استعلام نمره منفی گواهینامه

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
مطالعه 6 دقیقه
استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کمتر از یک دقیقه
نمره منفی چیست و چطور باید آن را صفر کرد؟ در این مقاله همه روش های استعلام نمره منفی گواهینامه را بررسی کرده‌ایم.
تبلیغات

برای اطلاع از میزان نمره منفی گواهی‌نامه خود می‌توانید از روش‌های آنلاین مختلفی استفاده کنید. استفاده از سایت پلیس راهنمایی و رانندگی و سرشماره‌ی پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ روش‌های بدون هزینه هستند. همچنین می‌‌توانید در برنامه‌های پلیس من، آیتول، قبضینو، فرمون، پیشخوان ۲۴ و خودرویار با پرداخت هزینه، نمره منفی گواهی‌نامه را استعلام کنید.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره‌ منفی گواهی‌نامه یک نوع جریمه است، اما جریمه‌ی غیرنقدی. این نوع جریمه برای راننده‌هایی که بدون توجه به میزان جریمه‌ی نقدی مرتکب تخلف راهنمایی و رانندگی می‌شوند، کاربرد بیشتری دارد. آن‌ها از این طریق ترغیب می‌شوند که قوانین را رعایت کنند چون نمره منفی پیامدهای مختلفی برای راننده دارد و پرداخت جریمه هم باعث پاک شدن نمره منفی نمی‌شود.

نمره منفی در سه سطح می‌تواند باعث توقیف سه ماهه، شش ماهه و حتی باطل شدن گواهی‌نامه شود. این علاوه بر جریمه‌ای است که فرد هر بار باید بپردازد.

اگر جمع نمره‌های منفی گواهی‌نامه یک نفر به ۳۰ برسد، گواهی‌نامه‌اش به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود و پس از این زمان با پرداخت ۶۰ هزار تومان جریمه به نفع خزانه عمومی می‌تواند آن را آزاد کند.

اگر همین فرد پس از اینکه گواهی‌نامه خود را آزاد کرد، دوباره تخلف کند و نمرات منفی‌اش به ۲۵ برسد، این بار برای ۶ ماه اجازه‌ی رانندگی ندارد و سپس باید با پرداخت جریمه‌‌ی ۹۰ هزار تومانی گواهی‌نامه‌اش را آزاد کند.

تکرار این تخلفات در مرحله‌ی سوم باعث باطل شدن گواهی‌نامه می‌شود. این بار ۲۰ نمره منفی کافی است تا گواهی‌نامه‌ی او باطل شود، برای مدت یک سال اجازه‌ی رانندگی نداشته باشد و پس از یک سال تازه دوباره باید در کلاس‌های راهنمایی رانندگی شرکت کند و گواهی‌نامه بگیرد. جریمه‌ی بار سوم ۱۵۰ هزار تومان است.

هر کدام از تخلفات رانندگی میزانی نمره منفی دارند که در این جدول می‌توانید ببینید.

تخلف

وسیله نقلیه شخصی

وسیله نقلیه عمومی و سنگین

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)

۱۰

۱۵

سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه

۵

۱۰

حرکت مارپیچ

۲

۵

حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه

۲

۵

تجاوز به چپ از محور راه

۵

۷

عدم رعایت حق تقدم عبور

۴

۶

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

۳

۵

عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک

۸

۸

عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین، محصلین یا پلیس مدرسه

۳

۸

عدم رعایت شرایط مندرج در گواهی‌نامه (عینک، سمعک و تجهیزات خاص)

۳

۷

عدم رعایت مقررات حمل بار

۵

۸

رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز

۷

۷

نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب

۳

۶

دور زدن در محل ممنوع

۳

۵

عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۵

۷

عبور از محل ممنوع

۴

۶

رانندگی در حالت مستی و مصرف روان‌گردان

۱۰

۲۰

عبور از چراغ قرمز راهنمایی

۵

۱۰

انجام حرکت نمایشی، دور زدن‌های درجا و تک‌چرخ زدن موتورسیکلت‌ها

۸

۱۰

تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر)

۵

۱۰

جدول تخلفات نمره منفی رانندگی

اگر تخلف را دوربین ثبت کند، نمره منفی برای مالک خودرو ثبت می‌شود اما در شرایطی که پلیس خودرو را متوقف کند، نمره منفی به گواهی‌نامه‌ی راننده تعلق می‌گیرد.

استعلام نمره منفی گواهی‌نامه از طریق پیامک

با توجه به پیامدهای نمره منفی، مهم است که بدانید چه میزان نمره منفی برایتان ثبت شده است. می‌توانید با چند روش میزان نمره منفی گواهی‌نامه خود را استعلام کنید.

اگر به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی ندارید، استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق SMS یا پیامک ممکن است.

در این روش باید شماره گواهینامه خود را به‌صورت انگلیسی به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. پاسخ شما به‌صورت تعداد نمرات منفی برایتان ارسال می‌شود و در صورتی که نمره منفی نداشته باشید هم در یک پیامک به شما اطلاع داده می‌شود.

بهترین سایت‌ها و برنامه‌های استعلام نمره منفی گواهینامه

همچنین به‌صورت آنلاین با مراجعه به برنامه‌ها و سایت‌های مختلف می‌توانید از نمرات منفی گواهی‌نامه‌تان مطلع شوید.

یک روش این است که به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی به این آدرس مراجعه کنید. در همان صفحه‌ی اول گزینه‌ی استعلام نمره منفی را مشاهده می‌کنید. با کلیک کردن روی آن به پنجره‌ی واحد خدمات فراجا هدایت می‌شوید که باید در آن ثبت نام کرده باشید.

اگر هنوز ثبت نام نکرده‌اید می‌توانید با کمک این مقاله در سامانه سخا ثبت نام کنید و وارد شوید. سپس شماره گواهی‌نامه‌ی خود را وارد کنید و نمره منفی گواهی‌نامه‌تان را استعلام کنید.

روش دیگر استفاده از اپلیکیشن پلیس من است که بسیاری از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی در آن تعریف شده است. پس از دانلود این برنامه وارد گزینه‌ی راهور شوید که خدماتی چون استعلام تخلفات رانندگی، نوبت‌دهی اینترنتی شماره‌گذاری، آخرین وضعیت گواهی‌نامه، گزارش تخلف حمل و نقل عمومی، نمره منفی و وضعیت پلاک را در آن مشاهده می‌کنید.

برنامه پلیس من

با انتخاب گزینه‌ی نمره‌ منفی می‌توانید استعلام را انجام دهید. این روش هزینه‌ی ۵۲۰۰ تومانی برایتان دارد.

برنامه‌ها و سایت‌های دیگری هم امکان استعلام نمره منفی گواهی‌نامه را دارند که البته باید برای استفاده از خدمات آن‌ها هم هزینه‌ی ۵۲۰۰ تومانی را بپردازید.

یکی از این برنامه‌ها قبضینو است. پس از ورود به این سایت، روی سه خط سمت راست بالای صفحه کلیک کنید تا خدمات آن را ببینید. سپس از بین گزینه‌ها نمره منفی گواهی‌نامه را انتخاب کنید. توجه کنید که برای استفاده از این روش نیاز دارید در سایت ثبت نام کرده باشید؛ سپس با وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و شماره گواهی‌نامه استعلام خود را انجام دهید.

قبضینو نمره منفی گواهینامه
قبضینو نمره منفی گواهینامه

سایت و برنامه‌ی پیشخوان ۲۴ هم امکان استعلام نمره منفی را به شما می‌دهد. در این سایت وارد دسته‌بندی سرویس‌ها شوید و از قسمت خدمات خودرو و موتور، گزینه‌ی نمره منفی را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن شماره گواهی‌نامه، کد ملی و شماره تلفن همراه استعلام را انجام دهید.

پیشخوان ۲۴ نمره منفی

همچنین از طریق سایت آیتول می‌توانید از این خدمت استفاده کنید. پس از ورود به این سایت، در بخش استعلام مدارک، گزینه‌ی نمره منفی گواهی‌نامه را انتخاب کنید و سپس با وارد کردن شماره گواهی‌نامه، کد ملی، شماره موبایل و پرداخت هزینه، استعلام خود را انجام دهید.

برنامه‌ی دیگر، فرمون است. پس از دانلود آن در بخش خلافی خودرو وارد استعلام خلافی شوید و در پایین صفحه گزینه‌ی استعلام نمره منفی را انتخاب کنید.

برنامه فرمون

همچنین می‌توانید از برنامه‌ی خودرویار استفاده کنید. پس از دانلود و نصب این برنامه، وارد قسمت خلافی و جدول جرایم شوید و گزینه‌ی نمره منفی را انتخاب کنید. با وارد کردن شماره گواهی‌نامه‌ی خود می‌توانید نمره منفی را استعلام کنید.

برنامه خودرویار

اعتراض به نمره منفی گواهینامه

اعتراض به نمره منفی از طریق برنامه‌ها و سایت‌هایی که معرفی کردیم ممکن نیست. برای این کار باید به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک به یکی از واحدهای اجرائیات کشور مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که اصل گواهی‌نامه، در صورت فروش وسیله نقلیه ارائه‌ی قولنامه یا وکالت‌نامه و سند قانونی آن و مدارکی که دلیل اعتراض شما را ثابت کنند، لازم است. در آن واحد باید فرم درخواست اعتراض را پر کنید تا به اعتراض شما رسیدگی شود. در صورت پذیرفته شدن دلایلتان نمره منفی شما پاک می‌شود.

چطور می توان نمره منفی گواهینامه را از بین برد؟

اگر شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی مرحله‌ی اول و دوم و یک سال از آخرین تخلف مرحله‌ی سوم گذشته باشد و راننده هیچ تخلفی مرتکب نشود همه‌ی نمره‌های منفی ناشی از تخلفات گذشته حذف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات