بوئینگ فضاپیمای مسافربری استارلاینر را به سلامت به زمین بازگرداند

پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دو سال و نیم پس از شکست در نخستین پرواز آزمایشی، استارلاینر بوئینگ سرانجام نشان داد که پس از پرتاب به فضا، اتصال به ایستگاه فضایی و بازگشت ایمن به زمین برمی‌آید.
تبلیغات

استارلاینر سی‌اس‌تی-۱۰۰، فضاپیمای مسافربری جدید بوئینگ پس از گذراندن اندکی کمتر از یک هفته در فضا، امروز صبح به وقت ایران به زمین بازگشت و به کمک چترهای نجات و کیسه‌های هوا در بیابان نیومکزیکو فرود آمد. این فرود موفقیت‌آمیز پایان‌بخش پرواز آزمایشی مهم استارلاینر است و توانایی فضاپیما در پرتاب به فضا، اتصال به ایستگاه فضایی و سپس بازگشت ایمن به زمین را اثبات می‌کند.

کپسول استارلاینر بوئینگ در همکاری با ناسا به‌منظور حمل‌ونقل فضانوردان این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ساخته شده است. مأموریت امروز بخشی از برنامه‌ خدمه تجاری ناسا بود؛ پروژه‌ای که از شرکت‌های خصوصی می‌خواهد با ساخت تاکسی‌های فضایی، وظیفه‌ی ارسال انسان به مدار نزدیک زمین را برعهده بگیرند. اما ناسا پیش از آنکه اجازه دهد فضانوردانش سوار کپسول استارلاینر شوند، از بوئینگ خواسته است تا توانایی فضاپیمایش در انجام تمام وظایف مورد نیاز یک پرواز فضایی را بدون حضور سرنشین اثبات کند.

با فرود امروز، پرواز آزمایشی استارلاینر به نام OFT-2 به پایان رسیده و فضاپیما تمام گام‌های مهم برای موفقیت را تکمیل کرده است. کپسول بوئینگ جمعه‌ی هفته‌ی گذشته برفراز موشک اتلس ۵ به فضا پرتاب و روز بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. فضاپیما تقریباً یک هفته را فضا سپری کرد و سپس امروز صبح با جدا شدن از ایستگاه به زمین بازگشت. بااین‌حال، پرواز به‌کلی خالی از اشکال نبود. درطول مأموریت، رانشگرهای استارلاینر یا موتورهای کوچکی که برای مانور و به پیش‌ راندن فضاپیما در فضا به‌کار می‌روند، دچار برخی مشکلات شدند. بااین‌حال هیچ‌کدام از این مشکلات برای پرواز خطرناک نبودند و استارلاینر توانست مأموریت OFT-2 را طبق برنامه تکمیل کند.

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ پس از فرود روی زمین

فضاپیمای استارلاینر پس از فرود روی زمین.

موفقیت امروز، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود که بوئینگ از سال‌ها پیش درصدد تحقق آن بود. فضاپیمای این شرکت سرانجام نشان داده است که می‌تواند با موفقیت پرتاب و به‌طور خودکار به ایستگاه فضایی متصل شود؛ قابلیتی کلیدی که استارلاینر باید هنگام حمل انسان بارها و بارها انجام دهد.

فرود بی‌دردسر نیز وظیفه‌ی مهمی است که استارلاینر باید به‌منظور آوردن ایمن مسافرانش به خانه به‌طور مکرر انجام دهد. به‌منظور نمایش این توانایی، کپسول چهارشنبه شب در ساعت ۲۳:۰۶ از ایستگاه فضایی جدا شد و خود را از آن دور کرد. استارلاینر در ساعت ۰۲:۳۵ برای کاهش سرعت، خروج از مدار و قرارگیری در مسیر فرود روی سطح زمین، از رانشگرهایش استفاده کرد. اندکی بعد، فضاپیما در جو زمین غوطه‌ور شد و درمعرض دمای تقریباً ۱۶۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گرفت. استارلاینر سپس با به‌کارگیری مجموعه‌ای از چترهای نجات، سرعت نزول خود را کاهش داد و سپس برفراز کیسه‌های هوا در محدوده‌ی موشکی وایت سندز فرود آمد.

اکنون که استارلاینر به زمین بازگشته است، کارهای فراوانی برای انجام باقی‌مانده است. درطول ماه‌های پیش‌رو، ناسا و بوئینگ مشکلات پیش‌آمده در پرواز را بررسی و تعیین خواهند کرد آیا استارلاینر آماده‌ی انجام پرواز آزمایشی بعدی‌اش به نام CFT یا آزمایش پرواز سرنشین‌دار است یا نه. این پرواز که احتمالاً تا پیش از پایان امسال انجام خواهد شد، نقطه‌ی عطف بزرگی برای بوئینگ خواهد بود که درتلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌اش از اسپیس ایکس، دیگر ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرتاب در برنامه خدمه تجاری است. اسپیس ایکس دقیقاً دو سال پیش نخستین فضانوردانش را پرتاب کرد و هم‌اکنون با کپسول کرو دراگون خود پنج مأموریت سرنشین‌دار به مقصد ایستگاه فضایی را برای ناسا به پرواز درآورده است.

بااین‌حال اگر استارلاینر مجوز حمل انسان را به‌دست آورد، ناسا سرانجام به همان چیزی که همیشه می‌خواست، خواهد رسید: دو شرکت آمریکایی مختلف که قادر به حمل فضانوردان این سازمان به مدار زمین هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات