ورود به آموزشیار و راهنمای کامل بخش‌های آن

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آموزشیار
اگر دانشجوی دانشگاه آزاد هستید، این مطلب را بخوانید تا با بخش‌های مختلف سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد آشنا شوید و کار با آن را به‌طور کامل یاد بگیرید.
تبلیغات

همه دانشگاه‌ها برای ارائه خدمات الکترونیک، اطلاع‌رسانی و همچنین دسترسی اعضای خود به پروفایل شخصی‌شان سامانه‌ای دارند. دانشگاه آزاد هم سامانه آموزشیار را با همین اهداف راه‌اندازی کرده است تا اساتید و دانشجویان این دانشگاه بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و دانشجویان این دانشگاه با ورود به آن می‌توانند اموری مانند انتخاب واحد، مشاهده سوابق تحصیلی، مشاهده کارنامه، پرداخت شهریه و دریافت وام را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

سامانه آموزشیار چیست؟

سامانه آموزشیار با هدف یکپارچه‌سازی امور اداری مربوط به دانشگاه آزاد طراحی شده و خدمات مختلفی را به دانشجویان، اساتید و پرسنل این دانشگاه ارائه می‌کند. این سایت با آدرس www.edu.iau.ir در دسترس است و خدمات مختلفی مانند ثبت نام، انتخاب واحد، پرداخت شهریه، مشاهده کارنامه، مشاهده ریز نمرات، مشاهده لیست دروس و واحدها، حذف و اضافه، ارزشیابی اساتید و درخواست تسهیلات را ارائه می‌کند.

با توجه به گستردگی خدمات الکترونیکی‌ای که در این سامانه ارائه می‌شود ممکن است به یک راهنما برای کار کردن با سامانه آموزشیار نیاز داشته باشید. ما در این مطلب با معرفی بخش‌های مختلف این سامانه راهنمای مختصری از این پلتفرم به شما ارائه می‌دهیم.

ورود دانشجویان به سامانه آموزشیار

افراد مختلفی اعم از دانشجویان، اساتید، پرسنل و پرسنل سازمانی دانشگاه آزاد امکان استفاده از سامانه آموزشیار را دارند. به همین دلیل در بخش ورود به سامانه آموزشیار باید گزینه «دانشجو» را انتخاب کنید.

آموزشیار
مرحله اول

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود در بخش «نام کاربری» شماره دانشجویی و در قسمت «رمز عبور» کلمه عبوری را که انتخاب کرده‌اید، وارد کنید. در ادامه، کد نمایش داده‌شده را هم وارد کنید و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید. در مرحله بعد، باید کد ورودی را که از طریق پیام‌رسان آیگپ برای شما ارسال شده وارد کنید و گزینه «تأیید» را بزنید. به این ترتیب می‌توانید وارد سامانه شوید.

آموزشیار
مرحله دوم
آموزشیار
مرحله سوم

انتخاب واحد در سامانه آموزشیار

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سامانه‌های دانشگاهی انجام انتخاب واحد است. در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد هم طبیعتاً امکان انتخاب واحد فراهم شده است. برای اینکه بتوانید در این سامانه انتخاب واحد را انجام دهید باید وارد بخش «ثبت نام دروس دانشجو» شوید. در این بخش از میان گزینه‌های مختلفی که به شما نمایش داده می‌شود روی بخش «انتخاب واحد» کلیک کنید.

آموزشیار
مراحل ورود به بخش انتخاب واحد سامانه آموزشیار

با انتخاب گزینه انتخاب واحد صفحه الزام پرداخت‌ها را می‌بینید؛ در این صفحه باید گزینه «پرداخت‌های الکترونیکی حداقل پیش‌پرداخت شهریه» و در ادامه، «پرداخت الکترونیکی هزینه بیمه و خدمات آموزشی» را انتخاب کنید تا به درگاه پرداخت متصل شوید.

پس از پرداخت الکترونیکی روی گزینه «ادامه» کلیک کنید؛ به این ترتیب، به صفحه انتخاب واحد هدایت می‌شوید. در این صفحه لیستی از دروسی که در ترم پیش‌رو ارائه می‌شود، می‌بینید. شما این امکان را دارید که در میان این دروس از طریق گزینه «انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو» واحدهای موردنظرتان را انتخاب کنید.

آموزشیار
انتخاب واحد در سامانه آموزشیار

مدیریت پرداخت‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌ها و امکاناتی که سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد به دانشجویان ارائه می‌دهد، امکان «مدیریت پرداخت‌ها» است. این بخش در قسمت «ثبت نام دروس دانشجو» قابل دسترس است.

آموزشیار
بخش مدیریت پرداخت‌ها در سامانه آموزشیار

در چه مواقعی به بخش مدیریت پرداخت‌ها نیاز دارید؟ علاوه بر زمان انتخاب واحد در مواقع دیگری هم ممکن است نیاز به پرداخت الکترونیکی شهریه خود داشته باشید. در این مواقع لازم است وارد بخش ثبت نام دروس شوید و در بخش مدیریت پرداخت‌ها نسبت به پرداخت الکترونیکی اقدام کنید.

در بخش مدیریت پرداخت‌ها گزینه‌های مختلف مربوط به پرداخت الکترونیکی نمایش داده می‌شود که در هر مورد، مبلغ بدهکاری شما مشخص است؛ در مقابل هر مورد بدهکاری، گزینه پرداخت نیز وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید به درگاه پرداخت آنلاین بروید و بدهی خود را بپردازید.

آموزشیار
صفحه مدیریت پرداخت‌ها در سامانه آموزشیار

علاوه بر بخش انتخاب واحد و بخش مدیریت پرداخت‌ها، امکانات و بخش‌های دیگری مانند حذف اضطراری، مشاهده کارنامه دانشجویی، مدیریت مالی نیم‌سال‌های تحصیلی دانشجو، اعتراض به نمره و مشاهده وضعیت ثبت نام هم وجود دارد که در مواقع لازم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ارائه درخواست و دریافت مجوز در آموزشیار

یکی از نیازهای دانشجویان دریافت برخی مجوزها و گواهی‌ها و ارائه بعضی درخواست‌ها به دانشگاه است. در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد دانشجویان می‌توانند گواهی اشتغال به تحصیل دریافت کنند، درخواست‌های فارغ‌التحصیلی، امور دانشجویی و... را در بخشی به نام «درخواست/مجوز»، که در صفحه اول حساب کاربری شما در دسترس است، پیگیری کنند.

با انتخاب بخش درخواست/مجوز در سامانه آموزشیار می‌توانید از میان درخواست‌ها و مجوزهای مختلفی که به شما نمایش داده شده است، گزینه موردنظر خود را انتخاب و در نهایت روی گزینه «ارسال/پیگیری درخواست دانشجو» کلیک کنید.

اگر پیش از این، درخواستی را ارائه کرده یا مجوزی را از این سامانه درخواست کرده باشید و حالا قصد پیگیری آن را داشته باشید باید همین مسیر را پشت سر بگذارید تا متوجه شوید درخواست شما در چه مرحله‌ای قرار دارد.

سایر خدمات سامانه آموزشیار

علاوه بر بخش‌هایی که تا این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، سامانه آموزشیار بخش‌ها و خدمات دیگری را هم به دانشجویان ارائه می‌کند. اگر دانشگاه شما برای دانشجویانش خوابگاه در نظر گرفته باشد، شما در بخش «مدیریت امور خوابگاه‌ها» در سامانه آموزشیار می‌توانید نسبت به ثبت نام برای خوابگاه و دریافت آن اقدام کنید.

«صندوق رفاه دانشجویی» نیز دیگر امکانی است که در سامانه آموزشیار به دانشجویان دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. همان‌طور که در دانشگاه‌های سراسری به دانشجویان تسهیلات اعطا می‌شود، صندوق رفاهی دانشگاه آزاد هم چنین امکاناتی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. برای اینکه بتوانید از شرایط دریافت این تسهیلات مطلع شوید؛ با انواع وام‌ها آشنا شوید و برای دریافت وام درخواست دهید، در حساب کاربری خود در سامانه آموزشیار به بخش «صندوق رفاه دانشجویی» مراجعه کنید.

یکی از اقدامات ضروری هر دانشجو این است که در پایان کلاس‌های ترم و پیش از پایان فصل امتحانات نسبت به ارزشیابی اساتید خود اقدام کند. برای این کار باید در حساب کاربری خود در سامانه آموزشیار وارد بخش «ارزشیابی اساتید» شوید و به سؤالاتی درباره استاد هر یک از واحدهای ترم مذکور، پاسخ دهید.

سوالات متداول زومیت

  • آدرس سایت آموزشیار چیست؟

    برای دسترسی به سامانه آموزشیار به آدرس www.edu.iau.ac.ir مراجعه کنید.

  • سامانه آموزشیار چه امکاناتی دارد؟

    امکاناتی مانند انتخاب رشته، پرداخت شهریه، حذف اضطراری، مشاهده کارنامه، درخواست خوابگاه، دریافت وام و ارزشیابی اساتید در سامانه آموزشیار به دانشجویان ارائه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات