استعلام معافیت تحصیلی ۱۴۰۲

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
استعلام معافیت تحصیلی
اگر مشمول خدمت نظام وظیفه هستید اما قصد ادامه تحصیل دارید نیاز به معافیت تحصیلی دارید. در این مقاله راه‌های استعلام معافیت تحصیلی را توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

پسران بالای ۱۸ سالی که مشمول خدمت نظام وظیفه هستند برای این که بتوانند ادامه تحصیل بدهند نیاز به مدرکی دارند که نشان دهد آن‌ها مشغول به تحصیل هستند و بنابراین، نباید به خدمت اعزام شوند. این معافیت موقتی و غیر دائم است و تا چند سال به فرد امکان می‌دهد که به جای اعزام به خدمت به تحصیل ادامه دهد. در صورتی که اطلاعی از مدت زمان معافیت تحصیلی خود نداشته باشید این احتمال وجود دارد که این زمان به پایان برسد و غیبت از سربازی برایتان در نظر گرفته شود.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و می‌خواهید بدانید از چه طریقی می‌توانید معافیت تحصیلی را استعلام بگیرید، تا پایان این مقاله با زومیت همراه باشید. ما تمام شیوه‌های استعلام معافیت تحصیلی و مراحلی را که برای این کار باید طی کنید، در این مطلب توضیح داده‌ایم.

کپی لینک

چه کسانی مشمول معافیت تحصیلی می‌شوند؟

پیش از این که مراحل استعلام معافیت تحصیلی را توضیح دهیم، لازم است به شما بگوییم که چه کسانی مشمول معافیت تحصیلی می‌شوند. شما فقط در صورتی که این شرایط را داشته باشید مشمول این قانون خواهید شد و می‌توانید برای اطلاع از وضعیت معافیت تحصیلی خود استعلام بگیرید. مشمولین معافیت تحصیلی عبارتند از:

  • دانش‌آموزان مدارس مختلف و مراکز آموزش عالی که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش هستند
  • دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر که در دانشگاه‌های دولتی، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و آزاد مشغول به تحصیل هستند
  • طلاب مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه
کپی لینک

روش های استعلام معافیت تحصیلی

استعلام گرفتن معافیت تحصیلی به روش‌های مختلفی قابل انجام است. شما هم به شیوه حضوری و هم آنلاین می‌توانید برای استعلام معافیت تحصیلی اقدام کنید. شیوه حضوری آن قاعدتا مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ است که وظیفه صدور مدرکی مبنی بر معافیت افراد از تحصیل را دارند.

اگر استعلام آنلاین را ترجیح می‌دهید و قصد ندارید زمان و انرژی خود را صرف مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ کنید، دو راه برای انجام غیر حضوری این کار پیش رو دارید که در ادامه این روش‌ها به‌طور کامل به شما آموزش داده خواهد شد.

کپی لینک

استعلام معافیت تحصیلی از پلیس +۱۰

یکی از شیوه‌ها برای این که در مورد معافیت تحصیلی اطلاع کسب کنید، برای مثال بدانید که تا چه مدت به دلیل اشتغال به تحصیلی از خدمت معاف هستید یا برای این که مطلع شوید چه زمانی معافیت تحصیلی شما به پایان می‌رسد، این است که به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید از شیوه آنلاین برای استعلام معافیت تحصیلی استفاده کنید، مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ در نزدیکی محل زندگی شما راهی است که برای این کار می‌توانید از آن استفاده کنید و با طی چند مرحله مدت زمان معافیت تحصیلی خود را استعلام بگیرید.

  • برای این کار باید چهار مرحله را که در ادامه آمده است، پشت سر بگذارید:

۱- به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید

۲- درخواست استعلام معافیت تحصیلی را به یکی از متصدیان این مرکز اطلاع دهید

۳- مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. این مدارک عبارتند از: کارت ملی، کد ملی، کد سخا و...

بعد از ارائه و بررسی مدارک و گذشت چند دقیقه متصدی دفتر پلیس +۱۰ نتیجه استعلام را به شما ارائه خواهد کرد. در نتیجه این استعلام برای شما مشخص می‌شود که چه مدت معافیت تحصیلی دارید و این معافیت در چه تاریخی به پایان خواهد رسید.

کپی لینک

استعلام اینترنتی معافیت تحصیلی از سایت epolice

اگر تمایلی ندارید که برای دریافت نتیجه استعلام معافیت تحصیلی خود انرژی و زمانتان را صرف مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ کنید، می‌توانید از روش آنلاینی که برای این کار در نظر گرفته شده است، استفاده کنید.

برای این کار لازم است به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید. برای مراجعه به این سامانه در قسمت URL مرورگر خود نشانی www.epolice.ir را وارد و جست‌وجو کنید. در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود بخش «ورود به سایت» را انتخاب کنید.

در سمت راست صفحه جدیدی که می‌بینید، در بخش «وظیفه عمومی»، گزینه اول را که «خدمات اینترنتی وظیفه عمومی» است انتخاب و روی آن کلیک کنید.

سامانه خدمات انتظامی
مرحله اول
سامانه خدمات انتظامی
مرحله دوم

در مرحله سوم، صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در آن نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید. نام کاربری کد ملی شما است و برای کلمه عبور هم باید کد سخا (که باید قبلا به شیوه حضوری از دفاتر پلیس +۱۰ گرفته باشید) را وارد کنید. در نهایت، کد امنیتی نمایش داده‌شده را هم در کادر مربوطه وارد کنید و روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

سامانه خدمات انتظامی
مرحله سوم

بعد از ورود به حساب کاربری خود، تمام اطلاعات فردی شما مانند نام، نام خانوادگی و کد ملی به شما نمایش داده می‌شود. برای استعلام معافیت تحصیلی لازم است در سمت راست صفحه روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک کرده و در جدول «فهرست درخواست‌ها» که به شما نمایش داده می‌شود، در بخش «معافیت تحصیلی دانشجویی» یا «معافیت تحصیلی دانش‌آموزی» روی گزینه «وضعیت» کلیک کنید تا استعلام معافیت تحصیلی به شما نمایش داده شود.

کپی لینک

نحوه استعلام معافیت تحصیلی با کد ملی

یک روش دیگر برای استعلام معافیت تحصیلی درخواست این استعلام با کد ملی است. این راه دریافت استعلام هم به‌صورت غیر حضوری و با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی www.epolice.ir امکان‌پذیر است.

تفاوت این روش درخواست استعلام با روش قبلی این است که در استعلام با کد ملی به جای وارد کردن کد سخا به‌عنوان کلمه عبور باید گزینه «فراموشی کلمه عبور» را انتخاب کنید. یک صفحه جدید برای شما نمایش داده می‌شود که در آن باید «کد ملی» و «شماره موبایل» خود را وارد کرده و در نهایت روی گزینه «ارسال پیامک» کلیک کنید.

سامانه خدمات انتظامی
مرحله اول
سامانه خدمات انتظامی
مرحله دوم

بعد از انتخاب گزینه ارسال پیامک، پیامکی که حاوی کد ورود شما به سامانه است برایتان ارسال می‌شود. آن کد را وارد کنید و وارد سامانه شوید. پس از ورود همان مراحلی را که در قسمت قبل توضیح داده شد، طی کنید. یعنی در سمت راست صفحه روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک کنید. سپس، در جدول «فهرست درخواست‌ها» و در بخش «معافیت تحصیلی دانشجویی» یا «معافیت تحصیلی دانش‌آموزی» روی گزینه «وضعیت» کلیک کنید تا استعلام معافیت تحصیلی به شما نشان داده شود.

سوالات متداول

  • راه‌های استعلام معافیت تحصیلی چیست؟

    مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ یا مراجعه به سایت www.epolic.ir

  • چه مدارکی برای دریافت استعلام معافیت تحصیلی نیاز است؟

    برای استعلام معافیت تحصیلی به روش حضوری باید کارت ملی، کد ملی و کد سخا ارائه کنید. برای استعلام آنلاین هم باید کد ملی، کد سخا و شماره موبایل خود را در سامانه وارد کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات