استعلام غیبت سربازی؛ سرباز غایب کیست؟

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
مطالعه 7 دقیقه
غیبت سربازی
در این مطلب برایتان توضیح می‌دهیم چه کسی سرباز فراری محسوب می‌شود، چطور می‌شود غیبت سربازی را استعلام گرفت و شرایط بخشش غیبت خدمت سربازی چیست.
تبلیغات

پسرانی که به ۱۸ سالگی می‌رسند مشمول خدمت نظام وظیفه می‌شوند. در صورتی که این افراد معافیت خاصی مثل معافیت تحصیلی نداشته باشند، فقط یک سال فرصت دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و با ارسال دفترچه خدمت راهی سربازی شوند.

در صورتی که فردی با رسیدن به ۱۸ سال، بدون این که معافیت داشته باشد برای خدمت سربازی اقدام نکند برایش غیبت منظور شده و اضافه خدمت در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین، اطلاع از این که آیا غیبت از سربازی برای فرد محاسبه شده یا نه، یک اقدام ضروری است. علاوه بر این، در صورتی که قصد رفتن به خدمت را دارید هم لازم است پیش از اقدام، غیبت از سربازی را استعلام بگیرید.

اگر می‌خواهید با نحوه استعلام گرفتن غیبت از خدمت سربازی آشنا شوید و بدانید چه راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد، این مطلب را تا پایان بخوانید. ما علاوه بر پاسخ دادن به این پرسش، به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید برای رفع غیبت‌های خود اقدام کنید.

استعلام غیبت سربازی

برای اینکه بدانید آیا برای شما به‌عنوان یک مشمول خدمت نظام وظیفه غیبت در نظر گرفته شده است یا نه و همچنین برای این که مطلع شوید چند روز غیبت برایتان لحاظ شده، به چند طریق می‌توانید اقدام کنید.

اطلاع از این که غیبت سربازی برایتان درج شده بسیار مهم است، چراکه غیبت سربازی دردسرساز است و می‌تواند مانع از دریافت معافیت پزشکی یا معافیت به دلیل کفالت شود. همچنین، با داشتن غیبت سربازی امکان دریافت امریه هم نخواهید داشت. از همه مهم‌تر اینکه اگر غیبت از سربازی در پرونده شما درج شود، نمی‌توانید از کسری خدمت استفاده کنید.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که اگر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشید و بخواهید از پروژه کسری خدمت استفاده کنید، شرط اصلی این است که غیبت نخورده باشید. بنابراین، اطلاع از این که غیبت برایتان ثبت شده یا نه مهم است و به استعلام آن نیاز دارید.

برای استعلام غیبت سربازی می‌توانید هم از شیوه حضوری استفاده کنید و هم این امکان را دارید که از طریق غیر حضوری و آنلاین اقدام کنید. در ادامه این مطلب، تمام این روش‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

استعلام غیبت سربازی به روش غیر حضوری

استعلام غیبت سربازی مانند هر خدمت دیگری به شیوه حضوری قابل انجام است اما با رشد اینترنت و فراگیری خدمات الکترونیک در کشور، استعلام غیبت سربازی هم به جمع خدماتی پیوست که امکان انجام آن به روش غیر حضوری و آنلاین مقدور است.

بنابراین، برای دریافت استعلام غیبت از خدمت سربازی نیازی نیست از خانه خارج شوید، به مراکز مربوطه مراجعه کنید و برای دریافت این استعلام وقت و هزینه صرف کنید. شما به دو روش غیر حضوری این امکان را دارید که غیبت سربازی خود را استعلام بگیرید.

یکی از این روش‌ها استعلام با کد ملی از طریق پیامک است و روش دیگر استعلام آنلاین با کد سخا. در ادامه مطلب این دو روش را به‌طور کامل برایتان توضیح داده و مرحله به مرحله آن را به شما آموزش خواهیم داد.

استعلام غیبت سربازی با کد ملی

هرچند بیشتر مشمولان نظام وظیفه تصور می‌کنند استعلام غیبت سربازی فقط از طریق کدی که از سمانه سخا دریافت می‌شود قابل انجام است، اما خوب است بدانید که بدون این کد هم می‌توانید غیبت سربازی خود را استعلام کنید.

در یکی از روش‌های غیر حضوری استعلام غیبت سربازی صرفاً به کد ملی احتیاج دارید. لازم است کد ملی خود را به سرشماره‌ای که سازمان نظام وظیفه راه‌اندازی کرده است، ارسال کنید. البته پیش از این که کد ملی را ارسال کنید لازم است در این سامانه پیامکی ثبت نام کنید.

برای این کار ابتدا با شماره موبایلی که به نام خودتان است، از طریق پیامک یک علامت سؤال [؟] را به سرشماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ که متعلق به سازمان نظام وظیفه است، ارسال کنید. پس از ارسال این پیام، این سامانه پیامکی یک پیام حاوی خدمات مختلفی که این سامانه در حوزه خدمت سربازی ارائه می‌دهد، برای شما ارسال می‌کند.

این خدمات موارد متعددی مانند نحوه استعلام وضعیت مشمولیت، نحوه استعلام وضعیت درخواست، نحوه استعلام وضعیت تعویض کارت و... را شامل می‌شود. یکی از خدمات این سامانه «نحوه استعلام وضعیت جرایم مشمولان غایب است» که برای آن باید عدد 4 را به همین شماره پیامک کنید.

به محض ارسال این عدد، سامانه پیامک دیگری را برای شما ارسال می‌کند و از شما می‌خواهد کد سخا یا کد ملی خود را ارسال کنید. بنابراین، لازم است کد ملی خود را وارد کرده و پیامک را ارسال کنید. با ارسال این پیامک در پیام بعدی سامانه اطلاعات لازم را درباره اینکه چه مدت غیبت سربازی برایتان ثبت شده، ارسال خواهد کرد.

غیبت سربازی
مرحله اول
غیبت سربازی
مرحله دوم

به این ترتیب، در عرض چند دقیقه و با ارسال چند پیامک وضعیت غیبت خود از سربازی را استعلام می‌گیرید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ارسال هر پیامک به این سامانه پیامکی ۳۵۰ تومان برای شما هزینه دارد.

استعلام غیبت سربازی در سامانه سخا

برای استعلام غیبت سربازی امکان مراجعه آنلاین هم دارید. یعنی می‌توانید به سامانه خدمات نظامی وارد شوید و پس از مرحله ورود، درخواست استعلام غیبت سربازی را ثبت و نتیجه را مشاهده کنید. در ادامه تمام مراحلی را که باید پشت سر بگذارید توضیح می‌دهیم:

  • وارد سامانه سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی www.vazifeh.police.ir شوید.
  • در نوار میانی صفحه روی گزینه «خدمات الکترونیکی» کلیک کنید.
  • در صفحه جدید که پنجره واحد خدمات فراجا است، اقدام به ورود به سامانه کنید.
  • در قسمت «نام کاربری» کد ملی و در قسمت کلمه عبور کد سخا را وارد کنید؛ برای این کار لازم است پیش‌تر در سامانه سخا ثبت نام کرده باشید یا از پلیس +۱۰ کد سخای خود را دریافت کرده باشید. کد امنیتی نمایش داده‌شده را هم وارد و روی قسمت «ورود» کلیک کنید.
اگر می‌خواهید در سامانه سخا ثبت نام کنید
  • بعد از ورود به سامانه، در منوی سمت راست از میان گزینه‌های متعددی که به شما نمایش داده می‌شود گزینه «استعلام‌های وظیفه عمومی» را انتخاب کنید.
  • حالا جدول فهرست استعلام به شما نمایش داده می‌شود که لیست انواع استعلام‌ها در آن قابل مشاهده است. از میان موارد مختلف گزینه «معافیت» را انتخاب کنید.
  • روی علامت چشم که در بخش معافیت قرار دارد کلیک کنید تا بتوانید استعلام خود را مشاهده کنید.
  • در صورتی که هیچ معافیتی نداشته باشید غایب محسوب می‌شوید؛ در این استعلام از تاریخ پایان معافیت برایتان غیبت ثبت شده و روزهای غیبت نیز به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام غیبت سربازی به صورت حضوری

اگر قصد نداشته باشید به روش آنلاین غیبت سربازی خود را استعلام کنید یا دسترسی به شیوه‌های آنلاین دریافت استعلام را نداشته باشید، یکی دیگر از راه‌ها برای این که مطلع شوید غیبت سربازی برایتان ثبت شده یا نه این است که به صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

برای این کار لازم است مدارک شناسایی خود را به دفتر پلیس +۱۰ تحویل دهید. برای این کار عموماً به جز کارت ملی و کد ملی به مدرک دیگری نیاز ندارید اما برای احتیاط و در صورت امکان شناسنامه‌ خود را نیز به‌همراه داشته باشید و در صورت نیاز به متصدی دفتر پلیس +۱۰ تحویل دهید. متصدی پس از دریافت مدارک شما می‌تواند غیبت سربازی‌تان را استعلام بگیرد و نتیجه را به شما اطلاع دهد.

رفع غیبت سربازی

درست است که در صورت مشمول شدن به خدمت نظام وظیفه و اتمام مدت معافیت مشمولین، برای افراد غیبت از سربازی ثبت خواهد شد، اما قانون نظام وظیفه برای موارد خاصی استثنا قائل شده و برخی موارد را غیبت به حساب نمی‌آورد.

بنابراین، اگر برخی دلایل مانند آسیب‌دیدگی و بیماری، ازدواج یا طلاق، فوت اقوام نزدیک و... باعث غیبت فرد از سربازی شده باشد، با ارائه مدارک و اسناد معتبر می‌تواند غیبت خود از خدمت نظام وظیفه را توجیه و رفع کند. در ادامه مجموع دلایلی که منجر به رفع غیبت سربازی می‌شود، ذکر شده است:

  • بیماری یا آسیب‌دیدگی: در صورتی که فرد مشمول، همسر یا فرزندش به بیماری مبتلا شده یا آسیب‌ دیده باشد می‌تواند با ارائه مدارک قابل تأیید، این موضوع را به‌عنوان دلیلی برای غیبت خود مطرح کند.

اگر خود فرد مشمول دچار بیماری یا آسیب‌دیدگی شده باشد حداکثر ۲ ماه امکان غیبت خواهد داشت. اگر بیماری یا آسیب‌دیدگی منجر به بستری شدن فرد مشمول شده باشد تا ۶ ماه امکان غیبت خواهد داشت. چنانچه همسر یا فرزند فرد مشمول بیمار شده یا صدمه‌ای دیده باشد غیبت فرد تا ۳ ماه قابل توجیه خواهد بود.

  • بلایای طبیعی یا حوادث خاص: اگر برای فرد مشمول اتفاقات غیر مترقبه‌ای مانند انفجار، آتش‌سوزی، سقوط هواپیما و... رخ داده باشد یا بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و... اتفاق افتاده باشد غیبت او به مدت ۲ تا ۶ ماه قابل رفع خواهد بود.
  • فوت اعضای خانواده: اگر فرد مشمول عضوی از خانواده درجه یک خود را از دست داده باشد تا ۳ ماه غیبت قابل توجیه خواهد داشت. برای اقوام و بستگان درجه یک همسر نیز به مدت یک ماه غیبت قابل رفع در نظر گرفته می‌شود.
  • ازدواج یا طلاق: اگر فرد مشمول یا بستگان درجه یک او ازدواج کنند یا طلاق بگیرند، فرد مشمول تا ۳ ماه غیبت قابل توجیه خواهد داشت.
  • مشکلات اداری: فرد مشمول در صورت اثبات وجود مشکلات اداری برای اعزام به سربازی غیبت خود تا مدت ۶ ماه را می‌تواند توجیه و رفع کند.
  • حبس: اگر مشمول در حبس باشد هم می‌تواند با ارائه مدارک غیبت خود از خدمت سربازی را رفع کند.
  • سرپرستی خانواده: اگر سرپرست خانوار فرد مشمول امکان امرار معاش نداشته باشد، فرد مشمول می‌تواند با دلیل کمک به امرار معاش خانواده تا ۳ ماه غیبت داشته باشد و آن را رفع کند.

سوالات متداول زومیت

  • از چه راه‌هایی می‌توان غیبت سربازی را استعلام گرفت؟

    سه راه دارید: استعلام با کد ملی از طریق پیامک، استعلام با کد سخا در سامانه سخا و مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ و دریافت استعلام با ارائه کارت ملی و شناسنامه.

  • راه‌های استعلام غیر حضوری و آنلاین غیبت سربازی چیست؟

    برای این کار می‌توانید کد ملی خود را به سرشماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ پیامک کنید یا به سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا و بخش خدمات الکترونیکی مراجعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات