وزیر ارتباطات: استفاده عمومی از اینترنت 5G آغاز شد

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات گفت با افتتاح سایت 5G ایرانسل به‌صورت عمومی در پارک آب و آتش تهران، به‌تدریج اینترنت نسل پنجم برای مشترکان خانگی توسعه می‌یابد.
تبلیغات

صبح امروز، ۲۸ بهمن ۹۹، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء، از چهارمین سایت 5G ایرانسل رونمایی کرد. این سایت برای استفاده‌ی عمومی در پارک آب و آتش تهران به بهره‌برداری رسید. بنا به ‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی به زومیت، افتتاح این سایت آغازی بر توسعه‌ی اینترنت 5G برای استفاده‌ی مشترکان خانگی است.

آذری جهرمی در پیگیری خبرنگار زومیت درمورد وعده‌ی دسترسی مشترکان خانگی به اینترنت 5G در سال ۹۹ گفت: «سایت ایرانسل در بوستان آب و آتش، اولین سایت عملیاتی است که برای دسترسی عمومی فعال شده و اینترنت 5G متناسب با برنامه‌ی اپراتورها، به‌تدریج به‌صورت هات اسپات برای مشترکان خانگی توسعه پیدا می‌کند.»

البته وی توضیح داد کهسایت‌های قبلی ایرانسل در پروژهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، ساختمان مرکزی ایرانسل و دانشگاه تربیت‌مدرس هم قابلیت استفاده توسط عموم را داشت، اما به‌دلیل فاصله‌ی آن سایت‌ها با مردم، دسترسی عمومی چندان فراهم نبود.

بریدن روبان افتتاحیه سایت 5G ایرانسل توسط جهرمی

به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، افراد با گوشی‌های مجهز به تکنولوژی 5G می‌توانند به‌طور مستقیم و افرادی که گوشی 5G ندارند، ازطریق هات اسپات مودم 5G ایرانسل می‌توانند به‌صورت وای‌فای، از سایت ایرانسل بهره‌مند شوند. بیژن عباسی آرند گفت: «تجربه‌ی جهانی نشان داده که مشترکان در شبکه 5G نسبت به شبکه 4G، می‌توانند حداقل سرعتی ده برابر را در اختیار داشته باشند.»

مدیرعامل ایرانسل درخصوص تهیه‌ی مودم‌های بومی 5G نیز به زومیت گفت تست‌های فنی درحال نهایی شده و مودم تقریبا آماده است. بیژن عباسی آرند گفت در پل طبیعت نیز به‌زودی مودم ایرانسل نصب خواهد شد. وی درخصوص تهیه‌ی مودم‌های خانگی گفت: «پس از توسعه‌ی 5G در کشور، ایرانسل همانند مودم‌های TDL-TE که بومی شده‌اند، مودم‌های خانگی 5G را نیز خواهد داشت.»

عباسی آرند با اشاره به فرکانس جدیدی که برای توسعه 5G در کشور واگذار می‌شود نیز گفت: «پهنای باند جدیدی که به 5G اختصاص می‌یابد، ظرفیت جدیدی به شبکه اضافه می‌کند.»

تست سرعت اینترنت 5G ایرانسل در پارک آب و آتش

تست سرعت سایت 5G ایرانسل و ثبت سرعت ۳۱۵۳ مگابیت بر ثانیه (۳۹۴ مگابایت در ثانیه)

به‌گفته‌ی آذری جهرمی، افتتاح سایت تجاری ایرانسل برای دسترسی عمومی باید مخابرات را به فکر اصلاح تصمیمات غلط خود در انحصار شبکه فیبر بیندازد. وی گفت: «در عرصه‌ی رقابت مخابرات را ملزم می‌کنیم که تصمیمات غلط خود را اصلاح کند» وزیر ارتباطات اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم تلاش‌های شرکت مخابرات ایران در توسعه‌ی ارتباطات در کشور را نادیده بگیریم. هر جایی مخابرات حرکت کند، فناوری توسعه می‌یابد و هر جا کاری نکند، توسعه متوقف می‌شود؛ این به ‌معنی وجود یک انحصار ذاتی است.»

به اعتقاد وزیر ارتباطات، مسیر سرمایه‌گذاری آینده، همگرایی خدمات ارتباطی ثابت و موبایل است و مخابرات باید چنین تصمیمی بگیرد. جهرمی گفت: «سال‌ها قبل براساس یک تصمیم اشتباه در مخابرات، موبایل و مخابرات جداسازی شدند و مشکلات از همان‌جا آغاز شد؛ چون مخابرات به دو بخش سودده‌ی موبایل و غیر سودده‌ی ثابت تقسیم شد. این اتفاق کاری کرد که حالا فعالان بخش تلفن ثابت می‌گویند درآمدها، کفاف سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌دهد. هر روز می‌گویند تعرفه‌های مخابراتی را بالا ببرید تا درآمدزایی داشته باشیم؛ نباید هزینه‌های توسعه و سوء مدیریت را به جیب مردم تحمیل کرد. آن‌ها باید هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند، تنها در این شرایط مخابراتمی‌تواند پیشرفت کند.»

البته جهرمی اشاره کرد که شرکت مخابرات ایران در برنامه‌ی استراتژی خود این موضوع را تصویب کرده؛ اما هنوز اجرایی نشده است. وی گفت:

ایجاد شبکه‌ای شبیه شبکه مخابرات و رفع انحصار آن کار ساده‌ای نیست؛ اما نشدنی هم نیست. بااین‌حال نباید معطل مخابرات ماند؛ برای رفع این انحصار به توسعه 5G و FWA فکر و در همین مسیر حرکت می‌کنیم. شهرداری تهران نیز به‌زودی پروانه ارائه‌ی سرویس B2B درون‌شهری را از سازمان تنظیم مقررات دریافت می‌کند تا در اختیار شرکت‌ها قرار دهد.
سخنرانی جهرمی در مراسم افتتاح سایت چهارم 5G ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا

وزیر ارتباطات اضافه کرد که در پنج استان پهنای باند B2B توسط اپراتور ایرانیان‌نت ارائه می‌شود و انحصار مخابرات در این پنج استان شکسته شده است. جهرمی گفت: «شهرداری با دریافت پروانه، باید حدود ۷۰ مرکز مخابراتی ایجاد کند و شرکت‌ها بتوانند استفاده از ظرفیت مکانی شهرداری را برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها داشته باشند. آن بخشی از شبکه که در لایه‌ی دسترسی در انحصار شبکه‌ی سیم مسی مخابرات است نیز با استفاده از Smart Cell و 5G FWA پوشش داده خواهد شد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات