صفر تا صد دریافت وام از صندوق رفاهی دانشجویان

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
وام دانشجویان
در سال ۱۴۰۲ شرایط دریافت وام از صندوق رفاهی دانشجویان چیست؟ در این مقاله همه چیز درباره این وام از جمله تعداد اقساط، سقف پرداختی و… را بخوانید.
تبلیغات

هزینه‌های تحصیل، شهریه‌ها، اجاره مسکن و تأمین لوازم مورد نیاز تحصیل دشوار است و وام‌های دانشجویی می‌توانند با پوشش دادن بخشی از هزینه‌ها به دانشجویان کمک کنند. صندوق رفاه دانشجویان وام‌های مختلفی چون وام تحصیلی، وام شهریه، وام ضروری و وام مسکن را به دانشجویانی که شرایط دریافت آن را دارند ارائه می‌دهد.

این وام که با کارمزد ۴ درصدی ارائه می‌شود شرایط عمومی و اختصاصی دارد که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم.

شرایط دریافت وام صندوق رفاه دانشجویان

شرایط عمومی دریافت وام صندوق رفاه، اعتقاد به اصول دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی، تابعیت جمهوری اسلامی، رعایت اخلاق و شئون دانشجویی به تشخیص معاونت دانشجویی، دانشجو بودن و اولویت نیاز مالی، عدم دریافت بورس یا کمک هزینه تحصیلی از سازمان‌های دیگر، نداشتن بدهی معوق در صندوق، عدم اشتغال و داشتن سند تعهدنامه محضری با ضامن معتبر است.

همچنین در آیین‌نامه برای تعیین اولویت نیاز مالی، به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی یا نهادهای حمایتی دیگر اشاره شده است. نیاز و اولویت دانشجوی مستعد کم‌بضاعت برای دریافت وام را معاونت دانشجویی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی تشخیص می‌دهد.

  • وام‌های تحصیلی و مسکن به دانشجویان روزانه تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تعلق می‌گیرد.
  • وام ویژه دکتری برای دانشجویان روزانه تمام وقت مقطع دکتری ناپیوسته و پیوسته واجد شرایط دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.
  • وام شهریه به دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی، آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای و دانشجویان شهریه‌پرداز پیام نور، جامع علمی کاربردی و آزاد تعلق می‌گیرد.

دانشجویان متقاضی وام نباید در دو نیم سال قبل از درخواست وام در دوره‌های روزانه، مشروط شده باشند. البته دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول و دوم بدون حساب معدل می‌توانند وام بگیرند. اگر دانشجو در یک نیم‌سال مشروط شده باشد می‌تواند نصف وام را دریافت کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست وام

مدارک مورد نیاز بسته به اینکه دانشجو ورودی جدید باشد یا قبلا در سامانه پرونده داشته باشد، متفاوت است.

دانشجویان ورودی جدید و بدون پرونده باید:

  • اطلاعات شخصی را در سامانه درخواست وام تکمیل کنند؛
  • شماره حساب بانکی ثبت کنند؛

اطلاعات همسر را تکمیل و مدارک تأهل را الصاق کنند؛

  • سند تعهد محضری و گواهی کسر از حقوق و حکم کارگزینی داشته باشند؛
  • پرینت انتخاب واحد را ارائه دهند.

دانشجویان ورودی قدیم که در سامانه پرونده دارند در صورت اتمام سقف ضمانت باید تعهد جدید بدهند و کارنامه ترم قبل خود را ارائه کنند.

مبالغ و شرایط وام‌های صندوق رفاه دانشجویان

صندوق رفاه دانشجویان وام‌های تحصیلی، شهریه، ازدواج، مسکن، ضروری و... را ارائه می‌دهد.

وام تحصیلی برای مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت حداکثر ۴ نیم‌سال تحصیلی است. کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیربورسیه حداکثر ۸ نیم‌سال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای حداکثر ۱۲ نیم‌سال تحصیلی و دکتری پیوسته حداکثر ۱۶ نیم‌سال تحصیلی می‌توانند از این وام استفاده کنند.

این وام برای دانشجویان متأهل که سند تأهل خود را ارائه کنند تا حداکثر مبلغ تعلق می‌گیرد. مبلغ وام برای دانشجویان متأهل زن دارای فرزند که سرپرستی فرزندان را به عهده دارند، دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دانشجویان برتر، ممتاز، نمونه و مبتکر، همچنین دانشجویان توان‌خواه و دانشجویان مرد مجرد ساکن در خوابگاه‌های غیردولتی، در صورت وجود اعتبار حداکثر تا ۵۰ درصد قابل افزایش است.

وام ضروری وامی است که به دلیل حوادث و بلایای طبیعی، شرایط خاص، ازدواج، تولد فرزند و همچنین برای حمایت از دانشجویان برتر، نمونه کشوری، مبتکر، قهرمان ورزشی و توان‌خواه در نظر گرفته شده است. دانشجویان روزانه تمام وقت دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند برای دریافت این وام در شرایط ضروری درخواست بدهند. وام ازدواج در این بخش، با وام ازدواج به طور کلی متفاوت است و فقط به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر دو بار، دانشجویان کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیربورسیه حداکثر چهار بار و دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته حرفه‌ای حداکثر پنج بار می‌توانند از این وام استفاده کنند.

همچنین دانشجویان در هر نیم‌سال منحصراً برای یک رویداد می‌توانند از این وام استفاده کنند. آن‌ها باید حداکثر ۹ ماه پس از رویداد، مستندات لازم را برای دریافت وام ارائه دهند تا بتوانند این وام را دریافت کنند.

وام ویژه دکتری مخصوص دانشجویان دکتری تخصصی ناپیوسته و دانشجویان مقطع دکتری پیوسته است که امتحان جامع را با موفقیت گذرانده باشند. همچنین این دانشجویان باید در دوره روزانه تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی تحصیل کنند. این وام می‌تواند به خصوص در دوره نوشتن پایان‌نامه به دانشجویان کمک کند.

وام مسکن دانشجویان درواقع وام ودیعه مسکن دانشجویان است که برای تامین بخشی از هزینه اجاره خانه دانشجویان متاهل و مجرد روزانه تمام وقت در دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

دریافت این وام به ارائه‌ی اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری نیاز دارد. اجاره‌نامه از لحاظ مکانی باید در شهر محل تحصیل یا سکونت دانشجو و به نام دانشجو یا همسر او یا هر دو باشد. مبلغ این وام بر اساس محل زندگی و وضعیت تأهل متفاوت است.

وام شهریه در هر نیم‌سال به دانشجویان دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی، آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای و دانشجویان شهریه‌پرداز پیام نور، جامع علمی کاربردی و آزاد تعلق می‌گیرد و برای تأمین بخشی از شهریه دانشجویان در هر نیم‌سال در نظر گرفته شده است.

نوع وام

مقطع تحصیلی

مبلغ

وام تحصیلی

کارشناسی پیوسته

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر نیم‌سال

کارشناسی ارشد ناپیوسته

۳ میلیون تومان هر نیم‌سال

دکتری پیوسته

شش میلیون تومان هر نیم‌سال

دکتری تخصصی ناپیوسته

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

وام ودیعه مسکن

متأهل در تهران

۳۵ میلیون تومان

متأهل در کلان‌شهرهای مشهد، اهواز، کرمانشاه، شیراز، تبریز، اصفهان، کرج و قم

۳۰ میلیون تومان

متأهل سایر شهرها

۲۵ میلیون تومان

مجرد تهران

۶ میلیون تومان

مجرد کلان‌شهرها

۵ میلیون تومان

مجرد سایر شهرها

۳ میلیون تومان

وام شهریه

کارشناسی پیوسته

۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر نیم‌سال

کارشناسی ارشد ناپیوسته

۳ میلیون تومان

دکترای تخصصی ناپیوسته

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

وام ضروری

ازدواج، فرزند، حادثه‌دیده در سوانح و تصادفات جرحی، مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه، بیماری خاص و پرهزینه اعضای تحت تکفل، توان‌خواه و خرید لوازم کمک‌آموزشی

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

دانشجویان برتر، نمونه کشوری و مبتکر، قهرمان ورزشی، حوادث و بلایای طبیعی، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند

۴ میلیون تومان

وام ویژه دکتری

ماهانه یک میلیون تومان

ثبت نام وام دانشجویان

برای درخواست وام باید به سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنید و در صفحه‌ی ورود با واردن کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید.

برای درخواست وام ابتدا باید اطلاعات شما تکمیل شده باشد. از منو قسمت تسهیلات/درخواست وام را انتخاب کنید.

سپس در فرمی که برایتان به نمایش درمی‌آید با تعیین وام پایه در قسمت نوع وام، وام‌های مجاز را مشاهده و یکی را انتخاب کنید. در این قسمت فقط وام‌هایی برایتان نمایش داده می‌شود که شرایط آن را داشته باشید.

وام صندوق رفاه دانشجویان

سپس اطلاعات، شرایط و نوع ترم و مبلغ درخواستی به‌طور خودکار پر می‌شود و می‌توانید قوانین را تأیید کنید تا فرم شما ذخیره و درخواستتان ارسال شود.

وام صندوق رفاه دانشجویان

برای پیگیری وام درخواستی باید از قسمت منو بخش کارتابل را انتخاب کنید. در اینجا اگر درخواست شما رد شده باشد، می‌توانید آن را مشاهده کنید و سپس در صورت نیاز درخواست خود را ویرایش و مجدداً برای بررسی ارسال کنید.

بازپرداخت تسهیلات

شیوه بازپرداخت وام صندوق رفاه برای هر نوع وام متفاوت است. وام ودیعه مسکن باید به صورت نقدی و یک‌جا پرداخت شود و امکان قسط‌بندی ندارد.

مبلغ قسط برابر با تقسیم کل بدهی‌های غیرنقدی دانشجو بر تعداد اقساط است که سامانه آن را محاسبه می‌کند. حداقل میزان قسط ۲۰۰ هزار تومان است.

تاریخ سررسید اولین قسط به صورت پیش‌فرض برابر با آخرین روز تنفس است که ۹ ماه پس از تاریخ فارغ‌التحصیلی است، اما دانشجو می‌تواند تاریخ سررسید را زودتر از این موعد تغییر دهد.

برای بازپرداخت سه امکان پرداخت کامل، پرداخت نیمی از بدهی و پرداخت حداقل دارید. در پرداخت کامل کارمزد صفر است، با پرداخت نیمی از بدهی کارمزد ۲ درصد و در صورت بازپرداخت اقساطی کارمزد ۴ درصد محاسبه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات