شرایط وام ودیعه مسکن برای دانشجویان مجرد و متأهل

شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
وام مسکن
اگر دانشجو هستید و قصد اجاره کردن خانه دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا با شرایط و نحوه درخواست وام ودیعه مسکن دانشجویی به‌طور کامل آشنا شوید.
تبلیغات

دانشجویان یکی از اقشار نیازمند به تهیه و اجاره مسکن هستند. با توجه به بالا رفتن هزینه‌های اجاره مسکن نیاز، تهیه مبلغ مورد نیاز آن‌ها برای اجاره کردن مسکن سخت‌تر از گذشته شده و همین موضوع آن‌ها را به دریافت وام نیازمند می‌کند.

به همین دلیل است که صندوق رفاه دانشجویان طرح اعطای ودیعه مسکن به دانشجویان را از مدتی پیش کلید زده و به متقاضیان مبالغی را ارائه می‌دهد تا بتوانند بخشی از هزینه اجاره مسکن مورد نیازشان را تأمین کنند.

در این مقاله تمام آنچه را که لازم است در مورد شرایط و نحوه دریافت وام ودیعه مسکن دانشجویی برای دانشجویان متاهل و مجرد بدانید، برایتان توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید مبلغ و میزان وام دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چقدر است و برای دریافت این وام ودیعه چه مدارکی باید ارائه کنید، تا پایان این مطلب همراه زومیت باشید.

وام ودیعه مسکن دانشجویی چیست؟

صندوق رفاه دانشجویی کشور برای رفاه حال دانشجویان و کمک به آن‌ها در زمان تحصیل وام‌های مختلفی را در نظر گرفته است. علاوه بر وام‌هایی مثل وام شهریه، تغذیه و... وام ودیعه مسکن هم برای دانشجویان در نظر گرفته شده که متقاضیان آن اگر شرایط تعیین‌شده از سوی این صندوق را داشته باشند می‌توانند برای دریافت آن درخواست داده و از این وام برخوردار شوند.

نحوه دریافت این وام، مبلغ، شرایط و مدارک مورد نیاز برای درخواست و دریافت آن متفاوت از سایر وام‌های دانشجویی است. همچنین، وام ودیعه مسکن دانشجویی در بازه زمانی مشخصی ارائه می‌شود و دانشجویان فقط در بازه تعیین‌شده می‌توانند تقاضای خود برای دریافت آن را ثبت کنند. علاوه بر این، مبالغ در نظر گرفته‌شده برای وام ودیعه مسکن نیز به نسبت شهرهای مختلف، متفاوت است.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن دانشجویان

وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل و مجرد شرایط خاصی دارد و به تمام دانشجویان تعلق نمی‌گیرد. این وام فقط به دانشجویان روزانه مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد:

  • دانشگاه‌های دولتی
  • آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای
  • مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی

البته فقط دانشجوی این دانشگاه‌ بودن هم کافی نیست. متقاضیان باید علاوه بر اشتغال به تحصیل در این دانشگاه‌ها، شرایط لازم برای دریافت وام مسکن را هم داشته باشند. این شرایط عبارت‌اند از:

  • دانشجوی متقاضی نباید ساکن خوابگاه باشد
  • دانشجو در نیم‌سال پایانی تحصیل نمی‌تواند وام دریافت کند؛ مشغولان به تحصیل در نیم‌سال پایانی مقطع خود، مشمول دریافت وام مسکن دانشجویی نمی‌شوند
  • ​متقاضی باید سند تعهد و اجاره‌نامه دارای کد رهگیری داشته باشد
  • اجاره‌نامه مذکور باید به نام دانشجو یا همسرش باشد
  • مکان مورد اجاره باید در شهر محل تحصیل یا سکونت دانشجو باشد
  • دانشجو نباید پیش از این وام ودیعه مسکن دریافت کرده باشد؛ این وام تنها یک بار در طول هر مقطع تحصیلی داده می‌شود
  • زنان دانشجوی دارای فرزند که به دلایلی مانند فوت، طلاق یا از کارافتادگی همسر، سرپرستی فرزندان خود را بر عهده دارند می‌توانند از وام مسکن دانشجویی بهره‌مند شوند
  • در صورتی که زن و شوهر هر دو دانشجو باشند وام فقط به یکی از آن‌ها تعلق خواهد گرفت

متقاضیان باید این نکته را در نظر داشته باشند که وام ودیعه مسکن به هیچ عنوان بیشتر از سقف تعیین‌شده اعطا نخواهد شد. همچنین، در صورتی که مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه از مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویی کمتر باشد، وام مسکن به اندازه مبلغ اجاره‌نامه پرداخت خواهد شد.

در نظر داشته باشید که دریافت وام ودیعه مسکن برای دانشجویان واجد شرایط مذکور امکان‌پذیر است و مقطع تحصیلی دانشجو جزو شرایط نیست. بنابراین، وام ودیعه مسکن برای دانشجویان به دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌‎گیرد.

مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان

وام ودیعه مسکن برای دانشجویان برخلاف تصور عمومی و مطالب منتشرشده در منابع خبری و وب‌سایت‌های مختلف، فقط مختص دانشجویان متأهل نیست و به دانشجوهای مجرد هم تعلق می‌گیرد؛ البته مبلغ این وام برای دانشجویان مجرد بسیار کمتر از میزانی است که برای دانشجوهای متأهل در نظر گرفته شده است.

وام ودیعه مسکن

مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متأهل

میزان و مبلغی که برای وام ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل تعلق می‌گیرد به شهری که دانشجو در آن ساکن و مشغول به تحصیل است، بستگی دارد. این مبلغ در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، برای دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در شهر تهران ۳۵ میلیون تومان است؛ میزان این وام پیش از این ۳۲٫۵ میلیون تومان بوده است.

میزان وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در سایر شهرهای کشور کمتر از تهران است. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، سقف مبلغ وام ودیعه برای کلان‌شهرهایی مانند مشهد، تبریز، کرج، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، قم و اهواز ۳۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان بوده است. البته این مبلغ متناسب با افزایش تورم و به دنبال آن، افزایش مبلغ ودیعه مسکن، سالانه افزایش پیدا می‌کند.

مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان مجرد

همان طور که پیشتر ذکر شد، مبلغ و میزان وام ودیعه مسکن برای دانشجویان مجرد کمتر از دانشجویان متاهل است. بر اساس اعلام رئیس صندوق رفاه دانشجویان میزان وامی که برای ودیعه مسکن به دانشجویان مجرد تعلق می‌گیرد ۲۰ درصد مبلغی است که برای وام دانشجوهای متأهل در نظر گرفته شده است.

بر همین اساس میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان مجرد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در تهران ۶ میلیون تومان، برای کلان‌شهرهای تبریز، کرمانشاه، اهواز، شیراز، اصفهان، کرج، مشهد و قم ۵ میلیون تومان و برای سایر شهرهای کشور ۳ میلیون تومان است.

همان‌طور که میزان وام ودیعه مسکن دانشجوهای مجرد نسبت به دانشجویان متأهل کمتر است، میزان افزایش مبلغ آن هم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نسبت به یک سال پیش از آن کمتر بوده و فقط یک میلیون بیشتر شده است. بنابراین، هرچند این مبلغ برای سال تحصیلی بعد بیشتر خواهد شد اما نمی‌توان افزایش قابل توجهی را برای آن انتظار داشت.

نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن دانشجویان

وام ودیعه مسکن یا از منابع صندوق رفاه دانشجویان تأمین می‌شود یا بانک‌ها این مبلغ را تأمین کرده و به دانشجوهای متقاضی وام می‌دهند. نحوه بازپرداخت این وام به نسبت این که از کدام‌یک از این منابع وام را گرفته باشید، بستگی دارد.

در صورتی که پرداخت وام از منابع صندوق باشد، بازپرداخت آن باید بعد از فارغ‌التحصیل شدن دانشجو و بر اساس مقررات بازپرداخت تعیین‌شده از سوی صندوق رفاه به‌صورت یکجا پرداخت شود. اما اگر مبلغ وام از طریق بانک طرف قرارداد صندوق تأمین و پرداخت شود مطابق ضوابط اعلا‌م‌شده از سوی بانک عامل انجام خواهد شد. بنابراین، پیش از دریافت وام از بانک باید شرایط بازپرداخت را از خود بانک یا صندوق جویا شوید.

زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن دانشجویان

وام ودیعه مسکن در هر ترم یا همان نیم‌سال تحصیلی ارائه می‌شود. بازه زمانی درخواست این وام نیز تقریباً در ابتدای هر نیم‌سال آغاز می‌شود و زمان پایان این بازه هم هر سال از سوی صندوق رفاه دانشجویان تعیین می‌شود.

طبق روال هرساله در ترم‌های پاییز و زمستان بازه زمانی ثبت نام و تقاضای وام ودیعه مسکن برای دانشجویان از اواسط مهر ماه آغاز می‌شود. در ترم زمستان و بهار هم این مهلت از نیمه بهمن ماه آغاز می‌شود و تا دو یا سه ماه ادامه دارد.

بنابراین، متقاضیان در بازه زمانی که از سوی صندوق رفاه دانشجویان اعلام می‌شود، می‌توانند در صورت برخورداری از شرایطی که در این مطلب ذکر شد و با ارائه مدارک لازم برای تقاضای وام ودیعه مسکن اقدام کنند. در بخش بعدی این مطلب درباره تمام مدارکی که برای ثبت نام این وام نیاز دارید، توضیح داده‌ایم.

مدارک لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن دانشجویان

ثبت نام برای درخواست وام ودیعه مسکن دانشجویی نیازمند ارائه مدارک خاصی است. این مدارک لازم است به‌صورت آنلاین در سامانه مربوط به این وام بارگذاری شود تا پس از بررسی از سوی صندوق رفاه دانشجویی، وام به متقاضی اعطا شود. پیش از این که نسبت به ثبت نام برای دریافت این وام اقدام کنید، لازم است از مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست باخبر شوید.

بر اساس بخش‌نامه صندوق رفاه مدارک لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن باید کامل و قابل استناد باشد. این مدارک عبارت‌اند از:

  • اجاره‌نامه رسمی: فقط اجاره‌نامه‌ای که کد رهگیری اختصاص داده‌شده در دفاتر مشاورین املاک مجاز داشته باشد، مورد قبول است.
  • سند تعهدنامه: متقاضیان باید سند تعهدنامه را برای سامانه ثبت نام ارسال کنند. کارشناسان دانشگاه یا سامانه آنلاین ثبت اسناد این تعهدنامه را دریافت می‌کنند.
  • سند ازدواج: ارائه این سند برای دانشجویان متأهل الزامی است. اعتبار سند ازدواج دانشجو نیز از طریق سامانه استعلام ثبت احوال سنجیده می‌شود.
  • نامه رسمی سرپرستی فرزند (برای دانشجویان متأهل زن): زنان دانشجوی متأهل که سرپرست خانوار هستند باید علاوه بر سایر مدارک، نامه رسمی سرپرستی فرزند را از دادگاه بگیرند و ارائه دهند.

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن دانشجویان

برای دریافت و ثبت درخواست وام ودیعه مسکن دانشجویان باید به صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنید. البته پیش از این که وارد مراحل ثبت درخواست وام شوید لازم است در این سامانه ثبت نام کنید. بنابراین، باید ابتدا با مراحل ثبت نام در سامانه رفاه دانشجویان آشنا شوید. در ادامه ثبت نام برای وام ودیعه را برایتان توضیح می‌دهیم.

ثبت نام در سامانه صندوق رفاه دانشجویان

اگر می‌خواهید در سامانه صندوق رفاه ثبت نام کنید، ابتدا وارد سامانه صندوق رفاه دانشجویان شوید. سپس در بخش «میز خدمات» گزینه «سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان» را انتخاب کنید.

سامانه صندوق رفاه
مرحله اول

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود روی گزینه «ثبت نام کاربر جدید» کلیک کنید و در صفحه بعد، کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی را در کادرهای مشخص‌شده وارد کنید. در نهایت، گزینه «بررسی شماره تماس» را بزنید.

سامانه صندوق رفاه
مرحله دوم
سامانه صندوق رفاه
مرحله سوم

با این کار صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در آن فرمی را که به شما نمایش داده شده، با اطلاعات مورد نیاز درباره خودتان، مقطع تحصیلی، مرکز آموزشی و... تکمیل کنید. با تکمیل این فرم ثبت نام شما کامل شده، بنابراین می‌توانید وارد سامانه شوید و از خدمات مختلف آن استفاده کنید.

ثبت نام وام ودیعه مسکن دانشجویان

برای ثبت نام و دریافت وام ودیعه مسکن باید در صفحه ورود به سامانه صندوق رفاه دانشجویان کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید. حالا در صفحه اصلی سامانه و در بخش «میز خدمات» گزینه «اعطای وام دانشجویی به دانشجویان» را انتخاب کنید.

به این ترتیب، صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به وام‌هایی را که در این سامانه به دانشجویان اعطا می‌شود، مشاهده کنید.

سامانه صندوق رفاه
مرحله اول
سامانه صندوق رفاه
مرحله دوم

برای ثبت درخواست لازم است مشخصات خواسته‌شده را وارد کنید و مدارک مورد نیاز را هم بارگذاری کنید و درخواستتان را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، مدارک شما توسط کارشناسان بررسی شده و در صورت کامل بودن مدارک و برخورداری از شرایط لازم برای دریافت وام، می‌توانید وام ودیعه مسکن را دریافت کنید.

سوالات متداول زومیت

  • آخرین مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان چقدر بوده است؟

    برای دانشجویان متاهل در شهر تهران ۳۵ میلیون تومان، در هشت کلان‌شهر مشهد، اهواز، کرمانشاه، شیراز، تبریز، اصفهان، کرج و قم ۳۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان بوده است. دانشجویان مجرد در تهران ۶ میلیون تومان، برای هشت کلان‌شهر دیگر ۵ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۳ میلیون تومان بوده است.

  • برای ثبت نام وام ودیعه مسکن برای دانشجویان چه مدارکی نیاز است؟

    تعهدنامه، اجاره‌نامه رسمی، سند ازدواج(برای متاهلان)، نامه رسمی سرپرستی فرزند (برای دانشجویان متاهل زن و سرپرست خانوار) و...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات