تمامی تصمیمات توسط مثلث سه‌گانه‌ی مدیر برنامه، توسعه‌دهنده و ارزیاب گرفته می‌شد و اگر چیزی نیاز به تایید سطح بالاتر داشت، به مثلث بالاتر ارجاع داده می‌شد و مساله‌ای به یک تصمیم‌گیرنده‌ی واحد واگذار نمی‌شد. این شیوه‌ی مدیریت کمیته‌ای، موجب کاهش سرعت تولید محصولات می‌شد.

اکنون این روال اندکی تغییر کرده و کار ارزیابی نیز همچون بسیاری شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ دیگر، بخشی از وظایف تیم توسعه‌دهندگان است. ارزیاب‌های اختصاصی اکنون به سمت بررسی موارد بزرگ‌تری هدایت شده‌اند که بجای درگیری با کوچک‌ترین جزئیات، ارزیابی نمودن یک محصول کامل یا سرویس ابری جدید را شامل می‌شود. منبع گزارش همچنین اعلام می‌کند که چنین مساله‌ای موجب نوعی تغییر در فلسفه‌ی مایکروسافت شده چرا که این شرکت پیشگام اجرای ارزیابی‌های جزئی بوده است.

در این تعدیل نیرو، مدیران برنامه نیز در دپارتمان‌های خارج از بخش ویندوز نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. منبع گزارش می‌گوید که "برخی قسمت‌های سازمان، تعداد بسیار زیادی مدیر برنامه داشتند و حتی تعداد زیادی مدیر برای این مدیر برنامه‌ها تعیین شده بود." جدا از مهندسان ارزیابی و آزمون، برخی از کارکنان بخش‌های بین‌المللی مایکروسافت در چین و هند نیز که بر روی واحد ویندوز کار می‌کردند اخراج شده‌اند. منبع گزارش اعلام می‌کند که این مساله حالت سیاسی نداشته و تنها اهداف فنی در پشت آن است. تصمیم از این قرار بوده که مسائل توسعه در قسمت‌های مختلف دنیا با اختلاف زمانی زیاد دنبال نشود و تمرکز در توسعه مد نظر قرار گیرد.

کارکنان بخش ویندوز فون نقش کلیدی دارند

WindowsPhone

البته واحد ویندوز با کمبود نیرو مواجه نشده و این بخش در حال کار بر روی نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل خود با اسم رمز Threshold یا «آستانه» هستند که بعنوان ویندوز 9 شناخته شده است. این تیم عقیده دارد که Threshold مشکلات مربوط به ویندوز 8 را به کلی برطرف خواهد کرد و خصوصا در بخش لمسی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. چنین مساله‌ای بنا بر گزارش تری میسون، مرهون هدایت بخش مهمی از فرآیند طراحی Threshold توسط جو بلیفور و گروه ویندوز فون است.

منبع این گزارش می‌گوید که نسخه‌ی لمسی آفیس که مایکروسافت همچنان آن را برای ویندوز 8 ارائه نکرده، در دست طراحی برای عرضه با Threshold است. مایکروسافت از ارائه‌ی هرگونه پاسخ و جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات