شرایط و نحوه ثبت نام وام ساخت مسکن ۱۴۰۲

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
ساخت مسکن
وام ساخت مسکن چیست،میزان آن چقدر است و دریافت آن چه شرایطی دارد؟ در این مطلب به این سوال و بسیاری از سوال‌های دیگر درباره وام ساخت مسکن پاسخ داده‌ایم.
تبلیغات

ساخت مسکن در شرایط اقتصادی فعلی نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است که تامین آن برای بسیاری از افراد آسان نیست. به همین دلیل، وام ساخت مسکن که از سال‌ها پیش برای کمک به افراد برای تامین هزینه ساخت خانه و آپارتمان در نظر گرفته شده، در سال ۱۴۰۲ هم به متقاضیان اعطا می‌شود و امسال هم مبلغ آن افزایش پیدا کرده است.

وام ساخت مسکن چیست؟

تسهیلاتی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است به کسانی که واجد شرایط لازم برای دریافت آن باشند اعطا می‌شود. این تسهیلات سقف مشخصی دارد و دریافت آن نیاز به شرایط خاصی دارد که در ادامه مقاله تمام نکات مربوط به آن را توضیح خواهیم داد. این وام می‌تواند از طرف بانک‌ها به‌عنوان بخشی از هزینه ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط داده شود تا کمک هزینه‌ای برای ساختن مسکن باشد. این وام انواع و اقسامی دارد که در ادامه مطلب به طور کامل آن را برایتان توضیح داده‌ایم.

انواع وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن چند نوع متفاوت دارد. تسهیلات ساخت واحد مسکونی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن، تسهیلات مشارکت مدنی جهت احداث واحد مسکونی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان و تسهیلات احداث مسکن روستایی از جمله وام‌هایی هستند که برای ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌شود.

سایت ثبت نام وام ساخت مسکن

برای دریافت وام ساخت مسکن می‌توانید به یکی از شعبه‌های بانکی که قصد دریافت وام از آن را دارید، به‌صورت حضوری مراجعه کنید. در صورتی که تمایلی به مراجعه حضوری به بانک برای ثبت نام و درخواست وام ساخت مسکن ندارید، می‌توانید از سایت بانک مورد نظرتان به‌صورت آنلاین اقدام به ثبت نام کنید.

هرچند هر یک از بانک‌ها سایت مختص به خود را دارند و درخواست تسهیلات ساخت مسکن هم از طریق سایت هر بانک قابل انجام است اما بانک مسکن مطرح‌ترین بانک ارائه‌دهنده انواع تسهیلات مسکن است که یکی از آن‌ها هم وام ساخت مسکن است. برای ثبت آنلاین جهت دریافت وام ساخت مسکن باید به سایت بانک مسکن به نشانی www.bank-maskan.ir مراجعه کنید. در ادامه این مطلب نحوه و مراحل ثبت نام در این سایت را هم به‌طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم.

آموزش قدم به قدم ثبت نام وام ساخت مسکن

بانک‌های مختلفی موظف به ارائه وام ساخت مسکن به متقاضیان هستند اما بانک مسکن اصلی‌ترین مرجع برای اعطای انواع تسهیلات مربوط به مسکن است. به همین دلیل، در این بخش قصد داریم شما را با مراحل ثبت نام آنلاین وام ساخت مسکن از بانک مسکن آشنا کنیم.

برای این کار ابتدا به سایت بانک مسکن به نشانی www.bank-maskan.ir مراجعه کنید. در صفحه اصلی این سایت روی بخش «سامانه درخواست تسهیلات» کلیک کنید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود روی گزینه «درخواست جدید» کلیک کنید. به این ترتیب، صفحه‌ای از قوانین به شما نمایش داده می‌شود که در صورت پذیرش باید روی کادر مربع کلیک کنید و سپس، گزینه «تایید و ادامه» را انتخاب کنید.

سایت مسکن
مرحله اول
سایت بانک مسکن
مرحله دوم
سایت بانک مسکن
مرحله سوم

در ادامه لازم است شماره موبایل خود و کد امنیتی را وارد کنید و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. در صفحه بعد کد احراز هویتی را که به شماره شما پیامک شده است، وارد کنید. سپس، روی بخش «احراز هویت» کلیک کنید. در صفحه بعد فرمی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است با اطلاعات خواسته‌شده درباره تسهیلات آن را تکمیل کنید و پس از وارد کردن تمام اطلاعات روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

سایت بانک مسکن
مرحله چهارم
سایت بانک مسکن
مرحله پنجم
سایت بانک مسکن
مرحله ششم

در مراحل بعد اطلاعات هویتی، اطلاعات ملک، اطلاعات وثیقه، تایید اطلاعات و پرداخت را وارد کنید تا درخواست شما برای دریافت وام ساخت مسکن در سامانه بانک مسکن به ثبت برسد.

به این ترتیب، مراحل ثبت نام شما به پایان خواهد رسید و درخواستتان ثبت خواهد شد. پس از ثبت درخواست با استفاده از کد رهگیری که به شماره موبایل شما پیامک می‌شود می‌توانید درخواستتان در سایت بانک مسکن پیگیری کنید.

شما می‌توانید به غیر از شیوه آنلاین برای طی مراحل ثبت نام و ارائه درخواست وام ساخت مسکن به‌صورت حضوری به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید.

مبلغ وام ساخت مسکن در سال ۱۴۰۲

وام ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته سقف این وام در شهرهای مختلف متفاوت است. بر اساس بزرگی و جمعیت شهرها تعیین می‌شود که افراد چه مبلغی را می‌توانند به‌عنوان وام و تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند.

در لیست زیر مبالغ وام ساخت مسکن در شهرهای مختلف ذکر شده است:

  • وام ۶۰۰ میلیون تومانی: این وام برای ساخت مسکن در استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز، بندرعباس، بوشهر، کرج، قم، ساری و رشت در نظر گرفته شده است.
  • وام ۵۰۰ میلیون تومانی: این وام به کسانی تعلق می‌گیر که در سایر مراکز استان‌ها قصد ساخت مسکن را دارند یا در شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، می‌خواهند خانه بسازند.
  • وام ۴۵۰ میلیون تومانی: این وام به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که در دسته‌بندی اول و دوم شهرها قرار نداشته‌اند.
  • وام ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ میلیون تومانی: این وام‌ها به افرادی تعلق می‌گیرد که در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر قصد خانه‌سازی دارند و سقف تهسیلات برای این شهرها ۳۰۰، ۳۵۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که این مبالغ به‌عنوان سقف پرداخت وام ساخت مسکن تعیین شده است و بانک‌های مختلف متناسب با بودجه صندوق خود و همچنین شرایط متقاضیان مبلغی را برای ارائه وام ساخت مسکن به متقاضی در نظر گرفته و به او پرداخت می‌کنند. این مبلغ با توجه به ظرفیت صندوق بانک‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین پیش از اقدام به ثبت نام دریافت وام ساخت مسکن، میزان و مبلغ وام را از بانک مورد نظر خود استعلام بگیرید.

طول مدت بازپرداخت وام ساخت مسکن

بانک‌های مختلف طرح‌های گوناگونی برای اعطای وام و تسهیلات ساخت مسکن در نظر می‌گیرند که از لحاظ تعداد اقساط، مدت زمان بازپرداخت و... شرایط متفاوتی دارند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که طرح‌های مختلف وام ساخت مسکن را از بانک‌ها جویا شوید و در نهایت، وامی را انتخاب کنید که شرایط مناسب‌تری برایتان دارد.

با وجود این، در خصوص طول مدت بازپرداخت وام ساخت مسکن این نکته کلی را در نظر داشته باشید که در میان طرح‌های مختلف وام ساخت مسکن که بانک‌ها ارائه می‌کنند بیشترین بازه زمانی برای بازپرداخت این وام ۱۲ سال بوده است و دریافت‌کنندگان نهایتا تا پایان این بازه زمانی مهلت دارند تا اقساط وامشان را پرداخت کنند.

تعداد اقساط وام ساخت مسکن

تعداد اقساط وام و تسهیلات ساخت مسکن هم جزء مواردی است که متناسب با نوع وام، بانک و همچنین شرایطی که برای وام در نظر گرفته شده، از جمله مدت بازپرداخت وام که در بخش قبل ذکر شد، متفاوت است. به همین دلیل پاسخ و عدد مشخصی برای تعداد اقساط وام ساخت مسکن وجود ندارد و اگر می‌خواهید تعداد دقیق آن را بدانید باید طرح‌های مختلف وام ساخت مسکن را از بانک جویا شوید و تعداد اقساط در هر یک از طرح‌ها را از متصدیان بانک بپرسید.

درصد سود وام ساخت مسکن

هرچند تعیین میزان سودی که بانک برای وام ساخت مسکن دریافت می‌کند هم با توجه به شرایط وامی که دریافت کرده‌اید متفاوت است اما در حال حاضر سقف مشخصی برای سود این وام در نظر گرفته شده است. سقف سود وام و تسهیلات ساخت مسکن در بانک‌ها 18 درصد است.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این میزان سود، فقط برای وام‌های کلان، یعنی وام‌های ساخت مسکن ۳۰۰ میلیون تومان تا ۶۰۰ میلیون تومانی، در نظر گرفته شده است. برای وام‌هایی با مبالغ کمتر سود دریافتی با توجه به میزان مبلغ وامی که دریافت کرده‌اید تعیین می‌شود و سود بسیار کمتری هم دارد.

شرایط لازم برای دریافت این وام

وام ساخت مسکن توسط بانک‌های مختلفی ارائه می‌شود، به همین دلیل ممکن است شرایط دریافت آن در بانک‌های مختلف کمی متفاوت باشد. با وجود این، چند شرط کلی برای دریافت وام ساخت مسکن وجود دارد که در ادامه این شرایط را فهرست کرده‌ایم:

  • متقاضیان باید بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشند
  • متقاضیان باید درآمد مستقل داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه بدحسابی داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه عدم پرداخت اقساط وام و تسهیلات داشته باشند
  • متقاضیان دریافت وام ساخت مسکن از یک بانک نباید هیچ وام دیگری مرتبط با مسکن از آن بانک دریافت کرده باشند.

مدارک لازم برای دریافت وام ساخت مسکن

اگر قصد دریافت وام ساخت مسکن را دارید و از شرایطی که برای آن تعیین شده و در این مطلب هم به آن‌ها اشاره شد برخوردارید، لازم است مدارک مورد نیاز برای ثبت نام این وام را هم تهیه کنید و پس از آن، برای ثبت نام به شیوه حضوری یا غیر حضوری اقدام کنید.

البته نوع مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ساخت مسکن هم ممکن است در بانک‌های مختلف متفاوت باشد، اما مدارکی که در اکثر بانک‌های ارائه‌دهنده این وام از شما دریافت می‌شود در فهرست زیر آمده است:

  • نسخه اصل شناسنامه
  • نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • نسخه اصل کارت ملی
  • نسخه کپی از پشت و روی کارت ملی
  • تکمیل فرم ثبت نام توسط فرد متقاضی
  • ارائه مدارک مربوط به زمینی که قصد دارید خانه را در آن بسازید
  • ارائه وکالت‌نامه (برای افرادی که وکیل آن‌ها اقدام به ثبت درخواست وام کرده است)
  • ارائه مدارک شناسایی وکیل (برای افرادی که وکیل آن‌ها اقدام به ثبت درخواست وام کرده است)

نکته مهمی که در خصوص «مدارک مربوط به زمینی که قصد ساخت خانه در آن را دارید» این است که مدارک زمین مورد نظر شما برای احراز شرایط منزل مسکونی اجباری است. اگر شرایط زمین قابل احراز نباشد، وام ساخت مسکن به شما تعلق نخواهد گرفت.

بنابراین، ضروری است که متقاضیان دریافت این وام، برای احراز شرایط منزل مسکونی خود، مدارک مربوط به سند شش دانگ زمین، قرارداد زمین، قرارداد واگذاری زمین شهری، سند مالکیت ثبتی و سایر اسناد مربوطه را در اختیار داشته و به بانک ارائه کنند.

وام ساخت مسکن چند ضامن می‌خواهد؟

هرچند رویه‌ همیشگی بانک‌ها برای اعطای وام و تسهیلات به متقاضیان این است که برای تضمین بازپرداخت وام ضامن معرفی کنند، اما معرفی ضامن جزء شرایط درخواست و دریافت وام ساخت مسکن نیست و فقط همان مدارکی که پیشتر اشاره شد برای تقاضای وام کفایت می‌کند.

فقط کافی است متقاضی با ارائه مدرک ثابت کند که درآمد مستقل و توان بازپرداخت وام را دارد و همچنین، سابقه بدهی یا بدحسابی نداشته باشد تا اعتبارش برای دریافت وام نزد بانک بالا رفته و وام ساخت مسکن به او تعلق بگیرد.

کدام بانک‌ها وام ساخت مسکن می‌دهند؟

بنا بر ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های مختلف کشور علاوه بر بانک مسکن که بانک اصلی در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن است، پنج بانک کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست نیز موظف به پرداخت وام‌های مختلفی هستند که در حوزه مسکن ارائه می‌شود.

زومیت در این مطلب تمام نکات لازم برای درخواست، ثبت نام و دریافت وام ساخت مسکن را ذکر کرده و نکات عمومی درباره این وام را توضیح داده است. با این حال در نظر داشته باشید که ممکن است این بانک‌ها در برخی شرایط برای اعطای وام مسکن با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند، برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره مدارکی که برای درخواست وام نیاز دارید، به یکی از شعبه‌های بانک‌ مورد نظر مراجعه کنید و شرایط را جویا شوید.

سوالات متداول زومیت

  • مبلغ وام ساخت مسکن چقدر است؟

    این وام بسته به جمعیت شهری که قصد ساخت مسکن در آن را دارید از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شود. برای اطلاع از مبلغ وام در شهرهای مختلف نسخه کامل این مطلب را بخوانید.

  • شرایط ثبت نام وام ساخت مسکن چیست؟

    بیشتر از ۱۸ سال سن، برخورداری از درآمد مستقل، نداشتن سابقه بدحسابی و چک برگشتی، نداشتن سابقه عدم بازپرداخت اقساط وام، نداشتن سابقه دریافت سایر وام‌های مسکن از بانک مورد نظر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات