شرایط ثبت نام وام مسکن جوانان 1402

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
کاور وام مسکن جوانان
شرایط ثبت نام وام مسکن جوانان در سال 1402 چیست؟ دریافت این وام چه شرایطی دارد؟ تعداد اقساط و میزان هر یک چگونه است؟
تبلیغات

در سال‌های اخیر خرید خانه برای بیشتر مردم تبدیل به هدفی پیچیده و دست‌نیافتنی شده است. سیستم بانکی هم در این زمینه کمک چندانی نمی‌کند و هرچند وام‌هایی برای خرید خانه وجود دارد، شرایط دریافتشان آسان نیست. پیش از این درباره وام مسکن فرزند سوم از ثبت نام تا شرایط پرداخت و شرایط و نحوه ثبت نام وام ساخت مسکن ۱۴۰۲ برایتان نوشتیم؛ اما همه نمی‌توانند برای این وام‌ها درخواست بدهند.

وام مسکن جوانان از این نظر پوشش بیشتری دارد و می‌تواند راهی برای دریافت تسهیلات در سال‌های آینده باشد. این وام با سپرده‌گذاری کمی شروع می‌شود و حداقل پنج سال بعد از شروع افتتاح حساب می‌توان انتظار دریافت تسهیلات داشت.

حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است که با هدف اعطای تسهیلات خرید یا ساخت مسکن به روشی برنامه‌ریزی شده است. این حساب را خانواده‌ها می‌توانند برای فرزندان خود افتتاح کنند تا در آینده پشتوانه‌ای برایشان باشد.

ابتدای هر سال سقف تسهیلات و مبلغ واریزی ماهیانه افتتاح کنندگان حساب‌های جدید طی آن سال پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی توسط بانک تعیین و ابلاغ می‌شود.

سقف تسهیلات مسکن جوانان در سال ۱۴۰۲

حداکثر تسهیلات اعطایی در این سپرده با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی و تعداد سال‌های سپرده‌گذاری تعیین شده است. بر اساس آخرین اطلاعات بانک مسکن، در صورتی که دارنده حساب ۱۵ سال سپرده‌گذاری کند، در شهر تهران در پایان این مدت تا سقف ۴ میلیارد تومان می‌تواند وام مسکن دریافت کند و در پایان پنج سال سپرده‌گذاری سقف مبلغ این وام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

تهران (تومان)

مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر

سایر مناطق

سپرده‌گذاری ۵ ساله: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون

یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون

سپرده‌گذاری ۱۵ ساله: ۴ میلیارد

۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون

۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون

سقف تسهیلات بر اساس مناطق جغرافیایی

سقف این تسهیلات برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، در پایان سال پانزدهم سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در پایان سال پنجم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. در سایر مناطق سپرده‌گذاران پس از پنج سال سپرده‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم تا سقف ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

برای این تسهیلات می‌توانید به‌صورت ماهانه، سالانه یا یکجا سپرده‌گذاری کنید. جدول حداقل مبالغ واریزی ماهیانه برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۱۴۰۲ به این صورت اعلام شده است:

سال اول تا سال پنجم

سال ششم تا سال دهم

سال یازدهم تا سال پانزدهم

۸۰۰,۰۰۰

۱,۲۰۰,۰۰۰

۱,۶۰۰,۰۰۰

استفاده از مزایای حساب پس‌انداز مسکن جوانان حدقل پس از گذشت پنج سال تمام از تاریخ افتتاح حساب ممکن است.

برای استفاده از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم، افتتاح‌کنندگان حساب باید در شهر تهران ۶٫۵۶ برابر مبلغ واریزی ماهیانه در این جدول را پرداخت کنند. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵٫۷۴ برابر مبلغ واریزی ماهیانه این جدول لازم است. در سایر مناطق مبلغ ۴٫۹۲ برابر مبلغ واریزی ماهیانه باید واریز شود. یعنی اگر سپرده‌گذار بخواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات در تهران که معادل ۱۶ میلیارد ریال است استفاده کند، باید مبالغ جدول را با ضریب ۶٫۵۶ برابر واریز کند که در سال اول سپرده‌گذاری تقریباً معادل ۵ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان است.

حداکثر مدت بازپرداخت و نرخ سود تسهیلات بر اساس مصوب بانک در مقطع استفاده از تسهیلات تعیین می‌شود که در پاییز ۱۴۰۲ این رقم ۹ درصد است. مدت بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله است. البته در صورتی که متقاضی بخواهد بعد از ۵ سال از تسهیلات استفاده کند، به شرط قسط‌بندی حداکثر ۵ ساله، نرخ سود این تسهیلات ۶ درصد محاسبه می‌شود.

تسهیلات خرید مسکن جوانان بر اساس این مبالغ فقط به خانه‌هایی با حداکثر قدمت ۲۵ سال از تاریخ پروانه ساخت اولیه تعلق می‌گیرد. همچنین این تسهیلات حداکثر به میزان ۸۰ درصد ارزش واحد مسکونی با رعایت سقف تسهیلات تعلق یافته خواهد بود که ارزش آن را ارزیاب بانک تعیین می‌کند.

اگر متوسط مانده حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر سال کمتر از حداقل مبلغ تعیین‌شده توسط بانک شود، سقف تسهیلات قابل پرداخت در مقطع استفاده از تسهیلات کاهش خواهد یافت.

افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان

اگر پس از انقضای مدت زمان پانزده سال، سپرده‌گذاری تداوم پیدا کند و متوسط موجودی حساب با فرض انتخاب روش واریز ماهیانه در حداقل متوسط موجودی سال پانزدهم بماند، یا از متوسط موجودی بیشتر شود، سقف تسهیلات اعطایی برای سال‌های بعد نسبت به سقف تسهیلات سال پانزدهم هر سال ۴ درصد و حداکثر تا ۲۰ درصد در سال بیستم افزایش خواهد داشت.

برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است اما باید در صورتی انجام پذیرد که متوسط موجودی حساب از مبلغ تعیین‌شده توسط بانک در هر سال کمتر نشود.

دارندگان این حساب‌ها در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات حساب خود قبل از پنج سال می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات از مزایای حساب صندوق پس‌انداز مسکن یا صندوق پس‌انداز ساخت مسکن بهره‌مند شوند.

در صورت عدم استفاده از امتیاز حساب پس‌انداز مسکن جوانان، در هنگام فسخ سودی معادل نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی مطابق آخرین ضوابط مقررات بانکی پرداخت می‌شود.

انتقال حساب به بستگان نزدیک افتتاح‌کننده اولیه (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است.

ثبت نام برای وام مسکن جوانان

شما می‌توانید به‌صورت غیرحضوری از طریق سایت بانک مسکن، موبایل بانک و همراه بانک این حساب را افتتاح کنید. برای افتتاح حساب غیرحضوری مسکن جوانان ابتدا به سایت بانک مسکن مراجعه کنید.

سپس از طریق گزینه افتتاح حساب غیرحضوری وارد بخش مربوطه شوید. پس از تأیید گزینه درخواست افتتاح حساب جدید لازم است تا کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولدتان را وارد کنید.

ثبت نام مسکن جوانان
ثبت نام مسکن جوانان

سپس باید مراحلی را که برای شما نمایش داده می‌شود یعنی احراز هویت، استعلام کد شهاب، انتخاب نوع حساب و پرداخت را انجام دهید تا حسابتان افتتاح و برایتان کارت صادر شود.

همچنین ممکن است وام‌های فوری بدون ضامن یا لیست وام‌های بدون سپرده در مرحله خرید خانه یا خریدهای سنگین به شما کمک کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات