اسپیس ایکس رکوردشکنی کرد: ۳۲ مأموریت پرتاب موشک در کمتر از یک سال

شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس در سال جاری میلادی توانسته است ۳۲ بار موشک به مدار زمین بفرستد. این رکورد جدیدی برای اسپیس ایکس است؛ آن‌هم در شرایطی که هنوز ماه‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ فاصله داریم.
تبلیغات

اسپیس ایکس حدوداً دو روز پیش سی‌و‌دومین مأموریت موشک فالکون ۹ در سال ۲۰۲۲ را با موفقیت به‌انجام رساند تا رکورد جدیدی ثبت شود. این نخستین‌باری است که اسپیس ایکس در طول یک سال میلادی این تعداد مأموریت پرتاب موشک به مدار زمین انجام می‌دهد. هنوز در تابستان به‌سر می‌بریم و شرکت فضایی ایلان ماسک فرصت زیادی برای بهبود رکورد فعلی‌اش دارد.

SpaceX در سال‌های اخیر، به‌استثنای سال ۲۰۱۹، روند پرتاب موشک به مدار زمین را سریع‌تر کرده است. در سال گذشته‌ی میلادی، این شرکت ۳۱ بار مأموریت پرتاب موشک به مدار انجام داد تا رکورد جدیدی در تاریخ خود ثبت کند. انجام ۳۱ مأموریت در سال ۲۰۲۱ باعث شد اسپیس ایکس به پرکارترین شرکت فضایی آمریکایی در این زمینه تبدیل شود.

در آغاز سال ۲۰۲۲، اسپیس ایکس هدف جاه‌طلبانه‌ای برای خود تعیین کرد و گفت که قصد دارد تا پیش از پایان امسال، ۵۲ مأموریت پرتاب موشک به مدار انجام دهد. در ژانویه‌ی ۲۰۲۲، ناسا با افشای این عدد گفت اسپیس ایکس باید هم‌زمان با افزایش تعداد پرتاب‌ها، ایمنی را در اولویت اول قرار دهد. یکی از فضانوردان پیشین ناسا در اوایل سال ۲۰۲۲ بیان کرد: «ناسا و اسپیس ایکس باید در سال ۲۰۲۲ مراقب باشند که قربانی موفقیت‌های خود نشوند.»

اسپیس ایکس تاکنون توانسته است به برنامه‌هایش پایبند بماند و مأموریت‌هایش را یکی پس از دیگری انجام دهد. اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت پنجشنبه‌ی گذشته موشکی به مدار زمین پرتاب کند؛ اما یک دقیقه پیش از رسیدن شمارش معکوس به صفر، پرتاب را لغو کرد. لغو پرتاب به‌دلیل مشکل فنی، اتفاقی نادر چند ماه اخیر برای اسپیس ایکس محسوب می‌شد. این شرکت در‌نهایت موشک را روز جمعه پرتاب کرد.

یکی از عوامل افزایش تعداد مأموریت‌های اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲، این است که شرکت ایلان ماسک به‌نوعی در نقش مشتری خود ظاهر شده است. اسپیس ایکس از این مأموریت‌ها به‌منظور فرستادن ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به مدار زمین بهره می‌گیرد. در هر مأموریت اسپیس ایکس حداکثر ۵۳ ماهواره به مدار زمین ارسال می‌شود؛ البته تعداد دقیق ماهواره‌ها ممکن است در مأموریت‌های مختلف متفاوت باشد.

روز جمعه، اسپیس ایکس محموله‌ای شامل ۴۶ ماهواره‌ی استارلینک را از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ به مدار زمین ارسال کرد. در‌حال‌حاضر، تعداد ماهواره‌های استارلینک به تقریباً ۲٬۶۰۰ مورد می‌رسد. حتی بدون مأموریت‌های مربوط به استارلینک، اسپیس ایکس پرتاب‌های دیگر نیز دارد. به‌لطف قرارداد اسپیس ایکس با ناسا، این شرکت گاهی اوقات کپسول‌های دراگون را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.

اسپیس ایکس چند مأموریت دیگر در قالب پروژه‌ی Transporter دارد که در آن‌ها، ماهواره‌های کوچک را در‌ کنار‌هم روانه‌ی مدار می‌کند. این شرکت خدمات دیگری به مشتریان تجاری خود ارائه و مأموریت‌هایی برای وزارت دفاع ایالات متحده انجام می‌دهد. تقریباً تمامی موشک‌های فالکون ۹ که اسپیس ایکس در سال جاری میلادی به مدار زمین فرستاده، قبلاً استفاده شده‌اند. یکی از دستاوردهای بزرگ اسپیس ایکس، استفاده‌ی مجدد از موشک‌ها است.

همچنین، اسپیس ایکس به‌صورت انحصاری به موشک فالکون ۹ بلاک ۵ که برای استفاده‌ی مجدد بهینه شده، متکی است. موشکی که جمعه پرتاب شد، با موفقیت روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمد تا صد‌و‌بیست‌و‌پنجمین فرود موشک فالکون ۹ ثبت شود. اسپیس ایکس پس از شکستن رکورد مأموریت‌های پرتاب موشک به مدار، با تمام توان پیش می‌رود تا رکوردهای بیشتری را جابه‌جا کند. این شرکت روز یکشنبه مجموعه‌ی دیگری از ماهواره‌های استارلینک را از فلوریدا به مدار زمین ارسال خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات