کاهش ۸۰ درصدی فروش در بازار لوازم خانگی

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت‌های سه شرکت تولیدکننده لوازم خانگی و ۸۰ درصد کاهش فروش در بازار لوازم خانگی خبر داد.
تبلیغات

آثار منفی و تبعات وضعیت نامطلوب اقتصادی در عرصه‌های مختلف جامعه و تمام بازارهای کشور محسوس است. بازار لوازم خانگی هم حالا شروع به نشان دادن علائم ناشی از افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم کرده است.

مصاحبه جدید اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با خبرگزاری ایلنا نشان‌دهنده همین اوضاع نامساعد بازار لوازم خانگی کشور است. بازاری که از یک سو افزایش قیمت از سمت تولیدکنندگان و از سوی دیگر، کاهش تقاضا و در نتیجه افت شدید در میزان فروش را تجربه می‌کند.

پازوکی وضعیت امروز بازار لوازم خانگی را چنین توصیف کرد: «افت قدرت خرید مردم در تقاضا تاثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است. از سوی دیگر فروش اینترنتی لوازم خانگی و عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر روند فعالیت کاسبان این صنف تاثیر مستقیم گذاشته است.»

به گفته او، افزایش قیمت از سمت برخی شرکت‌های داخلی تولیدکننده لوازم خانگی تغییراتی را در بازار ایجاد کرده است. پازوکی در این خصوص گفت: «سه شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است.» البته او در ادامه تصریح کرده است که شرکت‌ها به شکل رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند اما ظاهرا در سه شرکت این افزایش رخ داده است.

اتفاق دیگری که در بازار این روزهای لوازم خانگی رخ داده است، متوقف کردن فروش کالا توسط برخی شرکت‌های تولیدکننده و فروشگاه‌ها بوده است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کردند و کالا‌ها را نگه داشتند. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کردند.

کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های آنلاین

اکبر پازوکی همچنین به وجود کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی به‌عنوان یکی از مشکلات موجود در بازار لوازم خانگی کشور اشاره کرده و توضیح داد: «۹۹ درصد از کالا‌هایی قاچاق و فیک در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و هیچ نهادی بر عملکرد آن‌ها نظارت ندارد؛ در این شرایط اقتصادی دولت از کاسبان ۱۵ روزه مالیات را مطالبه می‌کند.»

به زعم او تنها راه جلوگیری از خرید ناآگاهانه این کالاها از بسترهای آنلاین این است که خریداران برای خرید کالا از سامانه جامع گارانتی، کد شناسانه و کد رهگیری استعلام دریافت کنند. چنانچه کالا‌ی مورد نظر در این سامانه‌ها تعریف نشده باشد قاچاق محسوب می‌شود.

اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده

یکی از انتقادات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نسبت به وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور ضعیف بودن این صنعت در تولید قطعات است. پازوکی درباره وجود این کمبود در صنعت لوازم خانگی گفت: «اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده است برخی از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که بهتر است اقدام به تولید قطعات پلاستیکی کنند؛ به‌عنوان مثال برای تولید یخچال ساید بای ساید حدود ۷۶۰ قطعه پلاستیکی نیاز است متاسفانه تمام تولیدکنندگان توان تولید همه این قطعات را ندارند.»

البته این تنها مشکل این صنعت در حوزه قطعه‌سازی نیست. پازوکی با بیان این که پیش از این امکان تولید نمونه موتورهای ایتالیایی را داشته‌ایم اما امروز بُرد را از چین وارد می‌کنیم، گفت: «برد از چین وارد می‌شود این در حالی است که در گذشته نمونه موتور‌های ایتالیایی را در ایران تولید می‌کردیم. پمپ ورودی و خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی وارداتی است از این‌ رو برای تولید این قطعات باید وزارت صمت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.»

او در پایان به تشریح راهکارهایی نظیر ارزش قائل شدن برای تولیدات و همچنین، تلاش برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی، برای بهبود وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور پرداخت و اظهار کرد:

«نباید مجوز‌های جدید برای تولید لوازم خانگی صادر شود و باید به آن‌چه تولید می‌کنیم بها بدهیم و کیفیت تولیدات خود را افزایش بدهیم. همچنین، در قیمت باید رقابت را حفظ کنیم و فقط به فکر تولید و فروش در داخل کشور نباشیم؛ بازار‌های جدید صادارتی برای خود تعریف کنیم لوازم خانگی می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای ایران ایجاد کند.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات