فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
استارلاینر، فضاپیمای مسافربری بوئینگ، تقریباً ۲۴ ساعت پس از پرتاب، دستاورد بزرگ بعدی را رقم زد و موفق شد به‌صورت خودکار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.
تبلیغات

امروز صبح به وقت ایران، فضاپیمای مسافربری جدید بوئینگ به نام سی‌اس‌تی-۱۰۰ استارلاینر خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متصل کرد و با این موفقیت نشان داد که می‌تواند در آینده، انسان‌ها را به مدار نزدیک زمین حمل کند. با این دستاورد مهم، فضاپیمای بوئینگ سرانجام پس از سال‌ها تأخیر و ناکامی عملکرد خود را در فضا اثبات کرده است.

به‌گزارش ورج، استارلاینر در میانه‌ی پرواز آزمایشی مهمی برای ناسا به نام آزمایش پرواز مداری ۲ (OFT-2) به‌سر می‌برد. بوئینگ این کپسول را در قراردادی به نام «برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری» با هدف حمل‌ونقل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی ساخته است. بااین‌حال پیش از آنکه کسی بتواند سوار استارلاینر شود، ناسا از بوئینگ خواسته است که پرواز آزمایشی غیرسرنشین‌داری با این فضاپیما انجام دهد تا توانایی آن در انجام تمام وظایف موردنیاز هنگام حمل فضانوردان نشان داده شود.

بوئینگ تاکنون در نمایش توانایی استارلاینر با موانع متعدد روبه‌رو بوده است. مأموریت اخیر OFT-2 نامیده می‌شود؛ زیرا ازنظر فنی تکرار مأموریتی به نام OFT است که بوئینگ در سال ۲۰۱۹ تلاش کرد انجام دهد. در جریان آن پرواز، استارلاینر طبق برنامه به فضا پرتاب شد؛ اما مشکلی نرم‌افزاری مانع از رسیدن کپسول به مدار مناسب موردنیاز برای ملاقات با ایستگاه فضایی شد. بوئینگ درنهایت فضاپیما را پیش از موعد به زمین بازگرداند و هرگز موفق نشد توانایی کپسول در اتصال به ISS را به‌نمایش بگذارد.

اکنون تقریباً دوونیم سال بعد، استارلاینر سرانجام نشان داده است که می‌تواند ازپسِ انجام وظیفه‌اش بربیاید. بدین‌منظور، کپسول با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها، به‌صورت خودکار به‌سمت درگاه اتصالی آزاد روی ایستگاه فضایی هدایت شد. استیو سیسلوف، نماینده‌ی ارتباطات بوئینگ، حین پخش زنده‌ی اتصال گفت: «فضاپیمای استارلاینر بوئینگ نخستین اتصال تاریخی‌اش به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام داد و مسیر تازه‌ای برای دسترسی فضانوردان به آزمایشگاه مداری گشود.» به‌دلیل برخی مشکلات مربوط به گرافیک استارلاینر و حلقه‌ی اتصال که بعداً برطرف شدند، اتصال کپسول کمی بیش از یک ساعت عقب‌تر از برنامه انجام شد.

فضاپیمای استارلاینر درحال نزدیک‌شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی
فضاپیمای استارلاینر متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی
فضاپیمای استارلاینر متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی
فضاپیمای استارلاینر درحال نزدیک‌شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

منبع: سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ایتالیایی ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی.

پس از آنکه بوئینگ دیروز مشکلات مربوط به رانشگرهای کپسول را فاش کرد، برخی نگرانی‌ها درباره‌ی توانایی استارلاینر در اتصال به ایستگاه فضایی به‌وجود آمد. جمعه در ساعت ۰۳:۲۴ به وقت ایران، استارلاینر با موفقیت برفراز موشک اتلس ۵ از روی زمین برخاست. وقتی استارلاینر از موشک پرتابگر جدا شد، باید رانشگرهایش را روشن می‌کرد تا به مدار مناسب برای رسیدن به ایستگاه فضایی تزریق شود.

بااین‌حال، پس از آنکه مانور تزریق مداری به‌وقوع پیوست، بوئینگ و ناسا اعلام کردند که دو رانشگر از مجموع ۱۲ رانشگر استارلاینر ازکارافتادند و پیش از موعد خاموش شدند. پس از این اتفاق، سامانه‌ی کنترل پرواز کپسول توانست وارد عمل شود و وظیفه‌ی مانور را به رانشگر سالمی منتقل کند که به استارلاینر کمک کرد تا در مدار پایدار قرار گیرد. درنهایت ناسا و بوئینگ ادعا کردند که این مشکل بر سایر بخش‌های مأموریت تأثیر نخواهد گذاشت. بوئینگ امروز نیز اعلام کرد که تیم استارلاینر مشغول بررسی رفتار عجیب «حلقه خنک‌کننده حرارتی» فضاپیما است؛ اما گفت کپسول دمای پایداری را تجربه می‌کند.

اکنون استارلاینر با اتصال به ایستگاه فضایی، چهار تا پنج روز آتی را در همین وضعیت سپری خواهد کرد. فضانوردان حاضر در ایستگاه به‌زودی دریچه‌ی فضاپیما را باز و محموله‌های موجود در آن را دریافت خواهند کرد. درون استارلاینر آدمکی مصنوعی به نام «رزی موشک‌زن» نیز قرار دارد که وضعیت پرواز سرنشین‌دار کپسول را شبیه‌سازی خواهد کرد.

استارلاینر پس از اقامت کوتاه‌مدت خود در ISS، از ایستگاه جدا و برای بازگشت به خانه از آن دور خواهد شد. کپسول برای خارج‌کردن خود از مدار و قرارگیری در مسیر بازگشت به زمین، رانشگرهایش را به‌کار خواهد گرفت. دو رانشگر ازکارفتاده همان نوع قابل‌استفاده برای انجام مانور خروج از مدار هستند؛ اما ناسا و بوئینگ ظاهراً دراین‌باره نگران نیستند. به‌گفته‌ی ناسا، کپسول بوئینگ به‌لطف افزونگی متعدد، برای بازگشت به خانه می‌تواند از مجموعه‌ی متفاوتی از رانشگرها استفاده کند.

درحال‌حاضر، تیم استارلاینر مشغول جشن‌گرفتن موفقیت خود است. باب هاینز، فضانورد کنونی ناسا در ایستگاه فضایی، پس از اتصال فضاپیما گفت: «امروز در مسیر ارائه‌ی دسترسی تجاری بیشتر به مدار نزدیک زمین، حفظ ایستگاه فضایی بین‌المللی و تحقق هدف ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه و درنهایت رسیدن به مریخ، نقطه‌ی عطف بزرگی رقم خورد. دستاوردهای بزرگ در پرواز فضایی انسانی در تاریخ به‌یادگار مانده‌اند و موفقیت امروز نیز همین‌گونه خواهد بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات