اسپیس ایکس با پرتاب دسته بیست‌ودوم استارلینک، فالکون ۹ را نخستین‌بار برای ۹ مرتبه به پرواز درآورد

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
با پرتاب مأموریت بیست‌ودوم استارلینک، اسپیس ایکس رکورد بیشترین پرتاب و بازیابی موشک فالکون ۹ را شکست.
تبلیغات

پرتابگر دومرحله‌ای فالکون ۹ ساعت ۱۳:۳۱ امروز به وقت ایران از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به هوا برخاست و با ارسال دسته‌ی جدیدی از ماهواره‌های استارلینک به فضا، به نخستین موشکی تبدیل شد که برای ۹ مرتبه پرتاب و بازیابی می‌شود. تقریبا ۹ دقیقه بعد از پرتاب، مرحله‌ی اول چندبارمصرف موشک به زمین بازگشت و برای نهمین‌بار روی کشتی بدون سرنشین اسپیس ایکس به‌نام «البته تو را همچنان دوست دارم» فرود آمد.

پرتاب امروز تنها چند روز پس از آخرین پرتاب اسپیس ایکس انجام شد. در آن مأموریت، یک موشک دیگر فالکون ۹ از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شد. هر دو مأموریت اخیر، دسته‌ی شصت‌تایی کاملی از ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین فرستادند و اسپیس ایکس را گامی بیشتر به تکمیل منظومه‌ی اولیه‌اش شامل ۱۴۴۰ ماهواره نزدیک کردند.

بوستر رکوردشکن با نام B1051 یکی از دو موشک چندبارمصرف اسپیس ایکس به‌شمار می‌آید که بیش از هفت پرواز موفق را در کارنامه‌اش ‌ثبت کرده است. این پرتابگر کارکشته نخستین‌بار مارس ۲۰۱۹ پرتاب شد و در مأموریتی نمایشی، فضاپیمای کرو دراگون را بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند. به‌دنبال آن مأموریت، بوستر در امتداد آمریکا سفر کرد تا مجموعه‌ای سه‌تایی از ماهواره‌های دیده‌بان زمین را از تأسیسات اسپیس ایکس در پایگاه نیروی هوایی وندربرگ برای کانادا پرتاب کند. B1051 سپس سال ۲۰۲۰، درمجموع پنج مأموریت مختلف استارلینک و ماهواره‌ای اینترنتی را برای شرکت سیریوس اکس‌ام به فضا حمل کرد.

پرتاب یکشنبه، هشتمین پرواز اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ و دومین پرواز بوستر یادشده در سال جاری را رقم زد. پس از آنکه آخرین پرتاب B1051 بیستم ژانویه (اول بهمن) انجام شد، مهندسان اسپیس ایکس توانستند بوستر را بازیابی و برای نهمین پرواز تاریخی‌اش در ۵۳ روز آینده آماده کنند. پیش‌تر، رکورد کمترین زمان بین دو پرواز این موشک در فاصله‌ی ۳۸ روزه‌ی بین پرتاب هفتم و هشتم به‌دست آمد.

دیگر همتای باسابقه‌ی B1051 به‌نام B1049 تاکنون هشت مرتبه پرواز کرده است و آخرین بار چهارم مارس (چهاردهم اسفند) پس از چندین تأخیر به‌دلیل شرایط نامساعد هوا و نیاز به بررسی‌های بیشتر پیش از پرتاب به هوا برخاست. اسپیس ایکس موشک‌های فالکون ۹ خود را به‌نحوی طراحی کرده است که امکان پرتاب دوباره‌ی آن‌ها بدون نیاز به تعمیر و نوسازی اساسی بین هر پرواز تا دَه مرتبه امکان‌پذیر است. با نزدیک‌ترشدن دو بوستر به دهمین پرواز، اسپیس ایکس با دقت بیشتر آسیب‌دیدگی‌های ناشی از هر پرتاب را زیرنظر می‌گیرد.

هشت پرواز پیشین بوستر B1051

هشت پرواز پیشین بوستر B1051

اسپیس ایکس به‌تازگی در فوریه یکی از بوسترهایش را پس از ناکامی در فرود نرم روی کشتی بدون ‌سرنشین در اقیانوس از دست داد. آخرین فرود ناموفق یک موشک اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده بود و شکست اخیر به زنجیره‌ی ۲۴ بازیابی متوالی فالکون‌ها از آن زمان تاکنون پایان داد. این ناکامی ناشی از خاموشی موتور حین پرواز بود که موجب شد پرتابگر نتواند در نقطه‌ی فرود مدنظر فرود آید.

با پرتاب موفق امروز، اسپیس ایکس اکنون بیش از ۱،۳۰۰ ماهواره درون مدار زمین قرار داده است. این تعداد شامل دستگاه‌هایی نیز می‌شود که به‌دلایل مختلف دیگر عملیاتی نیستند. منظومه‌ی اینترنتی در مرحله‌ی اول قرار است شامل ۱۴۴۰ ماهواره باشد؛ اما این تعداد در آینده به هزاران دستگاه بیشتر افزایش خواهد یافت. اسپیس ایکس با این منظومه‌ی عظیم می‌خواهد تمام دنیا به‌ویژه ساکنان مناطق دورافتاده را به اینترنت پرسرعت و کم‌تأخیر ماهواره‌ای متصل کند.

اسپیس ایکس پیش‌تر اعلام کرد به چهل خانوار در ویس‌کانتی ویرجینیا گیرنده‌های کاربری مخصوص اتصال به خدمات اینترنت استارلینک را داده است. خدمات استارلینک سپس در دو شهرستان مختلف در کارولینای شمالی (سوین‌کانتی در غرب ایالت و هایدکانتی در ساحل شرقی) نیز ارائه شد. ساکنان این شهرستان‌ها به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌شان نمی‌توانند به خدمات اینترنت سنتی متصل شوند. این دو منطقه هیچ‌کدام به زیرساخت پهن‌باند یا خدمات پایدار اینترنت همراه دسترسی ندارند؛ درنتیجه شرکت در مدرسه در دنیاگیری کووید ۱۹ برای اهالی دشوار بوده است. اسپیس ایکس حین پخش زنده‌ی پرتاب اعلام کرد که با خدمات اینترنت پرسرعت خود به دانش‌آموزان ساکن این نواحی کمک خواهد کرد.

اسپیس ایکس با تلاش برای تکمیل مرحله‌ی اول منظومه‌ی خود، به ارائه‌ی آزمایشی استارلینک نیز ادامه می‌دهد. کاربران در کانادا، بریتانیا، آلمان و اکنون نیوزیلند می‌توانند به خدمات اینترنت این شرکت دسترسی داشته باشند. افزون‌براین، اسپیس ایکس با فراهم‌کردن امکان پیش‌سفارش خدماتش، برای عرضه‌ی تجاری کامل استارلینک تا پایان سال جاری آماده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات