سرمایه گذاری یک میلیون دلاری هواوی برای تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی

جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی چینی هواوی اینبار تصمیم گرفته تا در با همکاری دانشگاه برکلی، و با صرف هزینه‌ای یک میلیون دلاری، در حوزه‌ی هوش مصنوعی تحقیقات جدیدی را آغاز کند.
تبلیغات

هوش مصنوعی هر روز در حال پیشرفت بوده جایگاه این حوزه هر روز پر رنگ‌تر می‌شود. از تلاش‌های استارتاپ‌های مختلف گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا، همه گام‌هایی هستند که باعث می‌شوند در آینده بهترین سیستم‌های یادگیری ماشینی، رایانه‌های هوشیار و دیگر مواردی که با هوش مصنوعی بدست می‌آیند را در اختیار داشته باشیم. حالا شرکت چینی هواوی  نیز تصمیم گرفته تا در این حوزه به طور جدی وارد رقابت با سایر کمپانی‌ها شود. امروز این شرکت اعلام کرد که با همکاری دانشگاه برکلی قصد دارد تا به طور ویژه‌ تحقیقات خود را در زمینه‌ی هوش مصنوعی آغاز کند و بدین منظور مبلع یک میلیون دلار را برای شروع کار سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید تا در مورد جزئیات این همکاری بیشتر بحث کنیم.

همکاری بین آزمایشگاه Noah's Ark و مرکز تحقیقات هوش مصنوعی دانشگاه برکلی (BAIR) به عنوان یک شراکت استراتژیک و به منظور تحقیقات پایه‌ای در این حوزه ایجاد شده است. این تحقیقات مواردی از قیبل، یادگیری عمیق، یادگیری تقویتی، یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و هوشیاری رایانه‌ای را پوشش خواهد داد.

هواوی در مورد این همکاری می‌گوید: «دو طرف بر این باورند که این شراکت استراتژیک باعث پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی هوش مصنوعی خواهد شد و یک تجربه‌ی کاملا جدید از این فناوری را برای مردم ایجاد خواهد کرد، بنابراین نتایج این همکاری در ابعاد بسیار وسیعی برای جامعه نیز مفید واقع می‌شود.»

اگر به دنیای فناوری علاقمند باشید، احتمالا پیش از این بارها در مورد برخی از شاخه‌های هوش مصنوعی مطالبی را شنیده و یا خوانده‌اید. یادگیری ماشینی یکی از اجزای مرکزی بسیاری از پروژه‌های محاسباتی بزرگ تلقی می‌شود، از بات‌ها تا موتورهای جستجوگر اینترنتی گرفته و مواردی از این قبیل، همگی نیازمند یادگیری ماشینی هستند. هوشیاری رایانه‌ای نیز از طریق تکنولوژی‌هایی مثل تشخیص چهره، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و اپلیکیشن‌های رانندگی خودکار، در شاخه‌های مورد اشاره اعمال شده است. پردازش زبان طبیعی (NPL) نیز از جمله زیرشاخه‌های مهم هوش مصنوعی به شمار می‌رود. این فناوری باعث شده تا سرویس‌هایی نظیر آلکسا آمازون، سیری اپل و کورتانا مایکروسافت هم اکنون در اختیار کاربران قرار بگیرند.

سایر زیرشاخه‌های هوش مصنوعی هم اکنون در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برند که از جمله می‌توان به یادگیری تقویتی اشاره کرد. این فناوری به سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند کمک می‌کند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. فناوری مورد اشاره هم اکنون توسط چند کمپانی مختلف در حال توسعه است و بنابراین می‌توان آن را یک موقعیت بالقوه برای همکاری هواوی و دانشگاه برکلی دانست.

هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در چگونگی تفکر شرکت‌های تکنولوژیک در مورد محصولات آینده‌‌شان، مورد استفاده واقع شود. اما یکی از چالش‌های پیش‌روی کمپانی‌هایی مثل هواوی در این زمینه، این است که فناوری مورد بحث در حال تبدیل شدن به یک رقابت بسیار جدی در بین شرکت‌های دیگر است. البته بد نیست یادآوری کنیم که هواوی هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند و تجهیزات ارتباطی دنیا محسوب می‌شود که جاه‌طلبی زیادی در ارائه خدمات خود به طیف وسیعی از کاربران در سراسر جهان دارد.

رقبایی مثل گوگل، اپل، آمازون و فیسبوک از مدتی قبل به سختی مشفول توسعه‌ی محصولات و خدمات مبتی بر هوش مصنوعی بوده و علاوه بر این این زمینه، فعالیت بسیار زیاد و نزدیکی با دانشگاه‌های مختلف انجام داده‌اند. شرکت‌های مختلف در حال حاضر سعی دارند تا با بهره گرفتن از علوم دانشگاهی، محصولات تولیدی خود را پیشرفته‌تر کنند.

در سال ۲۰۱۴، شرکت گوگل استارتاپی به نام دیپ‌مایند  (Deep Mind) را خریداری و همکاری مناسبی را هم با دانشگاه آکسفورد برقرار کرد تا با سرمایه‌گداری خود بتواند تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی را پیش ببرد. 

اپل نیز از جمله کمپانی‌های شناخته شده در خرید استارتاپ‌هایی است که در زمینه‌های تحقیقاتی، جدید محسوب می‌شوند. از جمله استارتاپ‌هایی که کوپرتیونی‌ها در سال گذشته خریداری کرد‌ه‌اند می‌توان به Faceshift اشاره کرد. آمازون نیز به منظور جذب ایده‌های جالب مرتبط با هوش مصنوعی، رقابت‌های دانشگاهی جدیدی را ایجاد کرده است.

افزون بر این، به تازگی چند کمپانی بزرگ حوزه‌ی فناوری (که البته هواوی شامل آن‌ها نمی‌شود)، یک گروه غیرانتفاعی به منظور کاوش در موقعیت‌ها و مزایای بهره بردن از هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند. حال می‌توان گفت که هواوی نیز با همکاری دانشگاه برکلی سعی دارد تا تحقیقات خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی افزایش دهد.

دانشگاه برکلی سابقه‌ی بسیار درخشانی در زمینه‌ی تحقیق در هوش مصنوعی دارد و در عین حال آزمایشگاه BAIR نیز به تازگی تلاش‌های جدی و مهمی را در این حوزه انجام داده و بد نیست اشاره کنیم که این آزمایشگاه پیش از این نیز با ۱۱ شرکت بزرگ همکاری داشته و این یعنی هواوی در این زمینه چندان هم تازه کار نیست. شرکت‌هایی چون فیسبوک، مایکروسافت، سامسونگ، سونی، ادوبی، آمازون، یاهو ژاپن، انویدیا، اینتل و زیمنس نیز تا کنون بیش از یک میلیارد دلار برای انجام تحقیقات در حوزه‌ی هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آزمایشگاه یاد شده چندین دانشکده و  ۱۰۰ دانشجو نیز دارد.

هواوی تمرکز زیادی برای پیشرفته‌تر کردن فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی خود معطوف کرده و هم اکنون حدود ۷۵۰۰۰ نفر به عنوان کارمند فقط در بخش R&D این کمپانی مشغول به کار هستند. شاید دلیل اینکه ام‌آتی، شرکت هواوی را جزء ۱۰ کمپانی برتر در زمینه‌ی هوش برشمرده همین مورد باشد. شاید آغاز همکاری آزمایشگاه هواوی با دانشگاه برکلی، برای ایجاد پایه‌های اولیه برای برنامه‌های گسترده‌تر این کمپانی باشد. لازم به ذکر است که پایگاه جدید آزمایشگاه Noah’s Ark نیز در شهر پاریس احداث شده است.

فعلا خیلی زود است که بخواهیم در مورد نتایج همکاری هواوی و دانشگاه برکلی در توسعه‌ و تحقیق در حوزه‌ی هوش مصنوعی سخن بگوییم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا این همکاری می‌تواند منجر به ایجاد پیشرفتی قابل توجه در فناوری هوش مصنوعی شود یا خیر. 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا روزی فرا می‌رسد که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در تمام امور روزمره خود باشیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات