مچ‌اندازی فضایی میلیاردرها؛ آیا ریچارد برانسون زودتر از جف بزوس به فضا خواهد رفت؟

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیان‌گذار ویرجین‌گلکتیک، تصمیم دارد پیش از رقیب خود، جف بزوس، مدیر عامل میلیاردر آمازون به فضا برود.
تبلیغات

ویرجین‌گلکتیک روز گذشته در خبری غافلگیرکننده عنوان کرد که ریچارد برانسون قرار است روز ۱۱ جولای (۱۹ تیر) به وسیله هواپیمای موشکی این شرکت، «وی‌اس‌اس یونیتی» به فضا برود. به این ترتیب، برانسون به جای جف بزوس به اولین میلیاردری تبدیل خواه شد که به فضا سفر می‌کند. CNN Business در این مورد گزارش می‌دهد که ویرجین‌گلکتیک سال‌‌ها است در حال برنامه‌ریزی برای فراهم کردن امکان سفرهای فضایی برای مشتریان خود بوده؛ ولی چند اتفاق ناگوار از جمله سانحه‌ای که در سال ۲۰۱۴ رخ داد و موجب مرگ یکی از خلبانان وی‌اس‌اس یونیتی شد، برنامه‌های چندساله این شرکت را به تعویق انداخت.

 بزوس و برانسون از اوایل سال‌های ۲۰۰۰ تا به حال مشغول ساخت، آزمایش و پرتاب موشک‌های زیرمداری بوده‌اند تا بتوانند امکان انجام سفرهای فضایی را برای مشتریان ثروتمند خود فراهم کنند. برنامه سفرهای چنددقیقه‌ای ویرجین‌گلکتیک به این ترتیب است که هواپیمای موشکی وی‌اس‌اس یونیتی در پروازهای خود به همراه هواپیمای حامل بزرگی به نام «وایت‌نایت‌تو» به ارتفاع ۴۵ هزار پایی صعود خواهد کرد و از آنجا با روشن کردن موتورهایش به ارتفاع حداکثری دست خواهد یافت. وی‌اس‌اس یونیتی معمولا در پروازهای خود به ارتفاع ۸۲٫۷ کیلومتری دست می‌یابد که همان نقطه شروع فضا است. هزینه هر صندلی هواپیمای فضایی ویرجین‌گلکتیک مبلغی حدود ۲۵۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

والی فانک در دهه ۱۹۶۰ شانس سفر به فضا با برنامه‌های مهم ناسا را از دست داد و حالا می‌خواهد به آرزوی دیرینه خود برسد

رسانه‌ها مدت‌ها است از تلاش‌های این دو با عنوان «رقابت فضایی میلیاردرها» نام می‌برند؛ البته برانسون در مصاحبه‌های خود بارها گفته است اصلا علاقه‌ای به رقابت فضایی ندارد. او طی مصاحبه اخیر به خبرنگار CNN Business گفت: «مردم این ماجرا را به رقابت تبدیل کردند. ولی وقتی قضیه با حرف به یک رقابت تبدیل شود بسیار خطرناک است. اکنون ما باید طبق برنامه‌ای که داریم پیش برویم. ما به آنجا می‌رویم و بعداً هم کسانی را که ثبت‌ نام کردند دعوت می‌کنیم به ما ملحق شوند. ولی صادقانه بگوییم، ما اصلا به این ماجرا به چشم یک رقابت نگاه نمی‌کنیم.»

بلو اُرجین در اوایل ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد که بزوس به همراه برادرش، مارک بزوس به فضا پرواز خواهد کرد. بعداً اعلام شد که والی فانک، زن ۸۲ ساله‌ای که قبلاً در برنامه مِرکوری ناسا در دهه ۱۹۶۰ آموزش‌های فضانوردی دیده نیز قرار است به همراه این دو به فضا سفر کند. فانک یکی از زنان زیادی بود که در آن دوران به دلیل تبعیض‌ جنسیتی هیچ‌ وقت فرصت سفر به فضا را پیدا نکرد. همچنین اعلام شده است یکی از برندگان مزایده ۲۸ میلیون دلاری بلو اُرجین (هنوز نام این فرد فاش نشده) به همراه این گروه به فضا سفر خواهد کرد.

ویرجین‌گلکتیک برانسون پس از هفته‌ها سکوت نهایتا با اعلامیه‌ای تمام برنامه‌های بلو اُرجین و بزوس را به هم‌ ریخت و اعلام کرد که برانسون در پرواز آزمایشی بعدی این شرکت حضور خواهد داشت. قبلاً قرار بود چهار متخصص پروازهای آزمایشی تا پیش از ریچارد برانسون در خلال چهارمین مأموریت آزمایشی شرکت به فضا سفر کنند. ویرجین‌گلکتیک در بیانیه روز پنجشنبه خود اعلام کرد که در پرواز روز ۱۱ جولای، بت موزس، رئیس آموزش شرکت که در پرواز آزمایشی قبلی حضور داشت و کالین بنت و سیریشا بندلا، دو کارمند دیگر شرکت، برانسون را همراهی خواهند کرد.

وقتی صحبت از رقابت فضایی است، معمولا از ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس نیز نام‌ برده می‌شود؛ ولی موشک‌هایی که شرکت ماسک می‌سازد به‌مراتب قدرتمندتر از فضاپیماهای گردشگری برانسون و بزوس هستند و ماسک هم جاه‌طلبی‌های فضایی بسیار بزرگ‌تری دارد و حتی عنوان کرده است که دوست دارد روزی در مریخ بمیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات