استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

یک‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تاکسی  Taxi
در این مقاله توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید استعلام کارت هوشمند رانندگان مسافری و باربری را از طریق سامانه با کد ملی انجام دهید.
تبلیغات

کارت هوشمند لازمه فعالیت رانندگان حرفه‌ای است و همه رانندگان برون شهری برای حمل‌ونقل مسافر یا بار باید این کارت را دریافت کنند. کارت هوشمند رانندگان از سال ۱۳۸۹ جایگزین دفترچه کار رانندگان حرفه‌ای شد و از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به رانندگان فعال در حمل‌ونقل بار و مسافر بین شهری داده می‌شود. در این کارت اطلاعاتی ذخیره می‌شود که قابلیت‌هایی چون امکان شناسایی آن‌ها، تشخیص راننده فعال از غیرفعال، صدور بارنامه، گردش کار و تخلفات راننده و سیستم نوبت‌دهی در پایانه‌ها را ایجاد می‌کند.

استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

اگر به استعلام کارت هوشمند نیاز دارید بهترین راه این است که به سامانه سیستم جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه کنید.

پس از ورود به این سایت در صفحه‌ی اصلی بخشی به اسم استعلام‌های الکترونیک مشاهده می‌کنید که گزینه‌های مختلفی چون استعلام کارت هوشمند راننده، استعلام کارت هوشمند ناوگان باری، استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری، استعلام کارت سلامت راننده، استعلام دوره‌های آموزشی راننده، استعلام فیش‌های واریزی، استعلام پیمایش ناوگان و استعلام و ویرایش نیمه یدک دارد.

کارت هوشمند رانندگان

پس از کلیک روی گزینه‌ی استعلام کارت هوشمند راننده به صفحه‌ی جدیدی وارد می‌شوید که در آن از شما این اطلاعات را درخواست می‌کند: شماره پرونده، کد ملی، شماره موبایل، شماره شناسنامه. کدملی و شماره موبایل را حتما باید وارد کنید اما از بین آیتم‌های شماره پرونده و شماره شناسنامه می‌توانید یکی از آن‌ها پر کنید.

کارت هوشمند رانندگان

پس از وارد کردن کد امنیتی گزینه‌ی جست‌وجو را کلیک کنید تا نتیجه استعلام شما مشخص شود. این استعلام همچنین تعداد بارنامه را هم نشان می‌دهد پس برای استعلام تعداد بارنامه کارت هوشمند راننده هم از همین روش استفاده کنید.

استعلام کارت هوشمند رانندگان با پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا به هر دلیلی تمایل دارید از روش دیگری استفاده کنید سامانه پیامکی هم برای استعلام کارت هوشمند راننده و ناوگان و اطلاع از فعال بودن آن در نظر گرفته شده است. در این روش باید شماره کارت هوشمند مورد نظر را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ ارسال کنید تا نتیجه استعلام برایتان پیامک شود. این روش هم برای رانندگان باری و هم مسافری قابل استفاده است.

استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی

رانندگان باری برای صدور بارنامه به کارت هوشمند نیاز دارند. همانطور که اشاره شد، سایت سازمان راهداری امکان استعلام انواع کارت هوشمند رانندگان را فراهم کرده است. برای استعلام کارت هوشمند ناوگان باری کافی است در صفحه‌ی اول سایت روی گزینه‌ی استعلام کارت هوشمند ناوگان باری کلیک کنید.

در صفحه‌ی جدید VIN و موبایل مالک را باید حتما تکمیل کنید. اما از بین اطلاعات درخواستی دیگر می‌توانید یکی از اطلاعات شماره هوشمند، شماره پلاک یا شماره پرونده را وارد کنید. سپس با وارد کردن کد امنیتی روی کلید جست‌وجو کلیک کنید تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

کارت هوشمند رانندگان

استعلام کارت هوشمند راننده مسافری

رانندگان مسافری به کارت هوشمند نیاز دارند و این مدرک به آن‌ها در نوبت‌دهی پایانه کمک می‌کنند و رانندگان فعال و غیرفعال را مشخص می‌کند. رانندگان مسافری هم از طریق صفحه‌ی مخصوصی که در سایت مشخص شده می‌توانند کارت هوشمند را استعلام کنند.

در صفحه‌ی اصلی روی گزینه‌ی استعلام ناوگان مسافری کلیک کنید و در صفحه‌ی جدید اطلاعات را وارد کنید. در اینجا هم باید VIN و موبایل مالک را حتما وارد کنید اما می‌توانید در میان آیتم‌های دیگر به صورت انتخابی یکی از فیلدهای شماره هوشمند، شماره پلاک یا شماره پرونده را وارد کنید و سپس با وارد کردن کد امنیتی نتیجه‌ی استعلام را مشاهده کنید.

کارت هوشمند رانندگان

استعلام تعداد بارنامه کارت هوشمند راننده

بارنامه رسید یا قردادی بین صاحب کالا و راننده است که اطلاعاتی از فرستنده و گیرنده‌ی بار و مشخصات راننده و وسیله‌ی حمل‌کننده را در خود دارد. این سند درواقع حقوق قانونی صاحب و مالک بار را مشخص می‌کند. در گذشته بارنامه به شکل کاغذی ارائه می‌شد اما امروز نسخه‌ی الکترونیکی آن در دسترس است که با یک کد رهگیری قابل پیگیری است.

استعلام تعداد بارنامه از جمله اطلاعاتی است که هنگام استعلام کارت هوشمند راننده دریافت می‌شود. پس برای استعلام تعداد بارنامه باید همان مراحلی را که در مورد استعلام کارت هوشمند راننده گفته شد انجام دهید و نتیجه را مشاهده کنید.

استعلام کارت هوشمند از طریق نرم‌افزار

برای استعلام کارت هوشمند رانندگان همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌ آسان‌بار رانندگان استفاده کنید. برای دانلود این برنامه می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید. پس از دانلود و نصب این برنامه، گزینه‌ی آسان خدمت را انتخاب کنید. در اینجا گزینه‌هایی چون استعلام کارت هوشمند و استعلام بارنامه موبایلی را مشاهده می‌کنید که با انتخاب یکی از آن‌ها می‌توانید موضوع مورد نیازتان را استعلام و نتیجه را مشاهده کنید.

این برنامه همچنین امکان استعلام پیمایش ناوگان، استعلام سهمیه‌ی سوخت، استعلام معاینه فنی، استعلام کارت سلامت و صدور بارنامه موبایلی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

قبلاً امکان استعلام از طریق برنامه‌ی استعلام کارت صحت سلامت رانندگان هم ممکن بود اما این نرم‌افزار به درخواست توسعه‌دهنده از انتشار خارج شده و دیگر در دسترس نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات