اسپیس ایکس با پرتاب یک فالکون ۹ برای سیزدهمین مرتبه، رکوردی تازه برای این موشک ثبت کرد

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اسپیس ایکس جمعه شب با پرتاب مأموریت جدید استارلینک، نسخه‌ای از موشک فالکون ۹ را که پیش‌تر ۱۲ مرتبه پرواز کرده بود، برای بار ۱۳ام با موفقیت پرتاب و بازیابی کرد.
تبلیغات

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، موشک دو مرحله‌ای فالکون ۹ اسپیس ایکس جمعه شب در ساعت ۲۰:۳۹ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا به هوا برخاست و ۵۳ ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین حمل کرد. این نخستین پرتاب از سه پرتابی بود که اسپیس ایکس قصد دارد در سه روز متوالی از سه سکوی مختلف انجام دهد.

تقریباً ۱۵٫۵ دقیقه پس از برخاست موشک، ۵۳ ماهواره‌ی استارلینک در مدار نزدیک زمین رها شدند. بااین‌حال پیش از استقرار محموله، اتفاقی مهم رقم خورد: تقریباً ۸٫۵ دقیقه پس از پرتاب، مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ برای فرود عمودی روی کشتی بدون‌سرنشین اسپیس ایکس که دور از ساحل فلوریدا در اقیانوس اطلس مستقر بود، به زمین بازگشت.

در مأموریت دیروز، ۱۳امین پرتاب و فرود یک مرحله‌ی اول فالکون ۹ رقم خورد و رکوردی تازه در استفاده‌ی دوباره از موشک به ثبت رسید. به‌نقل از اسپیس ایکس، بوستر مورد بحث قبلاً برای پرتاب یک ماهواره‌ی جی‌پی‌اس، ماهواره‌ای مخابراتی برای ترکیه، مجموعه‌ای از فضاپیماها در مأموریت اشتراکی ترنسپورتر ۲ و ۹ مأموریت دیگر استارلینک استفاده شده بود.

این حجم از پروازهای دوباره برای یک موشک، اولویت اسپیس ایکس و ایلان ماسک، بنیان‌گذار میلیاردر آن محسوب می‌شود. ماسک بارها گفته است که استفاده‌ی دوباره‌ی سریع و کامل، پیشرفت بزرگی است که امکان سکونت در مریخ و دستیابی به انواع مختلف موفقیت‌های بلندپروازانه در عرصه‌ی پروازهای فضایی را به بشر می‌دهد.

استارلینک منظومه‌ی ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس است. این شرکت تاکنون بیش از ۲۷۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را درون مدار زمین قرار داده است و قصد دارد در آینده این تعداد را به مراتب افزایش دهد. نسخه‌ی نسل بعدی این شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند درنهایت از حداکثر ۳۰ هزار ماهواره تشکیل شود.

مأموریت روز گذشته آغازگر پرتاب پشت سر هم سه موشک فالکون ۹ بود. اسپیس ایکس قصد دارد امروز یک ماهواره‌ی راداری را برای ارتش آلمان پرتاب کند و سپس فردا یکشنبه، ماهواره‌ای مخابراتی را به فضا بفرستد. این برنامه‌ی فشرده‌ی ۳۶ ساعته، نشان می‌دهد که اسپیس ایکس سال بسیار شلوغی را می‌گذراند. این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۲۴ مأموریت انجام داده که ۱۵ مورد از آن‌ها پروازهای اختصاصی استارلینک بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات