شرط آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی اعلام شد

یک‌شنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوازم خانگی
وزیر صمت: «به‌منظور رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار (ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی) انجام خواهد شد.»
تبلیغات

از سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شد. این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخل اتخاذ شد و بنا بود این ممنوعیت تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد. در حدود دو سالی که از پایان مدت ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به کشور تغییری در این موضوع اعمال نشد و این ممنوعیت به قوت خود باقی مانده بود.

جدیدترین اظهارات عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اما نشان از تعیین شرط و شروط برای واردات دارد. آنچه وزیر صمت اخیراً اعلام کرده نشان می‌دهد پس از حدود پنج سال صنعت لوازم خانگی به آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور نزدیک شده است.

عباس علی آبادی، در این خصوص اعلام کرده است: «به‌منظور رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار (ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی) انجام خواهد شد.»

همان‌طور که وزیر صمت اعلام کرده ایجاد رقابت در صنعت و بازار لوازم خانگی علت تغییر رویکرد در خصوص واردات این نوع کالاها است؛ درحالی‌که در سال ۱۳۹۷ صرفاً حمایت از تولیدات داخلی مد نظر قرار داشت اما حالا ایجاد رقابت دغدغه اصلی برای بازگشت به واردات آزاد لوازم خانگی از خارج از کشور به ایران است.

پس از اجرایی شدن طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی برخی مشکلات در این صنعت به وجود آمد که برخی کارشناسان و فعالان حوزه لوازم خانگی یکی از دلایل آن را همین ممنوعیت واردات اعلام کرده بودند. یکی از جدی‌ترین پیامدهای این تصمیم انحصاری شدن بازار و از بین رفتن امکان رقابت بود.

در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت به همین مسئله که حمایت از تولیدات داخل نباید باعث از بین رفتن امکان رقابت شود، اشاره و اعلام کرده است:

همه هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتهی این حمایت بدین معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم.
- عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

او در ادامه اضافه کرده است که «مسیر ما، مسیری نخواهد بود که صرفاً به لوازم خانگی، انحصاری نگاه کنیم، زیرا لوازم خانگی امروز ما رقابت‌پذیر است.» به این ترتیب، به نظر می‌رسد واردات لوازم خانگی به‌زودی آزادی مشروط پیدا خواهد کرد و به واردکنندگان این محصولات در صورت قبول شرایط تعیین‌شده مجوز واردات ارائه خواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات