تعرفه برق ماینینگ امکان فعالیت در حوزه رمزارز را ناممکن کرده است

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود اعطای مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری به فعالان حوزه‌ی ماینینگ، تعرفه‌ی مصوب باعث شده بسیاری از ماینرها این تعرفه را غیرمنطقی بخوانند و دست از فعالیت بکشند.
تبلیغات

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای بیان دغدغه‌های موجود در حوزه‌ی رمزارز دیروز با حضور محمد باقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، امیرحسین سعیدی‌نایینی، اولین رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و عضو کمیسیون بلاک‌چین سازمان نصر، افشین آشوری، رئیس سازمان نظام صنفی زنجان و رئیس کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و عباس آشتیانی، از فعالان حوزه‌ی رمزارز و عضو کمسیون بلاک‌چین برگزار شد.

۱۷ شهریور، تعرفه‌ی برق مصرفی برای معدن‌کاوی براساس مصوبه‌ی هیئت‌وزیران مشخص شد و بنابه اظهارات بیان‌شده در نشست امروز، ماینرها از آن زمان به‌دلیل به‌صرفه‌نبودن و درحقیقت ضررده‌بودن، دیگر موفق نشدند به فعالیت خود ادامه دهند و به‌ناچار دستگاه‌ها را خاموش کردند. این کار به ازدست‌رفتن سرمایه‌ و انگیزه‌ی نخبگان اقتصادی کشور و رایج‌شدن انواع روش‌های دورزدن قانون منجر شد که به فساد بیشتر دامن زده است.

فعالیت در صنعت رمزارز با تعرفه‌ی کنونی ناممکن است

اثنی‌عشری در ابتدای مراسم گفت برای تصمیم‌گیری درباره‌ی تعیین تعرفه‌ی برق به‌منظور استخراج رمزارز از دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی استفاده نکردند و وزارت نیرو نیز دراین‌باره اطلاعات درست و دید مناسبی ندارد. به‌گفته‌ی وی، با فناوری‌های جدید در کشور برخورد درستی نمی‌شود و تصویب مقررات درزمینه‌ی استخراج رمزارز پس از اعلام قانونی‌بودن آن، یک سال طول کشید و برخی از عوامل تولید رمزارز توقیف و بازداشت شدند. اثنی‌عشری افزود:

وقتی استارتاپ‌ها آمدند، دولت نتوانست در آن زمینه تصمیم درستی بگیرد و این برخورد درباره‌ی رمزارز و استخراج آن نیز ادامه داشت؛ همچنان که هنوز دولت درزمینه‌ی پیام‌رسان‌ها نیز به جمع‌بندی نرسیده است.

درادامه، آشوری گفت بلاک‌چین کاربردهای مفید فراوانی دارد و به‌دلیل شفافیت درخورتوجه عملکرد، مانع از فساد می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در زمان ثبت سفارش خودرو از بلاک‌چین استفاده می‌کردیم، کسی نمی‌توانست ۱۰۰ خودرو ثبت کند. اکنون نیز می‌توان در پرداخت همتا به همتا از رمزارزهای رایج دنیا مانند بیت‌کوین استفاده کرد. این کار با کمک‌گرفتن از نیروی فناوری اطلاعات و برق تولیدی خودمان در کشور امکان‌پذیر است و جای رشد فراوانی دارد.

کمیسیون رمزارز

آشوری ادامه داد ۱۳ مرداد معدن‌کاوی با تصویب هیئت‌دولت به‌عنوان صنعت شناخته شد؛ اما تعرفه‌ی برق تعیین‌شده‌ی وزارت نیرو آن را در نطفه خفه کرد. این صنعت ارزآوری فراوانی برای کشور دارد؛ اما به‌جای قدردانی از کسانی که سرمایه‌ی خود را وارد این کار کردند، آن‌ها توقیف شدند و «دزد برق» لقب گرفتند.

سعیدی درادامه‌ی مراسم اعلام کرد صنعت رمزارز ۱۰ سال است که در دنیا وجود دارد و حجم آن تا ۳۰۰ میلیارد دلار نیز افزایش یافته است؛ اما ما در کشورمان از این فرصت استفاده نکرده‌ایم؛ فرصتی که می‌تواند اثر تحریم‌ها را تا حد زیادی خنثی کند. وی افزود تنها راه باقی‌مانده برای رونق این صنعت استفاده از گاز بود که جلو آن را هم گرفتند. این قانون‌گذاری‌ها برخلاف شعار امسال، یعنی رونق اقتصادی است و نتیجه‌ای جز فرار سرمایه و نخبگان و رایج‌شدن فساد ندارد.

استخراج رمزارز تحریم را دچار مشکل می‌کند

سعیدی همچنین اشاره کرد فعالیت در حوزه‌ی رمزارز فقط به استخراج آن محدود نمی‌شود که بتوان سودآوری دقیقش را مشخص کرد؛ بلکه فعالیت‌هایی چون تبدیل (Exchange) و معامله‌ی آن را نیز شامل می‌شود. بااین‌حال، اگر این قوانین تصویب نمی‌شد، امسال درآمد حداقل نیم‌میلیارددلاری از این صنعت به‌دست می‌آمد. علوی، از فعالان رمزارز، نیز با اشاره به آمار وزارت نیرو اعلام کرد دولت می‌توانست در ۶ تا ۷ ماه اخیر، تنها با فروش ۵۰۰ مگاوات برق، ماهانه ۱۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.

آشتیانی درباره‌ی اینکه دغدغه‌ی وزیر نیرو از تصویب چنین تعرفه‌ای امنیت شبکه بوده، اظهار کرد استخراج رمزارز به‌هیچ‌عنوان به امنیت شبکه آسیب نمی‌زند؛ بلکه عواملی نظیر انشعابات غیرقانونی و نبود نظارت و تصویب قانون‌های اشتباه به امنیت شبکه آسیب می‌زند. وی گفت:

وزارت نیرو میزان تعرفه‌ی فعالیت‌های ماینینگ را افزایش داده؛ اما آیا پول و تعرفه‌ی بیشتر امنیت شبکه برق را تأمین می‌کند؟ اگر چنین نیست، چرا تعرفه‌ی صنعت ماینینگ بسیار گران است؟ این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.

تعیین هرگونه تعرفه برای استخراج رمزارز نتیجه‌ی خلاف می‌دهد

آشتیانی گفت تعیین هرگونه تعرفه برای استخراج رمزارز نتیجه‌ی خلاف می‌دهد و دراینجا به‌جای برطرف‌کردن ضعف مدیریت، منابع را اتلاف می‌کنیم. وی درباره‌ی ادعای مصرف برق زیاد برای ماینینگ گفت صنعت فولاد نیز درکنار آب، به همان اندازه‌ی استخراج رمزارز برق زیادی مصرف می‌کند و درحال‌حاضر، با تحریم‌ها مواجه شده‌ایم؛ اما چرا جلو آن گرفته نمی‌شود و درعوض تعرفه‌اش متفاوت است. او ادامه داد:

اگر وزارت نیرو به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروخت، ماهی ۱۰ میلیون دلار از این کار درآمد داشت.

آشتیانی نتیجه‌ی چنین قوانینی را تنها زیرزمینی‌شدن معدن‌کاوی می‌داند. به‌اعتقاد وی، بورس انرژی ظرفیت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که براساس گفته‌ها، امکان عرضه‌ی ۱۵ مگاوات انرژی برق در بورس انرژی وجود دارد. دغدغه‌ی اساسی در نشست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مربوط به شفاف‌نبودن قوانین در حوزه‌ی رمزارز کشور و درخواست سخنرانان نیز شفاف‌سازی امور برای جلوگیری از فساد و برخورد بجا و معقول با این صنعت تازه‌وارد به کشور بود.

دیدگاه شما درباره‌ی اظهارات بیان‌شده در این نشست چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات