واردات لوازم برقی و گازسوز خانگی آزاد شد

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بازار لوازم خانگی
مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز‌سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر‌چسب انرژی فقط با دو رتبه‌ی برتر انرژی صادر شد.
تبلیغات

آزادسازی واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز‌سوز (لوازم خانگی) بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و بحث‌ بالاخره اتفاق افتاد. معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ی مصوبه‌ی هیئت‌وزیران، مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز‌سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر‌چسب انرژی فقط با دو رتبه‌ی برتر انرژی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: «هیئت‌وزیران در جلسه ۱۵ آذر به پیشنهاد مورخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری سازمان ملی استاندارد ایران و به‌استناد اصل یکصد‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این مجوز را تصویب کرد.»

بند (۴) تصویب‌نامه‌‌ی مورخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ به‌شرح زیر اصلاح می‌شود: «واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و بر‌چسب انرژی فقط با دو رتبه‌ی برتر انرژی و بر‌اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبه‌های انرژی کمتر جلوگیری به‌عمل آید.»

آبان‌ماه وزیر صمت در خبری اعلام کرد: «به‌منظور رقابت‌پذیر‌کردن کالاهای ایرانی با رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار (ارائه‌ی مجوز برای واردات لوازم خانگی) انجام خواهد شد.»

سال ۱۳۹۷ که واردات لوازم خانگی ممنوع شد، دلیل را حمایت از تولیدات داخلی اعلام کردند. قرار بود علاوه‌بر اینکه ارزی بابت واردات از کشور خارج نشود، استفاده از تولیدات داخلی هم رونق پیدا کند. بااین‌حال اتفاقی که در عمل افتاد، این بود که کالای قاچاق جای واردات رسمی را گرفت که این مسئله صدای فروشندگان لوازم خانگی را درآورد. در همه‌ی این سالها نیز، بارها کارشناسان و صاحب‌نظران اعلام کردند که با ممنوعیت کالای خارجی نمی‌توان به رونق کالاهای داخلی کمک کرد.

پنج سال بعد از فرمان ممنوعیت واردات، ماه گذشته وزیر صمت اعلام کرد: «همه‌ی هدف ما از مدیریت عرصه‌ی تجارت، حمایت از تولید است؛ منتهی این حمایت بدین‌معنا نیست که رقابت را از بین ببرد. باید به‌سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر‌کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم.»

ناگهانی‌بودن این تصمیم و مشخص نبودن جزئیات و شرایط آن باعث نگرانی فعالان صنعت لوازم خانگی، از‌جمله تولیدکنندگان و فروشندگان شد. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، پیش‌از‌این در گفت‌وگو با زومیت با بیان اینکه آزادسازی باید شرط‌و‌شروط داشته باشد، سؤالی مطرح کرده بود: «آیا مشخص است که چه نوع کالایی قرار است آزاد شود و این آزادسازی بر چه اساسی قرار است صورت بگیرد؟»

او در توضیح اینکه چرا به‌عقیده‌ی او چنین تصمیمی بدون در‌نظر‌گرفتن شروط مذکور نمی‌تواند مؤثر باشد، گفت: «تولیدکننده ناراضی می‌شود؛ چون سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما به‌یک‌باره واردات آزاد می‌شود. آیا دولت می‌داند که تولیدکننده در پنج سال گذشته چقدر در حوزه‌ی تولید سرمایه‌گذاری کرده است و چه کالاهایی تولید می‌کند؟ تولیدکننده‌های ما امروز ۱۵ هزار کارمند دارند. حقوق این افراد اگر ۱۰ میلیون تومان هم باشد، هزینه‌ی بسیار زیادی دارد.»

دراین‌میان، نکته‌ای که همه‌ی دست‌اندرکاران صنعت لوازم خانگی به آن اعتقاد دارند، این است که با ورود رقیب کیفیت محصولات داخلی افزایش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات