کاپیتان کرک پیشتازان فضا با فضاپیمای بلو ارجین به فضا سفر کرد

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
دومین پرواز سرنشین‌دار موشک نیو شپرد بلو ارجین با حضور ویلیام شاتنر، بازیگر نقش کاپیتان کرک در مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا و سه مسافر دیگر با موفقیت انجام شد.
تبلیغات

ویلیام شاتنر، بازیگر مشهور مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا (استار ترک)، امروز عصر به‌همراه سه مسافر دیگر سوار بر موشک نیو شپرد بلو ارجین با موفقیت به مرز فضا سفر کرد. چهار گردشگر فضایی ساعت ۱۷:۲۰ به وقت ایران از تأسیسات پرتاب بلو ارجین در ون هرن تگزاس به هوا برخاستند و پس از صعود تا ارتفاع تقریباً ۱۰۶ کیلومتری، به سلامت روی زمین فرود آمدند.

همسفران شاتنر دو مسافر خصوصی و یک کارمند بلو ارجین بودند. کریس باسهوزن، هم‌بنیان‌گذار شرکت ماهواره‌ای پلنت لبز و گلن دیویرس، هم‌بنیانگذار شرکت نرم‌افزاری مدیدیتا و آدری پاورز، نایب‌رئیس عملیات‌های پرتاب و پرواز در بلو ارجین، ویلیام شاتنر را در پرواز امروز همراهی کردند.

پس از فرود روی زمین، شاتنر دراثر آنچه لحظاتی قبل تجربه کرد، احساساتی شد و اشک ریخت. او پس از بازگشت به زمین به جف بزوس، بنیان‌گذار بلو ارجین گفت: «آنچه به من دادی، عمیق‌ترین تجربه‌ام بود. درباره آنچه اکنون اتفاق افتاده است، مملو از احساسات هستم. واقعا فوق‌العاده است. امیدوارم هرگز از این وضعیت رها نشوم.»

پرواز امروز عصر، فقط اندکی بیش از ۱۰ دقیقه به‌طول انجامید و دومین پرواز سرنشین‌دار بلو ارجین با موشک نیو شپرد را رقم زد. در نخستین پرتاب سرنشین‌دار این شرکت که ۲۰ جولای (۲۹ تیر) انجام شد، جف بزوس به‌همراه سه نفر دیگر شامل مارک بزوس، برادر خود و نوجوانی هلندی و والی فانک، خلبان افسانه‌ای، به مرز فضا سفر کرد. فانک ۸۲ ساله با آن پرواز به مسن‌ترین فرد حضوریافته در فضا تبدیل شد؛ اما با پرتاب امروز، شاتنر ۹۰ ساله این عنوان را ازآنِ خود کرد.

موشک نیو شپرد بلو ارجین
فرود کپسول بلو ارجین زیر چترهای نجات
فرود کپسول بلو ارجین زیر چترهای نجات
فرود کپسول بلو ارجین روی زمین

درحال‌حاضر، نیو شپرد موشک اصلی بلو ارجین محسوب می‌شود. این پرتابگر از نوع زیرمداری است؛ درنتیجه نمی‌تواند به سرعت کافی برای ورود به مدار پیرامون زمین دست یابد. درعوض، نیو شپرد می‌تواند مسافرانش را تا مرز فضا پرتاب کند و امکان تجربه چند دقیقه بی‌وزنی را به آن‌ها بدهد. پس از پرتاب، وقتی کپسول به ارتفاع معین برسد، از موشک جدا می‌شود و مسافران به‌طور مختصر در کابین آن شناور می‌شوند. سپس، کپسول زیر چترهای نجات به زمین بازمی‌گردد و موشک نیز با روشن‌کردن دوباره موتورش به‌طور عمودی روی زمین فرود می‌آید.

بلو ارجین امروز توانست موفقیتی دیگر رقم بزند؛ اما این شرکت درحال‌حاضر دوران آشفته‌ای را سپری می‌کند. چندی پیش، ۲۱ کارمند کنونی و سابق بلو ارجین با انتشار یادداشتی اعتراضی، از فرهنگ سازمانی و محیط جنسیت‌زده و ناامن این شرکت به‌شدت انتقاد کردند. علاوه‌براین، در ماه‌های گذشته درگیری بلو ارجین با ناسا بر سر قرارداد ماه‌نشین برنامه آرتمیس نیز وجهه بدی از این شرکت ساخته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات