اسپیس ایکس با پرتاب ماموریت جدید استارلینک، رکورد استفاده دوباره از فالکون ۹ را شکست

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
با پرتاب دسته‌ی ۲۷ام ماهواره‌های اینترنتی استارلینک، یک بوستر موشک فالکون ۹ نخستین‌بار برای دهمین مرتبه به پرواز درآمد.
تبلیغات

موشک کارکشته فالکون ۹ اسپیس ایکس امروز یکشنبه در ساعت ۱۱:۱۲ به وقت ایران از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به هوا برخاست و دسته‌ی ۶۰تایی جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین حمل کرد. در این مأموریت، در اتفاقی بی‌سابقه یک بوستر فالکون ۹ نخستین‌بار برای دهمین مرتبه به پرواز درآمد و بازیابی شد. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس دیروز پیش از پرتاب در توییتر نوشت «برای نخستین‌بار، تعداد پروازهای بوستر موشک فالکون دو رقمی خواهد شد.»

پرتاب موفق امروز، دومین پرتاب موشک فالکون ۹ در یک هفته و ۱۴امین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ را رقم زد. مایکل اندروز، سرپرست زنجیره‌ی تأمین اسیپس‌ایکس در پخش زنده گفت «نخستین استفاده‌ی دوباره‌ی اسپیس ایکس از یک موشک کلاس مداری در مأموریت SES-10 در مارس ۲۰۱۷ بود.» به‌گفته‌ی او، از آن زمان تاکنون اسپیس ایکس قطعا راه درازی را پیموده است.

تقریبا ۹ دقیقه پس از پرتاب، موشک به زمین بازگشت و با فرود روی کشتی بدون‌سرنشین اسپیس ایکس به‌نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان»، رکورد دهمین فرود موفق را به‌دست آورد. اسپیس ایکس تمام پرتاب‌هایش در سال جاری را که اغلب آن‌ها مأموریت‌های استارلینک بوده‌اند، با استفاده از موشک‌های مصرف‌شده انجام داده است.

بوستر به‌کاررفته در مأموریت امروز به‌نام B1051 یکی از پیشتازان ناوگان اسپیس ایکس محسوب می‌شود. این پرتابگر کارکشته اکنون نخستین موشکی است که ۱۰ پرتاب و فرود موفق را در کارنامه‌اش دارد. این بوستر در سال ۲۰۱۹ با پرتاب کپسول بدون سرنشین کرو دراگون در مأموریت دمو ۱، آغاز به‌کار کرد و در ادامه، مجموعه‌ی سه‌تایی ماهواره‌های دیده‌بانی زمین کانادا، ماهواره‌ای اینترنتی برای سیریوس اکس‌ام و ۶ مأموریت دیگر استارلینک را پرتاب کرد.

در سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس نسخه‌ای از فالکون ۹ به‌نام بلاک ۵ را رونمایی کرد. این نسخه‌ی توانمندتر، آغازگر عصر استفاده‌ی دوباره‌ی سریع از موشک‌ها شده و به اسپیس ایکس امکان داده است تا بیش از هر زمان دیگر، موشک پرتاب کند. سه سال پیش، ایلان ماسک به خبرنگاران گفت اسپیس ایکس انتظار دارد هر فالکون ۹ را با نیاز اندک به نوسازی بین هر پرتاب، تا ۱۰ مرتبه به پرواز درآورد و پیش از بازنشستگی، آن را تا صد مرتبه به فضا بفرستد.

انتظار می‌رود بوستر B1051 پس از فرود موفق روی دریا باز هم پرواز کند. به‌نقل از ماسک،  به‌نظر نمی‌آید که محدودیت سختی برای تعداد دفعات پرواز دوباره‌ی یک بوستر وجود داشته باشد؛ درنتیجه شرکت همچنان به کنارزدن محدودیت هر فالکون ادامه خواهد داد.

با پرتاب موفق امروز، اسپیس ایکس اکنون بیش از ۱۶۰۰ ماهواره را درون مدار قرار داده است. این تعداد شامل دستگاه‌هایی نیز می‌شود که به‌دلایل مختلف دیگر عملیاتی نیستند. درحال‌حاضر، تعداد ماهواره‌ها از ۱۴۴۰ دستگاهی که به‌گفته‌ی اسپیس ایکس برای تشکیل منظومه‌ی اولیه لازم است، فراتر رفته و از این‌رو می‌توان عرضه‌ی تجاری رسمی خدمات اینترنت استارلینک را پیش از پایان سال انتظار داشت.

استارلینک هنوز در مرحله‌ی آزمایشی بتا به سر می‌برد. اسپیس ایکس در وب‌سایت خود دریافت پیش‌سفارش استارلینک را آغاز کرده است؛ هرچند خدمات بلافاصله ارائه نمی‌شود. کاربران هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به وب سایت شرکت، خدمات استارلینک با پرداخت ۹۹ دلار رزرو کنند. به‌نقل از مقام‌های اسپیس ایکس، تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کاربر برای دریافت خدمات ثبت‌نام کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات