استعلام سابقه جبهه با کد ملی

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سابقه جبهه
در این مقاله می‌خوانید که چطور می‌توان سوابق جبهه ارتش، سپاه و بسیج را استعلام گرفت و گواهینامه آن را تهیه کرد.
تبلیغات

استعلام میزان و مدت زمان حضور در جبهه برای رزمندگان پیش از این فقط به‌‌صورت حضوری و از طریق مراجعه به ارگان‌های مربوطه مانند ارتش، سپاه و بسیج ممکن بود؛ اما مدتی است که این امکان به‌صورت آنلاین هم فراهم شده و کسانی که سابقه حضور در جبهه را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه مراجع مربوطه سوابق حضورشان را استعلام بگیرند.

استعلام سابقه جبهه

رزمندگانی که در دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی وظیفه، داوطلب یا پایور حضور داشتند، وابسته به هر ارگانی اعم از ارتش، سپاه و بسیج که باشند ممکن است به استعلام و دریافت گواهینامه مربوط به سوابق حضور خود در جبهه نیاز داشته باشند.

استعلام این سوابق که پیش از این به شکل حضوری و با مراجعه به نهادهای نام‌برده ممکن بود، پس از شیوع کرونا و نیاز به دریافت خدمات به صورت غیر حضوری، به روش آنلاین با مراجعه به سامانه‌های راه‌اندازی‌شده از سوی ارتش، سپاه و بسیج فراهم شده است. این کار صرفاً با ارائه کد ملی متقاضی انجام می‌شود.

افرادی که به‌صورت داوطلبانه یا بر حسب مشمولیت نظام وظیفه و یا به عنوان پایور در زمان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند باید به سامانه ارگانی که از سوی آن به جبهه اعزام شده‌اند مراجعه کنند تا بتوانند سوابق حضورشان در جبهه را دریافت کنند. در این مطلب نحوه استعلام گرفتن از سامانه‌های مربوط به ارگان‌های ارتش، سپاه و بسیج توضیح داده شده است.

استعلام سابقه جبهه ارتش

بسیاری از رزمندگانی که در دوران جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند از سوی ارتش به مناطق جنگی اعزام شده بودند. این افراد در صورتی که مایل به دریافت استعلام سوابق حضور خود در جبهه باشند باید به سامانه‌ای که ارتش برای این موضوع در نظر گرفته و راه‌اندازی کرده است، مراجعه کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نشانی aja.ir در دسترس کاربران قرار دارد و رزمندگان می‌توانند با مراجعه به آن و طی کردن مراحلی که در ادامه توضیح داده‌ایم استعلامی از سوابق خود به دست آورند.

برای این کار ابتدا به aja.ir را در قسمت URL مرورگر خود وارد کنید تا به سامانه ارتش وارد شوید. در قسمت سمت راست صفحه اصلی روی گزینه «کد رهگیری ایثارگران» کلیک کنید. متناسب با این که در زمان جنگ جزء پایوران بوده‌اید یا از نیروهای نظام وظیفه، باید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

سامانه ارتش

در صورتی که گزینه «کد رهگیری پایوران» را انتخاب کنید، صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود که لازم است اطلاعات خواسته‌شده آن را در کادرهای مربوطه وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی، شماره کارگزینی و شماره کارت ایثارگری شما به‌عنوان متقاضی می‌شود. پس از ورود تمام این اطلاعات روی گزینه «تأیید» کلیک کنید تا بتوانید سوابق حضور خود در جبهه را مشاهده و دریافت کنید.

سامانه ارتش

چنانچه در صفحه اصلی و در بخش «کد رهگیری ایثارگران» گزینه «کد رهگیری وظیفه» را انتخاب کرده‌اید، در مرحله بعد باید صرفاً کد ملی خود را وارد کنید و در نظر داشته باشید که کد ملی را کامل و بدون خط تیره در کادر مربوطه تایپ کنید. در ادامه روی گزینه «جستجو» کلیک کنید.

سامانه ارتش

در مورد استعلام سابقه جبهه ارتش چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • این سامانه پاسخگوی ایثارگرانی است که کارت ایثار داشته باشند و دارای ۶ ماه سابقه حضور داوطلبانه در مناطق عملیاتی در بازه زمانی ۱۳۵۹/۰۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۰۵/۲۹ باشند.
  • این سامانه برای اعلام کد رهگیری شرکت در آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایثارگران و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و قابل استفاده است.

استعلام سابقه جبهه سپاه

گروه دیگری از کسانی که به‌عنوان رزمنده در مدت هشت سال جنگ ایران و عراق در جبهه حضور داشتند از سوی سپاه پاسداران به مناطق جنگی اعزام شدند. کسانی که به‌عنوان عضو داوطلب، وظیفه یا پایور از سوی سپاه در جبهه حضور داشتند می‌توانند با مراجعه به سامانه ایثار به نشانی isaar.ir فرایند استعلام سابقه حضور خود در جبهه را انجام دهند.

بعد از ورود به این سامانه، در بخش سمت چپ روی گزینه «خدمات پرکاربرد» کلیک کنید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود گزینه «استعلام ایثارگر یا وابسته» را انتخاب کنید.

سامانه سپاه
سامانه سپاه

پس از انتخاب این گزینه صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است اطلاعات خواسته‌شده را در آن وارد کنید. در کادر اول کد ملی و در کادر دوم کد امنیتی را که به شما نمایش داده شده، در کادرهای مشخص‌شده تایپ کنید. سپس، روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید تا بتوانید سوابق حضور خود در جبهه را مشاهده کنید.

سامانه سپاه

استعلام سابقه جبهه بسیج

علاوه بر نیروهای نظامی که از سوی ارتش و سپاه به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند تعداد زیادی از نیروهای حاضر در این مناطق مردمی بودند که به‌صورت داوطلبانه برای دفاع از کشور و کمک به رزمندگان و مردم در جبهه‌ها حضور داشتند. این گروه از نیروها که با بسیج مردمی در جبهه حضور داشتند از سوی جهاد سازندگی یا سازمان هلال احمر به این مناطق اعزام می‌شدند.

با در نظر داشتن حضور این افراد در جبهه، وزارت جهاد کشاورزی سامانه جامع آمار و اطلاعات ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی را به نشانی isarjahad.maj.ir راه‌اندازی کرده است تا جهادگرانی که در مناطق عملیاتی حضور داشته‌اند، مدارک و مستندات خود را در سامانه بارگذاری کنند.

سامانه جهاد کشاورزی

کسانی که از این طریق در جنگ شرکت داشتند حالا با مراجعه به این سایت، ثبت نام و بارگذاری مدارک خود می‌توانند در آن عضویت داشته باشند. جست‌وجوهای ما درباره این که آیا این سامانه امکان دریافت استعلام سابقه حضور رزمندگان را فراهم کرده یا خیر نشان می‌دهد که سامانه ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی صرفاً برای ورود اطلاعات و مستندات در این سایت است و امکان استعلام سوابق به صورتی که در سامانه‌های مربوط به ارتش و سپاه فراهم شده، در آن وجود ندارد.

سوالات متداول زومیت

  • چطور می‌توان سوابق حضور ایثارگران ارتش را استعلام کرد؟

    برای دریافت استعلام سابقه حضور ایثارگران ارتش باید به پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.ajaa.ir مراجعه کنید.

  • چطور می‌توان سوابق حضور ایثارگران سپاه را استعلام کرد؟

    برای دریافت استعلام سابقه حضور ایثارگران سپاه باید به سایت ایثار به نشانی www.isaar.ir مراجعه کنید.

  • برای استعلام سابقه حضور در جبهه چه مدارکی لازم است؟

    برای استعلام سابقه جبهه خود فقط به وارد کردن کد ملی در سامانه‌های ajaa.ir (برای ایثارگران ارتش) یا isaar.ir (برای ایثارگران سپاه) نیاز دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات