سامانه سخا؛ آموزش ثبت نام و کار با سایت خدمات انتظامی

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
سامانه سخا
در این مقاله به صورت کامل و تصویری توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید با سامانه سخا کار کنید و به صورت آنلاین خدمات انتظامی دریافت کنید.
تبلیغات

سازمان انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوران شیوع کرونا سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کرد تا کاربران بتوانند به صورت آنلاین خدمات انتظامی دریافت کنند تا هم مراجعه‌های حضوری کاهش پیدا کند و هم کاربران ساده‌تر و سریع‌تر بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

این خدمات در سامانه سخا قابل دسترسی است و امکاناتی از شماره‌گذاری وسایل نقلیه تا امور مربوط به خدمت وظیفه عمومی و حتی استعلام خلافی خودرو در آن ارائه می‌شود تا کاربران با مراجعه به آن بتوانند نیازهای مختلف خود در حوزه خدمات انتظامی را مرتفع کنند. در این مطلب با خدمات مختلف سامانه سخا آشنا خواهید شد و همچنین، کار با این سامانه به شما آموزش داده می‌شود.

سامانه سخا چیست؟

«سخا» کوتاه‌شده عبارت «سایت خدمات الکترونیک انتظامی» است و این سامانه را سازمان انتظامی کشور ایجاد کرده است. برای دسترسی به سامانه سخا لازم است در قسمت URL مرورگر خود نشانی sakha.epolice.ir را وارد کنید تا صفحه اصلی سامانه برای شما نمایش داده شود.

در این سامانه می‌توانید از خدمات مربوط به گواهینامه رانندگی، شماره‌گذاری وسایل نقلیه، گذرنامه و سربازی به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوید. برای دریافت این خدمات لازم است در سامانه سخا ثبت نام کنید. ما در این مطلب روش ثبت نام را مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم که بتوانید از خدمات موجود در آن استفاده کنید.

آموزش ثبت نام در سامانه سخا

با طی چند مرحله می‌توانید در سامانه سخا ثبت نام کنید و پس از آن، به خدماتی که نیاز دارید دسترسی پیدا می‌کنید. پس از این که به سامانه سخا وارد شدید، صفحه اصلی را مشاهده می‌کنید:

سامانه سخا

در این صفحه روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید تا یک صفحه جدید برای شما باز شود. در این صفحه باید کد ملی خود را وارد کنید و پس از آن، کد امنیتی را هم در کادر مربوطه تایپ کنید و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

سامانه سخا

در مرحله بعدی ثبت نام لازم است شماره موبایلی که به نام متقاضی است و با کد ملی او مطابقت دارد در کادر مربوطه درج شود. در ادامه، روی گزینه «تأیید شماره و ادامه» کلیک کنید.

سامانه سخا

مرحله بعدی این است که کلمه عبور مورد نظر خود را وارد کنید و کد ۶ رقمی را که به شماره همراه شما پیامک شده است، وارد کنید. در نهایت، روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید. اگر کد برای شما ارسال نشده یا مشکلی در ورود کد خود دارید گزینه «ارسال مجدد کد» را انتخاب کنید تا کد جدیدی برای شما پیامک شود.

سامانه سخا

پس از طی موفقیت‌آمیز این مراحل، حساب کاربری شما ایجاد می‌شود و سیستم شما را به صفحه ورود هدایت می‌کند. در این صفحه لازم است کلمه عبور را که کد ملی شما است وارد کنید. کد امنیتی را هم در کادر مربوطه درج کنید و روی گزینه «ورود» کلیک کنید تا بتوانید وارد سامانه شوید.

پس از ورود به سامانه تمام اطلاعات فردی اعم از عکس پرسنلی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و شهر محل سکونت شما نمایش داده می‌شود.

سامانه سخا

در سمت راست تصویر بالا، انواع خدماتی که در سامانه سخا ارائه می‌شود، نمایش داده شده است. با کلیک روی هر یک از این گزینه‌ها می‌توانید خدمات مختلف آن را مشاهده و متناسب با نیاز خود خدمت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

خدماتی که در سایت سخا ارائه می‌شوند

خدمات متعددی در سامانه سخا به کاربران ارائه می‌شود که هر یک از آن‌ها به یکی از زیرمجموعه‌های نهاد انتظامی و پلیس کشور مربوط است. خدماتی که در این سامانه ارائه می‌شود عبارتند از:

  • خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه
  • وظیفه عمومی
  • خدمات پلیس آگاهی
  • خدمات پلیس راهور
  • خدمات پلیس پیشگیری
  • سایر خدمات

آیا دریافت خدمات انتظامی از سامانه سخا هزینه دارد؟

بله، برای استفاده از خدمات سامانه سخا نیاز به پرداخت هزینه هست اما هر یک از این خدمات هزینه خاص خود را دارد. در واقع، سازمان انتظامی جمهوری اسلامی ایران خدمات متنوع و متعددی را به صورت آنلاین در سامانه سخا ارائه می‌کند که استفاده از هر یک از آن‌ها مراحل متفاوت و هزینه متفاوتی دارد. بنابراین این خدمات هزینه یکسانی ندارند و متناسب با نوع خدمت و درخواستی که دارید لازم است هزینه متفاوتی را از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی موجود در سامانه پرداخت کنید.

چطور با سامانه سخا کار کنیم؟

علاوه بر هزینه‌های متفاوت هریک از خدمات عرضه‌شده در سامانه سخا، مراحل استفاده از هر کدام از این خدمات هم با یکدیگر متفاوت است. در این بخش خدمات متنوعی را که پیش از این ذکر کردم، با جزئیات بیشتری توضیح داده و مراحلی را که برای برخورداری از این خدمات باید طی کنید، شرح می‌دهیم.

در بخش‌های پیشین این مقاله خدمات مختلفی که پلیس مهاجرت، آگاهی، پیشگیری و... ارائه می‌کنند، نام برده شد و حالا، در این بخش به نحوه استفاده از این خدمات و دریافت آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه؛ این خدمت شامل درخواست گذرنامه و ثبت فقدان گذرنامه می‌شود. برای درخواست گذرنامه باید هشت مرحله را پشت سر بگذارید:

ابتدا لازم است قوانین را مطالعه کرده و گزینه «موافقم» را تیک بزنید. سپس به مرحله بعدی که ثبت اطلاعات فردی است بروید. پس از ثبت این اطلاعات، باید مشخصات ظاهری خود را وارد کنید تا به چهارمین مرحله هدایت شوید. در مرحله چهارم لازم است آشنایان و بستگان خود را ثبت کنید.

سپس، وارد مرحله‌ای می‌شوید که باید برخی مشخصات تکمیلی خود را وارد کنید. پس از طی این مرحله، لازم است تمامی اطلاعاتی را که پیش از این وارد کرده‌اید بررسی کنید؛ اگر اطلاعات نیاز به ویرایش دارد این کار را انجام دهید و در غیر این صورت، آن‌ها را تأیید نهایی کنید. پس از تأیید اطلاعات، در مرحله هفتم باید از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی سامانه هزینه را وارد کنید و در مرحله آخر، ثبت نهایی درخواست را انجام دهید.

ثبت فقدان گذرنامه خدمت دیگری است که در سامانه سخا ارائه می‌شود. در صورتی که گذرنامه خود را گم کرده‌اید می‌توانید در این سامانه اعلام مفقودی کنید. برای این کار باید شهر محل فقدان گذرنامه، دلیل فقدان گذرنامه، تاریخ مفقودی و شرح نحوه مفقودی را در کادرهای مشخص‌‎شده وارد کنید و روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید. با انجام این مراحل گزارش فقدان گذرنامه شما در سامانه ثبت خواهد شد.

۲. وظیفه عمومی؛ این بخش شامل درخواست معافیت تحصیلی داخلی و خارجی، درخواست اصالت‌سنجی کارت، درخواست ارسال کارت مجدد، درخواست صدور کارت المثنی پایان خدمت، درخواست مجوز خروج از کشور، استعلام‌های وظیفه عمومی و... می‌شود که هر یک مراحل خاص خود را دارد.

برای درخواست معافیت تحصیلی داخلی و خارجی، درخواست اصالت‌سنجی کارت، درخواست ارسال مجدد کارت، رسیدگی به درخواست کمیسیون موارد خاص و درخواست مجوز فعالیت ورزشی و درخواست صدور کارت المثنی پایان خدمت لازم است فقط ثبت درخواست کنید. در این بخش باید اطلاعات فردی خود مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، تاریخ تولد و... را بررسی کنید و در ادامه و در بخش «ثبت درخواست جدید» نوع درخواست خود را در میان گزینه‌های موجود انتخاب و در نهایت روی گزینه نارنجی‌رنگ «ثبت درخواست» کلیک کنید.

برای درخواست مجوز خروج از کشور لازم است اطلاعات و مشخصات فردی خود را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را ویرایش کنید. سپس در بخش مربوط به «ثبت درخواست» بخش‌های «علت درخواست» و «مقصد سفر» را کامل کنید. در صورت تمایل، می‌توانید تاریخ رفت و برگشت سفر خود را هم وارد مشخصات کنید و در نهایت، روی گزینه کادر آبی‌رنگ ثبت درخواست کلیک کنید.

در بخش استعلام‌های وظیفه عمومی می‌توانید موارد مختلفی را که به خدمت نظام وظیفه مربوط می‌شود استعلام بگیرید. در سمت راست حساب کاربری خود با کلیک روی گزینه وظیفه عمومی و سپس گزینه استعلام‌های وظیفه عمومی لیستی از مواردی را که می‌توانید استعلام بگیرید برای شما نمایش داده می‌شود که در تصویر زیر آن‌ها را می‌بینید:

سامانه سخا

در بخش مشاهده استعلام که در قسمت چپ این جدول قرار دارد می‌توانید استعلام هر یک از موارد مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

۳. خدمات مرزبانی؛ این خدمت شامل درخواست پروانه گذر مرزی می‌شود که البته فقط مختص افرادی است که ساکن استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان هستند.

برای ثبت این درخواست لازم است پنج مرحله را طی کنید. ابتدا، اطلاعات خود به عنوان متقاضی دریافت این پروانه را ثبت کنید. در ادامه اگر همراهانی دارید مشخصات و اطلاعات آن‌ها را نیز باید وارد کنید. در مرحله سوم، اطلاعات معرفین خود را نیز وارد کرده و سپس اطلاعات مدارک خواسته‌شده را نیز ثبت کنید. در نهایت هم پس از بررسی تمام اطلاعات واردشده باید ثبت نهایی را انجام دهید.

۴. خدمات پلیس آگاهی؛ این بخش از خدمات سامانه سخا شامل استعلام خودروی مکشوفه، استعلام موتور مکشوفه و کشفیات اموال می‌شود.

برای استعلام خودرو و موتور مکشوفه بعد از کلیک روی این گزینه‌ها باید پلاک وسیله نقلیه مورد نظر خود را وارد کنید و سپس روی گزینه «استعلام» کلیک کنید.

با کلیک روی بخش اموال مکشوفه به صفحه‌ای در سامانه اموال مکشوفه (نما) منتقل می‌شوید که هم می‌توانید در آن پرونده جدیدی درباره اموال و کالاهای مکشوفه تشکیل دهید و هم این امکان را دارید که پرونده‌های پیشینی را که تشکیل داده و ثبت کرده‌اید پیگیری کنید.

۵. خدمات پلیس راهور؛ سامانه سخا در این بخش امور مربوط به نقل و انتقال (اعم از نقل و انتقال میان خریدار و فروشنده یا وکالت‌نامه تعویض پلاک)، استعلام تخلفات و... را ارائه می‌کند.

برای انجام امور مربوط به نقل و انتقال میان خریدار و فروشنده (یا همان شماره‌گذاری) در سمت راست صفحه روی گزینه خدمات پلیس راهور و سپس نقل و انتقال (خریدار و فروشنده) کلیک کنید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود لازم است قوانین را بخوانید، گزینه «قبول دارم» را تیک بزنید و سپس، روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید تا فرایند نقل و انتقال برای شما آغاز شود.

البته در نظر داشته باشید که در این سامانه شما صرفا می‌توانید درخواست نقل و انتقال را ثبت کنید و نوبت مراجعه حضوری دریافت کنید. در واقع، نقل و انتقال بدون مراجعه حضوری و بررسی خودرو عملا غیر ممکن است.

برای ثبت درخواست «نقل و انتقال میان خریدار و فروشنده» یا همان شماره‌گذاری و دریافت نوبت مراجعه باید چند مرحله را پشت سر بگذارید: در مرحله اول، وسیله نقلیه و متقاضی خرید را انتخاب کنید. سپس، درخواستتان را ثبت کنید. در مرحله سوم، درخواستی را که ثبت کرده‌اید بررسی و در ادامه آن را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست فرایند مراجعه حضوری برای شما آغاز می‌شود. باید در زمان و مکان تعیین‌شده حاضر شوید تا کارشناسان از وسیله نقلیه بازدید و آن را بررسی کنند. پس از بازدید، نظر کارشناسی‌شده مدیر فنی به شما ارائه می‌شود. در ادامه هزینه شماره‌گذاری را پرداخت می‌کنید و در نهایت، اگر مشکلی وجود نداشته باشد پلاک تخصیص پیدا کرده و کارت و سند آن صادر می‌شود.

اگر قصد دارید از خدمات مربوط به وکالت‌نامه تعویض پلاک استفاده کنید، در قسمت خدمات پلیس راهور روی گزینه «نقل و انتقال (وکالت‌نامه تعویض پلاک)» کلیک کنید. برای این که بتوانید به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید لازم است اطلاعاتی را که در صفحه جدید برای شما نمایش داده شده است، تکمیل کنید.

در کادر اول اطلاعاتی مانند کد ملی مالک، شماره پلاک، شناسه سند وکالت‌نامه، رمز تصدیق وکالت‌نامه و... را وارد کنید. در ادامه و در بخش بررسی شرایط خودرو نیز مواردی مانند بیمه، معاینه فنی و... را باید کامل کنید.

در قسمت بعد لازم است اطلاعات وسیله نقلیه خود، اعم از کشور سازنده، کارخانه سازنده، نوع سوخت، شماره شاسی، شماره موتور و... را ثبت کنید. در نهایت، اطلاعات مالک وسیله نقلیه را نیز وارد کنید. این اطلاعات نام، نام خانوادگی و کد ملی مالک را شامل می‌شود.

پس از وارد کردن تمام این اطلاعات و مشخصات می‌توانید انتخاب کنید که از گزینه «مشاهده تصادفات» یا «اعلام مفقودی کارت خودرو» استفاده کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که تنها در صورتی می‌توانید در این سامانه نقل و انتقال خودرو را انجام دهید که خودروی شما مشخصات زیر را داشته باشد:

  • پلاک شخصی داشته باشد
  • ۶ دانگ بودن خودرو
  • نوع خودرو (سواری-سواری، سواری-هاچ‌بک، سواری-استیشن یا سواری-کار)
  • خریدار در شهرهای تهران، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز، تبریز یا کرمان سکونت داشته باشد
  • آدرس خریدار مورد تایید راهور یا پست باشد

۶. خدمات پلیس پیشگیری؛ در این بخش از خدمات سامانه سخا، می‌توانید استعلام وضعیت پرونده انتظامی خود را دریافت کنید.

برای دریافت این استعلام در بخش سمت راست حساب کاربری خود در سامانه روی گزینه خدمات پلیس پیشگیری و سپس روی گزینه استعلام وضعیت پرونده انتظامی کلیک کنید. با این کلیک جدولی به شما نمایش داده می‌شود که نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره همراه شما در آن درج شده است. در قسمت پایین این جدول گزینه «نمایش پرونده‌ها» قرار دارد که با کلیک روی آن می‌توانید تمامی پرونده‌هایی را که پیشتر ایجاد کرده‌اید و وضعیتشان را مشاهده کنید.

سوالات متداول زومیت

  • نشانی سامانه سخا چیست؟

    برای دسترسی به سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir مراجعه کنید.

  • برای ثبت نام در سامانه سخا چه مدارکی مورد نیاز است؟

    برای ثبت نام در این سامانه به وارد کردن کد ملی و شماره موبایل مطابق با کد ملی نیاز دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات