شورای رقابت: شهر لوازم خانگی و سرای ایرانی رقابت را مختل کرده‌اند

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
بازار لوازم خانگی
شورای رقابت می‌گوید اعطای وام از سوی برخی بانک‌ها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، موجب اخلال در رقابت این بازار شده است.
تبلیغات

شورای رقابت در نامه‌ای به اتحادیه لوازم خانگی، فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی و اعطای وام بانکی به آنها را موجب اخلال در رقابت دانسته است. این شورا در حالی از بررسی این موضوع خبر داده که طبق اعلام وزارت صمت انحصار در بازار لوازم خانگی و ممنوعیت واردات، محدودیت رقابت را تشدید کرده است.

عبدالحمید مرتضوی، قاضی عضو شورای رقابت در نامه‌ خود خطاب به اکبر پازوکی، رئيس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات کلان از سوی برخی بانک‌ها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی موجب اخلال در رقابت شده، از بررسی این موضوع در چارچوب فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی خبر داده است.

در ادامه این نامه با یادآوری بند (ب) ذیل ماده (۶۰) قانون، بر این تاکید شده که حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ دریافت این نامه، مستندات و اطلاعات مربوطه به مرکز ملی رقابت ارسال و یک کارشناس مطلع برای بررسی موضوع معرفی شود.

نامه شورای رقابت

ورود شورای رقابت به بازار لوازم خانگی در شرایطی است که از سال ۱۳۹۷ با ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج شرکت های خارجی، چنان انحصار در این بازار تشدید شده که حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به اعتراض و تلاش برای شکستن این ممنوعیت‌ها واداشته است.

آبان‌ماه امسال وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) اعلام کرد که برای رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد.

با اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حق انتخاب را از مصرف‌کنندگان سلب کرده، گزارش‌های انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و فعالان این حوزه همچنان از رکود بازار کالاهای ایرانی خبر می‌دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات