بلو ارجین جف بزوس و سه مسافر دیگر را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلو ارجین، شرکت هوافضای متعلق به جف بزوس، امروز عصر نخستین پرواز فضایی سرنشیندارش را با حضور میلیاردر بنیان‌گذار خود و سه مسافر دیگر با موفقیت انجام داد.
تبلیغات

جف بزوس، مدیرعامل سابق آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، امروز عصر به وقت ایران به‌همراه سه مسافر دیگر سوار بر کپسول مسافربری بلو ارجین به لبه فضا پرواز کرد و سپس به‌طور ایمن در بیابان تگزاس فرود آمد. بلو ارجین با این مأموریت که NS-16 نام داشت، نخستین‌بار انسان را به فضا حمل و خدمات تجاری کسب‌وکار گردشگری فضایی‌اش را آغاز کرد. ارسال بزوس به فضا به گردشگران فضایی آتی این پیغام را می‌رساند که موشک زیرمداری نیو شپرد برای پرواز ایمن و دردسترس است.

بوستر ۱۸/۳ متری نیو شپرد ساعت ۹:۱۲ امروز به وقت محلی (۱۷:۴۲ به وقت ایران) به‌همراه کپسول مسافربری آب‌نباتی‌شکل «آراس‌اس فرست استپ» از سایت پرتاب بلو ارجین در ون هرن تگزاس به هوا برخاست. این کپسول علاوه‌بر جف بزوس، حامل مارک بزوس، برادر او و والی وانک، خلبان کهنه‌کار آمریکایی و الیور دیمن، نوجوان هلندی بود. فضاپیمای بلو ارجین با سه برابر سرعت صوت به اوج ارتفاع ۱۰۶ کیلومتری صعود کرد و سپس از بوستر پرتابگر خود جدا شد. مسافران مدت کوتاهی بی‌وزنی را تجربه کردند و توانستند در لبه فضا شاهد خمیدگی زمین باشند.

با پرواز امروز، والی فانک ۸۲ ساله و دیمن ۱۸ ساله به مسن‌ترین و جوان‌ترین اشخاصی تبدیل شدند که به فضا می‌رسند. بزوس پیش‌تر گفته بود سفر به فضا آرزوی دوران کودکی‌اش محسوب می‌شود. او اکنون پس از ریچارد برانسون، بنیان‌گذار ویرجین گلکتیک، دومین میلیاردی است که با موشک ساخت شرکتش به فضا سفر می‌کند. برانسون هفته گذشته با هواپیمای اسپیس‌شیپ‌تو به لبه فضا پرواز کرد.

بوستر نیو شپرد پس از رساندن کپسول به فضا به زمین بازگشت و به‌طور عمودی روی جایگاهی بتنی در فاصله هشت‌کیلومتری محل پرتاب خود فرود آمد. این بوستر به‌خصوص ساخت بلو ارجین با مأموریت امروز سومین پروازش به فضا را تجربه کرد. پیش از پرواز امروز، این شرکت پانزده پرتاب آزمایشی بدون سرنشین را با موشک نیو شپرد انجام داده بود. بلو ارجین هنوز قیمت هر صندلی کپسول مسافربری‌اش را فاش نکرده و به اعلام ارقام تقریبی نیز حاضر نیست.

کپسول مسافربری بلو ارجین درحال فرود

کپسول مسافربری بلو ارجین درحال فرود زیر چترهای نجات

یک صندلی کپسول بلو ارجین در پرواز امروز به الیور دیمن، دانش‌آموخته دبیرستان از هلند، اختصاص یافت. این صندلی در ابتدا برای شخص ناشناسی رزرو شده بود که ماه ژوئن با پرداخت ۲۸ میلیون دلار برنده مزایده بلو ارجین شد؛ اما به‌دلیل ناهماهنگی‌ها در زمان‌بندی، پرواز او به مأموریت‌های آتی موکول شد. بلو ارجین از افشای هویت این شخص خودداری کرده است. پدر دیمن بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی هلندی است که یک صندلی نیو شپرد را در پرواز آتی این فضاپیما در ماه پاییز خریده بود.

پرواز امروز موفقیت بزرگی محسوب می‌شود که بلو ارجین از مدت‌ها پیش در رقابت سنگین با دیگر شرکت‌های فضایی نظیر اسپیس ایکس ایلان ماسک، در پی دستیابی به آن بود. این شرکت، نیو گلن، موشک بسیار بزرگ‌تر خود را که در فلوریدا در دست ساخت است، برای برنامه پرتاب چندمیلیارددلاری نیروی هوایی آمریکا ارائه داده بود؛ اما درمقابل اسپیس ایکس و ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، دیگر رقیبش، شکست خورد. ماه آوریل، ناسا طرح پیشنهادی بلو ارجین برای سطح‌نشین قمری به‌نام بلو مون را نیز رد و به‌جای آن، سامانه استارشیپ اسپیس ایکس را انتخاب کرد.

بلو ارجین موشک نیو شپرد را از تأسیسات پرتاب شماره یک خود در ون هرن، شهری دوردست در تگزاس غربی در فاصله تقریبا ۱۱۲ کیلومتری از مرز آمریکا و مکزیک، پرتاب می‌کند. نیو شپرد نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ پرتاب شد؛ اما حین تلاش برای فرود سقوط کرد. بااین‌حال، تمام دیگر پروازها موفقیت‌آمیز بودند و اطمینان لازم برای پرتاب جف بزوس را در مأموریت سرنشین‌دار افتتاحیه به بلو ارجین دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات