کارمندان بلو ارجین محیط کار این شرکت را سمی توصیف می‌کنند

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
بیش از ۲۰ کارمند کنونی و سابق بلو ارجین، شرکت فضایی متعلق به جف بزوس، با انتشار یادداشتی بلند، از فرهنگ اخلاقی و ایمنی حاکم بر این شرکت به‌شدت انتقاد کرده‌اند.
تبلیغات

کارمندان سابق و کنونی بلو ارجین، شرکت فضایی متعلق به جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون و یکی از افراد ثروتمند جهان، می‌گویند این شرکت مملو از تبعیض جنسیتی است و کارکنانی که در مسائل مختلف شجاعت ابراز مخالفت با مدیرانشان را داشته باشند، تحمل نمی‌کند.

۲۱ کارمند کنونی و سابق بلو ارجین به‌تازگی در یادداشتی بلند ادعاهای یادشده را به‌همراه اتهام‌های آزار جنسی مدیران شرکت مطرح و روز پنجشنبه در وب‌سایت لاینس منتشر کرده‌اند. از این بین، یکی از کارمندان هویتش را مشخص کرده است. این یادداشت اشاره می‌کند که درباره موشک نیو شپرد، پرتابگری که تابستان امسال بزوس و سه مسافر دیگر را به لبه فضا فرستاد، نگرانی‌های ایمنی وجود دارد.

براساس اظهارات نویسندگان یادداشت، بلو ارجین خوش‌اقبال بوده که تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است. بسیاری از آن‌ها می‌گویند با موشک بلو ارجین پرواز نخواهند کرد. پرواز بعدی نیو شپرد برای ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) برنامه‌ریزی شده و یکی از مسافران خصوصی این مأموریت می‌گوید برنامه‌هایش تغییر نکرده است.

به‌گزارش نیویورک تایمز، گلن دی وریس، نایب‌رئیس علوم و مراقبت‌های بهداشتی در داسو سیستم، شرکت نرم‌افزاری فرانسوی در پیامی در توییتر گفت: «به برنامه ایمنی و فضاپیما و سابقه بلو ارجین اطمینان دارم و اگر این‌گونه نبود، قطعا با موشک این شرکت پرواز نمی‌کردم. من در سایت پرتاب بودم و با کارمندان شرکت در هر سطح ملاقات کردم و هرآنچه دیدم، نشان‌دهنده تیم و فرهنگی عالی بود.» کریس بوسهایزن، دیگر مسافر اعلامی پرواز پیش‌ رو و هم‌بنیان‌گذار شرکت ماهواره‌ای پلنت لبز، به درخواست نیویورک تایمز برای اظهارنظر پاسخ نداد.

الکساندرا آبرامز، نویسنده یادداشت که علنا درباره ادعاها صحبت کرده، تا پیش از اخراج در سال ۲۰۱۹، مدیر ارتباط با کارکنان در بلو ارجین بود. او همچنین روز پنجشنبه در برنامه تلویزیونی سی‌بی‌اس مورنینگز ظاهر شد. او به سی‌بی‌اس گفت: «نمی‌توانید فرهنگ ایمنی و فرهنگ ترس را هم‌زمان ایجاد کنید. آن‌ها ناسازگار هستند.»

براساس بیانیه سخن‌گوی بلو ارجین، اخراج خانم آبرامز از شرکت بی‌دلیل نبود. او پس از هشدارهای مکرر برای مسائل مربوط به مقررات فدرال کنترل صادرات از کار برکنار شد؛ اما آبرامز می‌گوید هرگز هشدار کتبی یا شفاهی دراین‌باره دریافت نکرد.

بلو ارجین ادعاهای مربوط به فرهنگ و ایمنی را نیز رد کرد. سخن گوی این شرکت گفت: «بلو ارجین هیچ نوعی از تبعیض یا آزار را تحمل نمی‌کند. ما راه‌های متعدد ازجمله خط تلفن ناشناس ۲۴ ساعته و هفتگی را برای کارکنان فراهم می‌کنیم و بی‌درنگ هر ادعای جدید درباره سوء‌رفتار را بررسی خواهیم کرد. به سابقه ایمنی خود پایبند هستیم و باور داریم که نیو شپرد ایمن‌ترین وسیله نقلیه فضایی ساخته‌شده یا طراحی‌شده تاکنون است.»

جف بزوس در سال ۲۰۰۰ بلو ارجین را بنیان‌گذاری کرد. این شرکت درکنار اسپیس ایکس ایلان ماسک و ویرجین گلکتیکِ ریچارد برانسون، بخشی از موج کسب‌وکارهای فضایی محسوب می‌شود که قصد دارند هزینه پرتاب موشک‌ها را کاهش دهند و مسیر رسیدن راحت‌تر به فضا را برای شرکت‌های خصوصی و گردشگران فضایی باز کنند.

بلو ارجین در ماه تیر بزرگ‌ترین دستاوردش را رقم زد: نخستین پرواز موفق موشک نیو شپرد به‌همراه مسافر تا لبه فضا. این فضاپیما برای ورود به مدار پیرامون زمین بسیار کوچک است و درعوض به ارتفاع بیش از صدکیلومتری سطح زمین رسید، تجربه چند دقیقه بی‌وزنی را در‌اختیار سرنشینانش قرار داد و سپس با بازگشت به زمین به‌آرامی زیر چترهای نجات فرود آمد. فضاپیمای بلو ارجین پیش از پرواز یادشده ۱۶ پرتاب موفقیت‌آمیز بدون سرنشین در کارنامه‌اش داشت.

پرتاب موشک نیو شپرد بلو ارجین

پرتاب سرنشین‌دار موشک نیو شپرد بلو ارجین در تابستان امسال

بااین‌حال صرف‌نظر از پرتاب بزوس، بلو ارجین بخش عمده امسال را در اخبار ناخوشایند غرق بوده است. در بهار، این شرکت در به‌دست‌آوردن قرارداد ماه‌نشین ناسا برای برنامه آرتمیس ناکام ماند. بلو ارجین سپس نزد دیوان محاسبات آمریکا از ناسا شکایت کرد؛ اما اعتراضش رد شد. این شرکت اکنون شکایتش را به دادگاه دعاوی فدرال ایالات متحده برده است.

خبرگزاری ورج روز چهارشنبه گزارش داد که وکلای ناسا شکایات بلو ارجین را رد کرده‌اند. وکلای این سازمان ۲۶ مه (۵ خرداد) در گزارشی داخلی نوشتند: «بلو ارجین اکنون که پی برده قمار کرده و شکست خورده است، قصد دارد با استفاده از عملکرد نظارت بر خریدهای دیوان محاسبات آمریکا، ناسا را به‌طور نادرست مجبور کند از تبعات انتخاب‌های نسنجیده بلو ارجین لطمه ببیند.»

یادداشت وب‌سایت لاینس فرهنگ کاری بلو ارجین را سمّی و جنسیت‌زده توصیف می‌کند. یادداشت می‌گوید کارکنان سابق و کنونی تجربیاتی داشته‌اند که در توصیفشان فقط می‌توان از لفظ انسانیت‌زدایانه استفاده کرد. آن‌ها از پیامدهای بالقوه صحبت علیه ثروتمندترین مرد روی زمین وحشت دارند.

در یادداشت آمده است مقام‌های بلو ارجین اکنون اصرار می‌ورزند که نیو شپرد را با نرخ بسیار خطرناک بیش از ۴۰ پرواز در سال پرتاب کنند. همچنین به‌اعتقاد نویسندگان، کمبود نیرو در عملیات‌های خاص خطرهای ایمنی را به‌وجود می‌آورد. اداره هوانوردی فدرال که به‌منظور تضمین ایمنی عمومی بر پرتاب موشک‌ها نظارت می‌کند، با انتشار بیانیه‌ای گفت مانند تمام اتهام‌های ایمنی، در حال بررسی اطلاعات ارائه‌شده در یادداشت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات