دستور وزیر ارتباطات برای احقاق حقوق پلتفرم‌های بومی در عرصه بین‌المللی

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک روز بعد از حذف آپارات، فیلیمو و بلد از گوگل‌پلی، در بیانیه‌ای از دستور وزیر ارتباطات برای احقاق حقوق پلتفرم‌های بومی در عرصه بین‌المللی خبر داد.
تبلیغات

روز گذشته ۱۷ شهریور، با پیگیری‌های زومیت مشخص شد سه اپلیکیشن آپارات و فیلیمو و بلد از روی گوگل‌پلی حذف شده‌اند. این شرکت‌ها در پاسخ به زومیت دلیل این اتفاق را تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعلام کرده‌اند. به‌دنبال این اتفاق، هلدینگ صباایده که سرویس‌های آپارات و فیلیمو را در‌ اختیار دارد، در بیانیه‌ای حذف اپلکیشن‌های آپارات و فیلیمو از گوگل‌پلی را روی رشد برون‌مرزی این سرویس‌ها و ایجاد محدودیت در استفاده کاربران داخلی در سیستم‌عامل اندروید تی‌وی تأثیرگذار دانست.

در این بیانیه، آن‌ها از وزارت ارتباطات و وزارت خارجه خواسته بودند که با انجام مکاتبه به این اتفاق واکنش نشان دهند. درضمن، وکلای خارجی و داخلی آن‌ها در حال بررسی حل این مسئله هستند. حالا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت امورخارجه، با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و راهکارهای حقوقی و سیاسی پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی مرتبط خواهد بود.

همچنین، در این بیانیه‌ تأکید شده است که از امروز و با دستور و تأکید ویژه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بخش‌های ذی‌ربط تمامی ظرفیت‌های ممکن برای احقاق حقوق پلتفرم‌های بومی در عرصه بین‌المللی به‌کار گرفته خواهد شد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صاحبان پلتفرم‌های ایرانی فعال در داخل و در سطح بین‌المللی و توسعه‌دهندگان شبکه ملی اطلاعات را طلایه‌داران استقلال و پیشرفت فضای مجازی کشور می‌داند و حمایت قطعی و تمام‌عیار خود را از آن‌ها اعلام می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه، آمده است که با وجود فروشگاه‌های برنامک ایرانی، این نوع اقدامات تأثیر حیاتی بر کسب‌وکارهای ایرانی نمی‌گذارد و نخواهد گذاشت؛ اما ادامه این رویه نشانه آشکاری از اعلام جنگی نوین علیه دانش و محصولات فناورانه ایرانی است که همه ایرانیان را برای افزایش قدرت ملی در حوزه فضای مجازی مصمم‌تر می‌کند. در‌ ادامه این بیانیه می‌خوانیم:‌

معتقدیم تعامل بین‌المللی، تنها با دست‌های پُر مؤثر است و امروز به یُمن تلاش و توان و خلاقیت جوانان ایرانی در صحنه بین‌المللی سربلندیم.

روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بیانیه تأکید کرده که اقدامات اخیر گوگل در حذف اپلیکیشن‌های مؤثر و پرکاربرد ایرانی، نشانی از کینه‌توزی با مردم ایران و اوج ناراحتی و نگرانی آن‌ها از توسعه و کاربردی‌ شدن کسب‌و‌کارها و پلتفرم‌های بومی ایرانی است. در این بیانیه، به‌وضوح اعلام نشده که وزارت ارتباطات برای احقاق حقوق پلتفرم‌های حذف‌ شده از گوگل‌پلی چه برنامه‌ای برای پیش‌برد در نظر دارد.

شهریور ۱۳۹۶ نیز بعد از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل و در‌ ادامه از پلی استور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری این اتفاق خبر داد. در آن زمان، محمدجواد آذری جهرمی از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه (دولت دوازدهم)، سخن گفت و اینکه پیگیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور با همکاری یکدیگر هستند. بااین‌حال، در‌ نهایت خروجی این پیگیری‌ها مشخص نشد.

بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین نگران این موضوع هستند که با حذف اپلیکیشن‌هایشان از پلی استور، طرفداران اجرای طرح صیانت از کاربران که به‌باور فعالان باعث محدودشدن بیشتر کاربران در فضای مجازی می‌شود، برای اجرای طرح صیانت پافشاری بیشتری کنند. برای نمونه، شب گذشته محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل هلدینگ صباایده در توییتی با اشاره به این تحریم‌ها و پیگیری‌های مجلس برای اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، ابراز امیدواری کرد که طرفداران طرح صیانت حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو را به‌دلیل تحریم‌های گوگل دستاویز طرح خود قرار ندهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات