کرایه تاکسی های اینترنتی چقدر گران شده است؟ [بروزرسانی]

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
پس از افزایش کرایه تاکسی‌ها و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، تاکسی‌های اینترنتی نیز قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.
تبلیغات

طی چند روز اخیر، به‌نظر می‌رسید کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته است. برخی کاربران در فضای مجازی می‌گفتند این افزایش ۴۰ درصد بوده است. پیش از این نیز تصویب شده بود که کرایه تاکسی‌ها و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از اول خرداد ۲۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کند. به‌دنبال این موضوع به‌سراغ اسنپ و تپسی رفتیم و آن‌ها نیز موضوع افزایش کرایه‌ها را تأیید کردند.

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ گفت هدف اصلی اسنپ در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کند. وی گفت درحال‌حاضر برای تبدیل درخواست‌ها به سفر نسبت به سال قبل، به‌طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. بااین‌حال به‌گفته‌ی شهابی، این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.

دلیل این افزایش قیمت دور از انتظار چیست؟ شهابی در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار می‌گوید، باید در نظر داشت که تمامی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در دنیا بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه‌ی آن‌ها پایین‌تر یا بالاتر باشد؛ مثلا بعد از محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا قیمت‌های اسنپ کاهش چشمگیری داشت و اکنون نیز به‌دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است، اما به‌طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.

پیش‌تر در زومیت، با کاهش شدید قیمت سرویس پیک موتوری نیز موضوع را پیگیری کرده بودیم و اسنپ گفته بود به‌طور کلی سیستم قیمت‌گذاری در این پلتفرم، پویا بوده و قیمت براساس چهار فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» در هر سفر تعیین می‌شود. شهابی اضافه می‌کند:

ازآنجاکه نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است، زمانی‌که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.

مدیر تجاری اسنپ همچنین می‌گوید که افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی متأثر از هزینه‌های تورمی در جامعه است، به‌طوری‌که اگر قیمت‌ها برای راننده به‌صرفه نباشد، طبیعتا تعداد کمتری تمایل به ادامه‌ی همکاری خواهند داشت و همین موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. به‌گفته‌ی شهابی، افزایش قیمت‌ها به‌طور مستقیم متاثر از افزایش قیمت بنزین نبوده است؛ در یک سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت خودرو، لوازم یدکی و در مجموع استهلاک خودرو مواجه بودیم و دور از ذهن نیست که فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی با کرایه‌های قبلی برای کاربران راننده صرف اقتصادی نداشته باشد.

شهابی می‌گوید تاکسی‌های اینترنتی دو بال دارند و راننده‌ها را درکنار مسافران نباید فراموش کرد.

به‌طور کلی قیمت در اسنپ یک رقم ثابت ندارد و همان‌طور که توضیح دادم، نسبت عرضه و تقاضا در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. بااین‌حال در بحث قیمت‌گذاری اسنپ با تدابیری مثل تعیین بیشینه و کمینه در افزایش یا کاهش قیمت همواره تلاش می‌کنیم که هر دو سمت مشتریان خود را راضی نگه داریم. همچنین برای متعادل نگه‌داشتن عرضه و تقاضا، هزینه‌های زیادی را در زمینه‌ی جذب راننده و برنامه‌های تشویقی برای فعالیت بیشتر آنان در نظر می‌گیریم.

قرار است سرویس تاکسی خطی اسنپ نیز با رعایت تمهیدات بهداشتی و تأمین سلامت مسافران و رانندگان دوباره شروع به کار کند. شهابی می‌گوید در حال بررسی روش‌هایی هستیم که به‌وسیله‌ی آن‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی را به شکل مناسب‌تری بتوان رعایت کرد.

افزایش ۱۵ درصدی کرایه سرویس تاکسی تپسی

تپسی، دیگر سرویس آنلاین تاکسی نیز از افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ی سفر خبر داد. تپسی در پاسخ به پرسش زومیت درمورد افزایش قیمت سرویس تاکسی گفت، قیمت‌های تپسی نسبت به سال گذشته و پیش از شروع کرونا، حدود ۱۵ درصد افزایش داشته که این میزان نسبت به افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌های حمل‌و‌نقل عمومی همچنان کمتر است.

به‌گفته‌ی تپسی، در سال جدید، با درنظرگرفتن تورم، افزایش هزینه‌های معیشتی و افزایش شدید قیمت خودرو و قطعات آن، که هزینه‌های مستقیم کار رانندگان را تشکیل می‌دهد، هزینه‌های رانندگان هم افزایش پیدا کرده است؛ باتوجه‌به این موضوع، قیمت‌ها باید به شکلی باشد که انجام سفر برای آن‌ها هم توجیه‌پذیر باشد و انگیزه‌ی قبول‌کردن سفرها را داشته باشند. بنابراین در سال جدید، هزینه‌ی سرویس تاکسی نسبت به سال قبل افزایش یافت.

بااین‌حال پیش‌تر کاربران در فضای مجازی ادعا می‌کردند که افزایشی بیش از ۴۰ درصد رخ داده است. تپسی در این مورد پاسخ می‌دهد:

ما همیشه در مورد الگوریتم قیمت‌گذاری تاکسی‌های آنلاین و اینکه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از پایه‌های اصلی این الگوریتم است، صحبت کرده بودیم. این الگوریتم طی دو ماه قبل، به‌دلیل کاهش شدید تقاضا در دوران کرونا، قیمت‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. این کاهش قیمت در شرایط کرونا به نفع مسافر بود، چرا که می‌توانست در صورت نیاز به جابجایی، با تاکسی آنلاین که نسبت به حمل‌و‌نقل عمومی ایمن‌تر بود مسافرت کند. اما این موضوع به نفع راننده هم بود چرا که باعث می‌شد افرادی که مجبور به جابجایی در شهر هستند، تاکسی‌های آنلاین را ترجیح بدهند و تقاضا برایشان ایجاد شود.

با باز شدن مشاغل و افزایش درخواست‌ها، قیمت‌ها نیز به شرایط قبل از کرونا بازگشته و افزایش قیمت ۱۵درصدی بر آن‌ها اعمال شده است. تپسی می‌گوید همین موضوع باعث شده که کاربران این‌گونه برداشت کنند که قیمت‌ها افزایش شدید داشته است، درصورتی‌که افزایش قیمت تپسی در مقایسه با افزایش قیمت ۲۵ درصدی حمل‌و‌نقل عمومی کمتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات