مخابرات: دولت پهنای باند را آزاد کند تا عقب‌ماندگی اینترنت ثابت جبران شود

مخابرات: دولت پهنای باند را آزاد کند تا عقب‌ماندگی اینترنت ثابت جبران شود

شرکت مخابرات ایران به صحبت‌های وزیر ارتباطات در مورد اصلاح تصمیمات نادرست این شرکت برای کنار گذاشتن انحصار خود، واکنش نشان داد.

روز گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه اینترنت اشیا بار دیگر در مورد انحصار مخابرات سخن گفت. محمدجواد آذری جهرمی گفته بود: «در عرصه‌ی رقابت مخابرات را ملزم می‌کنیم که تصمیمات غلط خود را اصلاح کند.» این گفته‌ها واکنش بی‌سابقه‌ی شرکت مخابرات را در پی داشته است.

شرکت مخابرات ایران با انتشار بیانیه‌ای به آذری جهرمی واکنش نشان داد و در آن نوشت سخنرانی آذری جهرمی با لحن تحقیرآمیز و کاملا غیر منصفانه در تضعیف این شرکت بیان شده و لازم است  پاسخی به آن داده شود.

به‌ گفته‌ی شرکت مخابرات: «کاملا واضح است که دعوایی که وزیر محترم ارتباطات با شرکت مخابرات فعلی به راه انداخته است، یک بده‌بستان سیاسی است؛ ولی باید متذکر شد و تأکید کرد که تضعیف شرکت مخابرات ایران به هر دلیلی‌، نتیجه‌ای جز تضعیف صنعت مخابرات و ارتباطات، تمامی مشتریان حوزه‌ی ICT کشور و حتی سایر اپراتورهای ارتباطی کشور نخواهد داشت.» مخابرات یادآور شد که «خواه بپسندید خواه نه، شرکت مخابرات ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین برند حوزه‌ی ارتباطات کشور برابر است با صنعت ارتباطات ایران.» در ادامه می‌خوانیم:

خواه بپسندید خواه نه؛ شرکت مخابرات ایران از اعضای خانواده دولت بود که بنا بر دستور مقام معظم رهبری و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مجوزهایی که از سوی نظام حاکمیتی مانند حوزه‌های رگولاتوری و سازمان خصوصی‌سازی به این شرکت داده شد، به بخش خصوصی واگذار شد.

و باز بپسندید یا نه، حدود ۴۰ درصد سهام شرکت مخابرات ایران از آن دولت است و حتی هم‌اکنون دو تن از اعضای هیئت مدیره‌ی این شرکت از اعضای همان دولتی است که وزیر ارتباطاتش با دادن پروانه‌ی ارائه‌ی سرویس B2B درون‌شهری به شهرداری، قصد رفع انحصار مخابرات را کرده تا به اصطلاح خودش، جلوی عقب‌ماندگی در بخش توسعه‌ی اینترنت ثابت را بگیرد.

عقب‌ماندگی در حوزه اینترنت ثابت تقصیر مخابرات نیست

مخابرات: اپراتورهای ثابت نتوانستند رشد کنند چون مشکلات مالی داشتند

به ‌گفته‌ی شرکت مخابرات، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در این سال‌ها نتوانستند متناسب با سرعت رشد اینترنت سیار و دیتای موبایل رشد کنند و در این مدت دچار مشکلات مالی بودند. همچنین برخی از شرکت‌های FCP، بازار را به اپراتورهای موبایل واگذار کردند و معتقد بودند پایین بودن تعرفه‌ی اینترنت در اپراتورهای موبایل، موجب شده است تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌ جای اینترنت ثابت باشد. مخابرات می‌گوید درنتیجه‌ی این وضعیت، شرکت‌های مذکور در حال از دست دادن مشترکانشان هستند؛ اما «حالا وزیر محترم ارتباطات می‌خواهند تمامی این، به‌اصطلاح عقب‌ماندگی‌ها را بر گردن مخابرات ایران بیندازند؟»

مخابرات همچنین به تصویب کاهش تعرفه ۲۵ درصدی هزینه‌های پهنای باند برای اپراتورها اشاره کرد که قرار است در کاهش هزینه‌های آن‌ها و قیمت اینترنت تأثیر داشته باشد. بااین‌حال مخابرات عقیده دارد که این کاهش تعرفه در قیمت اینترنت بر کاربران نهایی تأثیری ندارد و اگر کاهشی در این بخش شاهد باشیم، چندان محسوس نخواهد بود؛ چرا که به‌خصوص در دو سال گذشته هزینه‌های اپراتورها در بخش نیروهای انسانی، تجهیزات شبکه، نگه‌داری و تعمیرات و… تا سه برابر افزایش یافته ولی تعرفه‌ی اینترنت اپراتورها تغییری نداشته است.

مخابرات: اگر قیمت اینترنت کاهش یابد، اپراتورهای ثابت قادر به ادامه حیات نخواهند بود

البته مخابرات تصریح می‌کند که به‌ علت شیوع کرونا و افزایش مصرف، بخشی از افزایش هزینه‌ی اپراتورها جبران شد و آن‌ها را از ورشکستگی نجات داد؛ اما اگر این روند تداوم پیدا می‌کرد، اپراتورها با مشکلاتی مواجه می‌شدند و نمی‌توانستند به‌صورت مناسب سرویس ارائه دهند. در ادامه، مخابرات می‌گوید این کاهش قیمت تعرفه ممکن است اندکی از هزینه‌های سرسام‌آور اپراتورهای اینترنت ثابت را جبران کند؛ اما اصلا نباید بحث کاهش قیمت اینترنت مطرح شود، «چون اگر اپراتورها بار دیگر مجبور به کاهش قیمت شوند، اپراتورهای ارتباطات ثابت دیگر باید تعطیل شوند.»

شرکت مخابرات، راه برون‌رفت از این مشکل را کمک دولت به بخش خصوصی برای تأمین سرمایه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری درازمدت و کلان می‌داند؛ چرا که «با این اقدام نه‌تنها شبکه‌ی ثابت توسعه می‌یابد، بلکه هزینه‌ی تأمین‌کننده در مجموعه‌ی زنجیره‌ی تأمین (شبکه انتقال و…) هم کاهش یافته و به‌ دنبال آن، کیفیت سرویس بالا می‌رود و برای مصرف‌کننده نیز قیمت‌ها کاهش می‌یابد.»

به‌ گفته‌ی مخابرات، این کاهش تعرفه می‌تواند در ارتقای کیفی اینترنت مشتریان تأثیر بگذارد و اپراتورها هم خواهند توانست در بخش نگه‌داری، تعمیرات و تجهیزات شبکه و… خود اقدام کنند؛ در نتیجه، حداقل ارتباط و اینترنت باکیفیت‌تری به مشتریان ارائه شود. مخابرات نوشته است:

با توسعه‌ی زیرساخت‌ها است که می‌توانیم ظرفیت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات را افزایش دهیم. مجموعه‌ی این‌ها می‌‌تواند شرایطی را ایجاد کند تا به سمتی پیش برویم تا با قیمت مناسبی در بازار مواجه شویم.

مخابرات: افزایش ندادن هزینه‌ها در سال ۱۴۰۰، ضرر تأمین‌کنندگان را به ‌دنبال دارد

مخابرات در ادامه می‌گوید با آغاز سال ۱۴۰۰ تمام هزینه‌های تأمین‌کنندگان نیز با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، بیش از ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و اگر تأمین‌کنندگان نتوانند و مجاز نباشند قیمت اینترنت را افزایش بدهند، متضرر خواهند شد. بنابراین مخابرات عقیده دارد که قیمت‌های مصرف‌کننده باید با افزایش مداوم هزینه متناسب شود و چنانچه هدف کاهش هزینه‌ی مصرف‌کننده باشد، باید دنبال راهکار دیگری گشت.

کاهش هزینه‌ی پهنای باند در بهترین حالت خواهد توانست به سود پرمصرف‌ترین‌ها باشد و نه اقشار ضعیف‌تر جامعه که سرویس‌های پایه را استفاده می‌کنند.

دولت می‌تواند تعرفه پهنای باند را بیشتر کاهش دهد

مخابرات با اشاره به نقش اساسی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جامعه، اشاره می‌کند که دولت باید بیشتر به اپراتورها کمک کند و امکان کاهش تعرفه‌ی پهنای باند از سوی زیرساخت و دولت همچنان وجود دارد؛ به‌علاوه امکان آزادسازی پهنای باند و اینترنت نیز وجود دارد تا شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها بتوانند به‌صورت مستقیم پهنای باند و اینترنت را وارد کشور کنند. مخابرات نوشت: «همان‌طور که پیش از این نیز بارها گفته شد، باید پهنای باند آزادسازی شود و تأمین‌کنندگان مستقیماً پهنای باند را خریداری کنند تا در فضای رقابتی قیمت‌ها کاهش یابد.»

مخابرات در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود نوشته است:

شرکت مخابرات ایران به‌عنوان اپراتور اصلی حوزه ارتباطات کشور که زیرساخت انتقال پهنای باند و لایه‌ی دسترسی و شبکه را در اختیار دارد، همواره به ‌دنبال توسعه و ایجاد روش‌های بهتر برای فروش و کسب درآمد بوده و هست؛ نه اینکه عامل عقب‌ماندگی حوزه‌ی ارتباطات باشد. همه‌ی دست‌اندرکاران نظام حاکمیتی به‌خوبی واقفند که دردورترین و صعب‌العبورترین جاده‌ها و نقاط روستایی کشور که هیچ اپراتور ارتباطی خصوصی حاضر به ارائه‌ی خدمات ارتباطی و مخابراتی نیست، شرکت مخابرات ایران به هموطنان عزیز کشورش خدمات باکیفیت و مناسب ارائه می‌کند.

اینکه کشور به توسعه‌ی پایدار در حوزه‌ی ارتباطات نیازمند است، بر همه‌ی ما پوشیده نیست؛ اما این امر نیاز به درآمدهای پایدار دارد و بارها در روزهای گذشته و در مقاطع مختلف، نیاز به افزایش تعرفه در حوزه‌ی مخابرات مطرح شده است و این مورد مهم‌ترین نکته‌ای است که تمام متولیان صنعت ICT باید به آن توجه کنند. و بهتر است در چنین شرایطی به‌جای تضعیف مخابرات بکوشیم منافع همه‌ی ذی‌نفعان در چارچوب قانون با تقویت حوزه‌ی مخابرات برطرف شود و اگر مشکلی هست با گفت‌وگو حل شود.

باید پذیرفت که راه میانبر برای توسعه‌ی حفظ و توسعه‌ی فناوری اطلاعات است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه، فناری اطلاعات است که باید تقویت شود و هرگونه تضعیف در حوزه‌ی مخابرات تضعیف توسعه در کشور را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه به وزیر محترم ارتباطات این است که فشار بر مخابرات ایران از همه‌ی درگاه‌ها، مشکلی را حل نمی‌کند.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید