اسپیس ایکس در پرتابی رکوردشکن، ۱۴۳ ماهواره را با یک موشک به فضا فرستاد

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس ایکس با پرتاب موفقیت‌آمیز مأموریت سفر اشتراکی خود، ۱۴۳ ماهواره‌ی کوچک را برفراز فالکون ۹ به فضا فرستاد و رکورد بیش‌ترین جسم پرتاب‌شده با یک موشک را شکست.
تبلیغات

موشک دو مرحله‌ای فالکون ۹ امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا از روی زمین برخاست و محموله‌ی مأموریت جاه‌طلبانه‌ی جدید اسپیس ایکس را به مدار زمین حمل کرد. برفراز این موشک کارکشته، دسته‌ای شامل ۱۴۳ ماهواره به‌عنوان نخستین مأموریت سفر اشتراکی اختصاصی اسپیس ایکس به‌نام Transporter-1 قرار داشت. پرواز امروز به اسپیس ایکس امکان داد تا موشک پرچمدارش را به‌همراه بیش‌ترین تعداد محموله‌ی حمل‌شده تا به امروز روانه‌ی فضا کند و توانایی شگفت‌انگیز پرتابگر خود در انجام سفرهای اشتراکی را به نمایش بگذارد.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، اسپیس ایکس در سفر گروهی امروز مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را به‌همراه ۱۰ دستگاه از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک خود به فضا فرستاد. انتظار می‌رود در این مأموریت، ماهواره‌های صفحه‌تخت استارلینک برای نخستین‌بار در مدار منحصربه‌فرد قطبی مستقر شوند. قرارگیری ناوگان استارلینک اسپیس ایکس در این مدار، به ارائه‌ی پوشش اینترنت برای ساکنان آلاسکا و دیگر مناطق قطبی کمک خواهد کرد.

پرواز امروز، سومین مأموریت اسپیس ایکس در سال جدید و دومین پرتاب این شرکت درطول یک هفته از ساحل فضایی فلوریدا را رقم زد. چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش، اسپیس ایکس دسته‌ای ۶۰تایی و کامل از ماهواره‌های استارلینک را در یک مأموریت رکوردشکن دیگر، برفراز فالکون ۹ پرتاب کرد. بوستر به‌کاررفته در آن مأموریت اکنون به نخستین پرتابگر اسپیس ایکس تبدیل شده که هشت مرتبه پرواز کرده و سپس فرود آمده است.

موشک به‌پرواز درآمده در پرتاب امروز نیز پنجمین پرواز خود را رقم زد. این بوستر با نام B1058 نخستین‌بار در مه ۲۰۲۰ با پرتاب باب بنکن و داگ هرلی، فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد خدمت شد. این پرتاب که دمو ۲ نام داشت، نخستین پرتاب سرنشین‌دار اسپیس ایکس و نخستین پرتاب انسانی از خاک آمریکا از زمان بازنشستگی برنامه‌ی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ بود. بوستر B1058 که منقش به لوگو نمادین کرم ناسا است، پیش‌تر ماهواره‌ای مخابراتی را نیز برای ارتش کره جنوبی به فضا حمل کرد و همچنین در یک مأموریت استارلینک دیگر و ۲۱امین مأموریت بازتامین محموله برای ایستگاه فضایی مشارکت داشت.

پرتاب امروز در اصل قرار بود شنبه عصر انجام شود؛ اما به‌دلیل وضعیت نامساعد هوا در سایت پرتاب، ۲۴ ساعت به‌تعویق افتاد. امروز عصر، هوای بارانی ساحل فلوریدا با آسمان ابری و نیمه‌آفتابی جایگزین شد و به موشک فالکون ۹ و محموله‌ی رکوردشکن آن امکان برخاستن از روی زمین را داد. به‌دنبال برخاست موفقیت‌آمیز، مرحله‌ی اول فالکون ۹ روی کشتی بدون‌سرنشین «البته همچنان تو را دوست دارم» در اقیانوس اطلس فرود آمد و ۷۳امین بازیابی مرحله‌ی اول بوسترهای این موشک را برای اسپیس ایکس رقم زد.

ناوگانی از ماهواره‌های کوچک

ماهواره های ماموریت Transporter-1

۱۴۳ ماهواره‌ی مأموریت ترنسپورتر ۱

فالکون ۹ کارکشته‌ای که مأموریت ترنسپورتر ۱ را اندکی بیش از یک ماه پس از آخرین پروازش پرتاب کرد، به‌عنوان تاکسی فضایی، ۱۴۳ ماهواره را به مدار زمین فرستاد. این مأموریت، نخستین پرواز از برنامه‌ی اختصاصی سفر اشتراکی اسپیس ایکس محسوب می‌شود که این شرکت با هدف کمک به رساندن گروهی ماهواره‌های کوچک‌تر به فضا با هزینه‌ی پایین طراحی کرده است.

اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در فواصل معین درطول سال و با هزینه‌ی یک میلیون دلار به ازای هر پرتاب، سفر اشتراکی با موشک‌های فالکون ۹ خود ارائه خواهد داد. این پروازها را می‌توان از طریق وب‌سایتی اختصاصی که این شرکت طراحی کرده است، رزرو کرد. سفرهای اشتراکی مشابه، نوع جدیدی از مأموریت برای اسپیس ایکس نیست و پیش‌تر نیز انجام شده بود. در یک مأموریت این‌چنینی در دسامبر ۲۰۱۸، ۶۴ ماهواره از سکوی پرتاب اسپیس ایکس در کالیفرنیا به مدار نزدیک زمین ارسال شد.

تا همین اواخر، ماهواره‌های کوچک‌تر برای رسیدن به فضا گزینه‌های محدود پیش‌رو داشتند. اما همان‌طور که با ظهور پرتابگرهای کوچک نظیر موشک الکترون راکت‌لب و خدمات ویرجین اوربیت، هزینه‌های پرتاب کاهش می‌یابد، فرصت‌های بیشتری برای سفر به فضا دراختیار شرکت‌های سازنده‌ی ماهواره‌های کوچک‌تر قرار می‌گیرد. بااین‌حال، پرتاب هم‌زمان بیش از صد ماهواره اصلا مأموریتی ساده نیست. هر ماهواره باید در ترتیب زمان‌بندی‌شده در مدار استقرار یابد تا از برخورد احتمالی بین آن‌ها جلوگیری شود. به‌منظور غلبه بر این مشکل، توزیع‌کننده‌های مخصوص پرتاب و همچنین مراحل انتقال مجزایی به‌کار رفت که محموله‌ها را به‌محض قرارگیری در مدار معین، مستقر خواهند کرد.

توالی استقرار ماهواره‌ها به‌طور دقیق زمان‌بندی شده بود. ۴۸ ماهواره‌ی کوچک دیده‌بان زمین زیر ۵۹ دقیقه پس از برخاست در مدار مستقر شدند و آخرین ماهواره‌هایی که مرحله‌ی فوقانی موشک را ترک کردند، ۱۰ ماهواره‌ی استارلینک بودند که قرار است پوشش بهتر اینترنت را در مناطق قطبی ارائه دهند. مأموریت بعدی اسپیس ایکس، پرواز دسته‌ی دیگر استارلینک خواهد بود که احتمالا تا هفته‌ی آینده انجام خواهد شد. این شرکت همچنین دو مأموریت ترنسپورتر دیگر را برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده است که انتظار می‌رود اولی تا ماه ژوئن و دیگری در ماه دسامبر پرتاب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات