وزارت دادگستری آمریکا دو مأمور روس را در پرونده هک یاهو متهم کرد

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
وزارت دادگستری آمریکا دو مأمور روس را به دست داشتن در هک یاهو در سال ۲۰۱۴ متهم کرد.
تبلیغات

شاید بتوان گفت که اسم یاهو با هک گره خورده است. یکی از این هک‌ها در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و در جریان آن اطلاعات شخصی شامل آدرس و تاریخ تولد صدها میلیون نفر به سرقت رفت. حال وزارت دادگستری آمریکا دو جاسوس روس را که مأمور سرویس امنیتی فدرال روسیه بودند، به دست داشتن در این هک متهم کرده است. دیمیتری داکوچاوف و ایگور ساشچین متهم هستند که برای نفوذ به سیستم یاهو و دست یافتن به حساب کاربران، به هکرها پول پرداخت کرده‌اند. این دو مأمور علاوه بر پرداخت پول به هکرها، کار آن‌ها را آسان کرده و در حین این پروسه، از آن‌ها محافظت کرده‌اند.

یکی از هکرهایی که در این کیفرخواست از آن‌ها نام برده شده، الکسی بلان است که چند سالی در لیست Cyber Most Wanted اف‌بی‌آی قرار دارد. نفر دیگر، هکر کانادایی، کریم باراتوف است که سه روز پیش دستگیر شد. بلان از اروپا به روسیه فرار کرده است و چون ایالات متحده با روسیه قراردادی در زمینه استرداد مجرمان ندارد، متهمان این پرونده ممکن است هیچ‌گاه مجازات نشوند؛ اما اگر روسیه تصمیم بگیرد با ایالات متحده همکاری کند، متهمان با اتهاماتی مواجه خواهند بود.

بنا بر گفته‌‌های وزارت دادگستری، داکوچاوف و ساشچین پس از آنکه بلان به روسیه رفت، با او تماس گرفتند و به او پول پرداخت کردند. آن‌ها همچنین به باراتوف پول پرداخت کردند تا با استفاده از اطلاعاتی که از هک اولیه یاهو به دست آمده بود، از جمله برخی اکانت‌های گوگل، به ایمیل کاربران یاهو نفوذ کند. گوگل در این تحقیقات با وزارت دادگستری همکاری کرده است. هک یاهو در سال ۲۰۱۴ هنگامی مشخص شد که ورایزن در حال مذاکره برای خرید یاهو بود و گرچه دو شرکت به توافق دست یافته بودند، قیمت خرید کاهش پیدا کرد. بنا بر اعلامیه وزارت دادگستری، چهار متهم تا سپتامبر ۲۰۱۶ به اطلاعات حساب‌های یاهو دسترسی داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات