ایلان ماسک نخستین نسخه آزمایشی بوستر سوپر هوی را رونمایی کرد

شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک با انتشار تصویری تازه در صفحه‌ی توییترش، نخستین نسخه‌ی آزمایشی بوستر غول‌پیکر سوپر هوی (Super Heavy) را به‌نمایش گذاشت.
تبلیغات

در سه ماه گذشته، سه نسخه‌ی اولیه‌ی ۵۰ متری و تمام‌اندازه از فضاپیمای استارشیپ در پروازهای آزمایشی به هوا برخاستند و هرکدام با وجود پرتاب موفق تا ارتفاع بالا، پس از فرود منفجر شدند. بااین‌حال، اسپیس ایکس تا دیروز هیچ نسخه‌ای از بوستر غول‌پیکر سوپر هوی را رونمایی نکرده بود. قرار است استارشیپ برفراز این موشک به مدار زمین پرتاب شود.

اکنون به‌نظر می‌آید نیمه‌ی پایینی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی استارشیپ به‌تدریج در حال نمایان‌شدن است. جمعه بعدازظهر، ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان‌گذار اسپیس ایکس، تصویری از موشک بزرگ سوپر هوی را در صفحه‌ی توییترش به‌اشتراک گذاشت.

این نسخه‌ی اولیه بوستر ۱ نام دارد و در تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس جنوبی و نزدیکی دهکده‌ای به ‌نام بوکاچیکا در ساحل خلیج مکزیک در حال ساخت است و راهگشای تولید نسخه‌ی نهایی سوپر هوی خواهد بود. به‌گفته‌ی ماسک، اسپیس ایکس در نسخه‌ی دوم این بوستر را به پرواز درخواهد آورد.

اولین تصویر از بوستر سوپر هوی

اسپیس ایکس با هدف ارسال انسان و محموله به ماه و مریخ و دیگر مقاصد دوردست در منظومه‌ی شمسی در حال تولید استارشیپ و سوپر هوی است. به‌نقل از ماسک، این وسایل نقلیه‌ی فضایی کاملا چندبارمصرف هستند. سوپر هوی اندکی پس از برخاست، همانند مراحل اول موشک‌های فالکون ۹ و فالکون هوی برای فرود عمودی به زمین بازخواهد گشت.

این دو موشک با اتکا به پایه‌های نصب‌شده روی خود فرود می‌آیند؛ درحالی‌که سوپرهوی قرار نیست اصلا به پایه مجهز باشد و با استفاده از بازوی برج پرتاب بازیابی خواهد شد. همچنین، استارشیپ می‌تواند چند مرتبه به ماه یا مریخ سفر کند و به‌اندازه‌ای قدرتمند خواهد بود تا با اتکا به خود از روی سطح این دو جرم بلند شود. باوجوداین، استارشیپ بدون کمک سوپر هوی نمی‌تواند به مدار زمین برسد.

اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ی ماسک پیش برود، استارشیپ و سوپر هوی هر دو به‌زودی پرواز خواهند کرد. این کارآفرین میلیاردر به‌تازگی اعلام کرده است اسپیس ایکس قصد دارد امسال استارشیپ را به مدار برساند. او پیش‌بینی می‌کند سامانه‌ی استارشیپ سوپر هوی تا سال ۲۰۲۳ کاملا عملیاتی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات