اواخر مردادماه اپلیکیشن روبیکا پس از اآپارات و فیلیمو از گوگل پلی حذف شدند (به‌روزرسانی)

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو از فروشگاه گوگل حذف شدند. تحریم‌ها عامل این موضوع اعلام شد.
تبلیغات

اپلیکیشن آپارات و فیلیمو از گوگل‌پلی حذف شدند. تا لحظه نگارش این خبر هلدینگ صبا ایده که فیلیمو، آپارات، صبا ویژن، در زیرمجموع خود دارد واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها از سمت کاربران در فضای مجازی حکایت از دو علت برای این اتفاق دارد. برخی بر این باورند که تحریم‌های بین‌المللی باعث این اتفاق شده و برخی اعلام می‌کنند با توجه به اتفاقی که برای روبیکا در روزهای گذشته افتاده و کاربران از گوگل پلی درخواست حذف این اپ را به خاطر ساخت اکانت‌های تقلبی داشته‌اند، حالا هم درخواست حذف آپارات و فیلیمو را از این فروشگاه کرده‌اند.

حذف اپ آپارات از گوگل پلی

با جست‌وجوی اپلیکیشن آپارات در گوگل‌پلی، با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شویم

اگر حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو به دلیل تحریم‌های بین‌المللی باشد، این اولین بار نیست که اپ‌های ایرانی مورد تحریم فروشگاه‌هایی نظیر گوگل پلی یا اپ استور اپل قرار می‌گیرند. از سال ۹۶ که اپل شروع به حذف دومینویی اپ‌های ایرانی از اپ‌استور کرد، گوگل پلی هم اقدام به حذف برخی اپ‌های ایرانی مانند اسنپ و تپسی را کرد؛ اما این کار گوگل پلی برعکس اپ استور اپل موقتی بود و چندی بعد گوگل حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را متوقف کرد.

البته در آن زمان حذف اپلیکیشن‌های اندروید از گوگل پلی مشکلات زیادی مشابه اقدام اپل ایجاد نمی‌کرد؛ چراکه سیستم عامل اندروید امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های متفرقه به کاربرانش می‌دهد.

از آن سو اگر حذف این دو اپلیکیشن به درخواست کاربران از گوگل پلی باشد، می‌توان انتظار داشت که اتفاقی که در روزهای گذشته برای روبیکا افتاده است این بار برای دو اپ پرطرفدار ایرانی رخ داده باشد. اواخر مردادماه اپلیکیشن روبیکا پس از ایجاد جنجال‌ بر سر ایجاد حساب‌های جعلی کاربران، از گوگل پلی به درخواست کاربران حذف شد.

به‌روزرسانی:

در پیگیری زومیت از مجموعه صباایده، دلیل حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو از گوگل‌پلی، تحریم‌ها اعلام شد. به گزارش زومیت، اپ‌های آپارات و فیلیمو ده روز پیش ایمیلی مبنی‌ بر عدم امکان استفاده از گوگل پلی به‌دلیل بند ۱۶.۵ قوانین توسعه‌دهندگان دریافت کردند. مسئولان این اپلیکیشن‌ها حالا در تلاش هستند تا با انجام مکاتبه ازطریق وکلای حقوقی خود در خارج و داخل کشور، مشکل را حل کنند. صباایده دراین‌باره می‌گوید: «پس از آنکه به دلیل تحریم اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو پس از دریافت ایمیل رسمی از روی گوگل پلی حذف شدند این موضوع ازطریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است.»

متن کامل ایمیل گوگل‌پلی به شرح زیر است:

توسعه‌دهندگان صبا ایده، سلام،این [پیام] اعلانی بر این است که حساب توسعه‌دهندگی گوگل پلی شما بسته شده است.دلیل بسته شدن: حساب شما بنابه بخش ۱۶.۵ توافقنامه توسعه‌دهندگان بسته شده است:محصولاتی که روی گوگل پلی قرار می‌گیرند ممکن است مشمول قوانین صادرات، تحریم و مقررات ایالات متحده و دیگر حوزه‌های قضایی باشند. شما [با قرار دادن محصول خود در گوگل پلی] موافقت می‌کنید که از قوانین کنترل صادرات و تحریم‌ها و مقرراتی تبعیت کنید که شامل موارد زیر است:۱) مقررات صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده۲) تحریم‌های اقتصادی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده۳) مقررات ITAR (ترافیک بین‌المللی سلاح) وضع شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده.این قوانین و مقررات شامل محدودیت‌هایی بر مقاصد، کاربران و کاربری نهایی می‌شود.همان‌طور که توضیح داده شد، نقض مکرر یا جدی این سیاست‌ها ممکن است منجر به بسته‌شدن حساب توسعه‌‌دهنده گوگل پلی شما و حساب‌های مرتبط با آن می‌شود.لطفا حساب توسعه‌دهنده‌ی جدیدی ایجاد نکنید. ما فعلا حساب شما را بازیابی نمی‌کنیم.تیم گوگل

به نظر شما آیا دور جدیدی از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی آغاز شده یا حذف اپ‌های آپارات و فیلیمو از گوگل‌پلی به‌دلیل قوانین جدید این استور است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات