مزایده بلو ارجین برای سفر به فضا با قیمت پیشنهادی ۲۸ میلیون دلار به پایان رسید

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
قیمت پیشنهادی در مزایده‌ی بلو ارجین برای خرید صندلی کپسول مسافربری این شرکت در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه از ۴/۸ میلیون دلار به ۲۸ میلیون دلار رسید.
تبلیغات

مزایده‌ی یک‌ماهه‌ی بلو ارجین برای سفر به لبه‌ی فضا به‌همراه جف بزوس، میلیاردر بنیان‌گذار این شرکت امروز شنبه با قیمت نهایی ۲۸ میلیون دلار به پایان رسید. این پرواز برفراز موشک نیوشپرد که قرار است ۲۹ تیر انجام شود، نخستین مأموریت سرنشین‌دار بلو ارجین را رقم خواهد زد و در آن، برنده‌ی مزایده درکنار جف بزوس و مارک، برادر او و یک مسافر دیگر به‌مدت چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه خواهد کرد و سپس به زمین بازخواهد گشت.

هویت برنده به‌مدت چند هفته مخفی نگاه داشته خواهد شد. آریان کورنل، مدیر واحد فروش فضانورد بلو ارجین در جریان پخش زنده گفت «نیاز داریم برخی تشریفات اداری نهایی را با آن‌ها به انجام برسانیم.» مزایده‌ی بلو ارجین در یک مرکز متعلق به شرکت آرآر اوکشن در بوستون ماساچوست برگزار شد. ده‌ها اپراتور تلفن به نمایندگی از ۲۰ پیشنهاددهنده در اتاقی گردهم جمع شدند و قیمت شروع ۴/۸ میلیون دلار را در کمتر از ۱۰ دقیقه به ۲۸ میلیون دلار رساندند. درآمد حاصله به مؤسسه‌ی خیریه‌ی غیرانتفاعی بلو ارجین به‌نام کلاب فور فیوچر اختصاص خوهد یافت.

نیوشپرد، موشکی ۱۸ متری و چندبارمصرف است که با هدف پرتاب کپسولی آب‌نبات‌شکل با ۶ صندلی تا ارتفاع تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین طراحی شده است. در این پرواز که نزدیک به ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید، مسافران تجربه‌ی بودن در محیط ریزگرانش را به‌مدت تقریبا سه دقیقه به‌دست خواهند آورند. جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون که ماه آینده از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری خواهد کرد، دوشنبه‌ی گذشته به‌طور غیرمنتظره اعلام کرد که به‌منظور تحقیق رویای دیرینه‌ی خود، به‌همراه برادرش در نخستین پرواز سرنشین‌دار بلو ارجین حضور خواهد داشت.

برچسب قیمت ۲۸ میلیون دلار برای سفر زیرمداری پیش‌رو تقریبا نصف بهای صندلی در مأموریت مداری است. کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس که تاکنون فقط فضانوردان دولتی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کرده است، نخستین مأموریت فضانوردی خصوصی‌اش را تا انتهای سال جاری انجام خواهد داد. درجریان این سفر، چهار فضانورد به‌مدت تقریبا سه روز در مدار زمین خواهند چرخید.

بلو ارجین که موشک کاملا چندبارمصرف نیوشپرد را  از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۱۵ مرتبه در آزمایش‌های مختلف به پرواز درآورده، قیمتی برای صندلی‌های مسافری خود تعیین نکرده است. بااین‌حال، سال‌ها پژوهش در بازار و داده‌های قیمت از مزایده‌ی یک‌ماهه می‌تواند قیمت شروع را مشخص کند. به‌گفته‌ی کورنل، بلو ارجین از امروز «با رقابتی‌ترین پیشنهاددهندگان تماس خواهد گرفت تا به آن‌ها دسترسی بدهد.» او گفت نام چهارمین و آخرین مسافر به‌زودی اعلام خواهد شد؛ اما اشاره نکرد که این شخص از بین کارکنان بلو ارجین یا یکی از پیشنهاددهندگان مزایده انتخاب خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات