اسپیس ایکس ساخت موشک سوپر هوی را به‌زودی آغاز خواهد کرد

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، می‌گوید این شرکت انتهای هفته‌ی جاری آغاز ساخت نخستین نسخه‌ی آزمایشی بوستر سوپر هوی را آغاز خواهد کرد و پرواز زیرمداری آن را نیز در آینده‌ی نزدیک انجام خواهد داد.
تبلیغات

سوپر هوی (Super Heavy) اسپیس‌ایکس که از کل دو مرحله‌ی راکت فالکون ۹ یا فالکون هوی بلندتر است، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوستر راکت سوخت مایعی خواهد بود که تاکنون ساخته شده است. این راکت با ارتفاع تقریبا ۷۰ متر، هنگام پرشدن کامل با سوخت اکسیژن مایع و متان، دست‌کم ۳۵۰۰ تن وزن خواهد داشت. به‌نقل از ماسک، نیروی رانش مدنظر اسپیس‌ایکس برای سوپر هوی نزدیک به ۱۶/۵ میلیون پوند است که به‌نحو چشمگیری بیش از دوبرابر نیروی رانش موشک‌های ساترن ۵ و N1 شوروی و بیش از سه‌برابر نیروی رانش فالکون هوی محسوب می‌شود.

روی کاغذ، هرچند سوپر هوی چندین مرتبه بزرگ‌تر و قدرتمندتر از فالکون هوی است، به‌لطف بدنه‌ی تک‌هسته‌ای خود به‌طور اساسی ساختاری ساده‌تر از این راکت دارد. سوپر هوی از همان ورقه‌های فولادی به‌کاررفته در طراحی نسخه‌های آزمایشی استارشیپ ساخته خواهد شد؛ از‌این‌رو درمقایسه با فالکون هوی، هزینه‌ی ساخت بسیار کمتری خواهد داشت. به‌لطف تجربه‌ای که اسپیس‌ایکس ازطریق تولید و آزمایش و بهبود متوالی چندین ماهه‌ی استارشیپ اندوخته است، ساخت نسخه‌های آزمایشی اولیه‌ی سوپر هوی می‌تواند شروعی بسیار راحت‌تر داشته باشد. بااین‌حال، همچنان مشکلاتی اساسی بر سر راه باقی است.

اسپیس‌ایکس برنامه‌ی ساخت استارشیپ را به‌نحوی پی‌ریزی کرده است تا از همان ابتدا با سخت‌ترین مشکلات فنی مواجه شود. آزمایش موتور رپتور نخستین‌بار در سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد. سپس، استارهاپر در سال ۲۰۱۹ با پرواز آزاد زیرمداری به نخستین نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ تبدیل شد که از روی زمین بلند می‌شود. اسپیس‌ایکس درادامه نسخه‌ی تمام‌اندازه‌ی Mk1 را با فولادی بسیار نازک‌تر ساخت. هرچند این نسخه از استارشیپ شکستی زودهنگام داشت، به اسپیس‌ایکس کمک کرد تا به‌طور اساسی ظرفیت تولید و تکنیک‌های ساخت خود را در تگزاس جنوبی افزایش دهد. تا ژانویه‌ی ۲۰۲۰، اسپیس‌ایکس مجموعه‌ای از آزمایش‌های احتراق‌سریع را با سه نمونه‌ی اولیه‌ی بزرگ از مخزن راکت به‌پایان رساند و هفت ماه بعد، پنج نمونه‌ی آزمایشی تمام‌اندازه‌ی استارشیپ چندین آزمایش فشار و احتراق ثابت رپتور و حتی پروازی ۱۵۰ متری را پشت‌سر گذاشتند.

بزرگ‌ترین مشکلات باقی‌مانده احتراق بیش از پنج دقیقه‌ی رپتور، فرود کنترل‌شده، احراز کیفیت سپر حرارتی، پرتاب مداری شامل ورود دوباره به جوّ و استفاده‌ی دوباره، عمدتا به نسخه‌ی مداری استارشیپ منحصر هستند. به‌عبارت‌دیگر، با وجود تمام موفقیت‌هایی که اسپیس‌ایکس تاکنون در مسیر ساخت استارشیپ به‌دست آورده است، همین حالا می‌تواند ساخت نسخه‌ی آزمایشی و تمام‌ظرفیت سوپر هوی را آغاز کند.

چند روز پیش، ماسک در توییتر در پاسخ به پرسشی درباره‌ی رویداد امسال استارشیپ گفت احتمال دارد اسپیس‌ایکس تا اکتبر ۲۰۲۰ برای پرواز زیرمداری نسخه‌ی آزمایشی بوستر سوپر هوی آماده شود. او خاطرنشان کرد بزرگ‌ترین مشکلات فنی پیش ‌روی سوپر هوی، ساخت دیسک رانش فوق‌العاده‌ی پیچیده‌ی این بوستر است؛ ساختاری فلزی که باید میزبان ۲۸ موتور رپتور باشد و تمام نیروی رانش آن‌ها را به سایر بخش‌های راکت منتقل کند.

اسپیس‌ایکس آزمایش سوپر هوی را با تعدادی محدود از موتورهای رپتور آغاز خواهد کرد و بوستر نیز ممکن است صرفا با دو موتور پرواز زیرمداری انجام دهد. فراتر از آزمایش‌های اولیه و ساخت دیسک رانش سوپر هوی، شاید تنها مشکل دیگر پیش‌ روی اسپیس‌ایکس رساندن طراحی رپتور به نقطه‌ای است که امکان ساخت سریع چندین نسخه از موتور در کوتاه‌مدت فراهم باشد. اسپیس‌ایکس تاکنون در مدت ۱۸ ماه، ساخت ۴۰ نسخه‌ی آزمایشی رپتور را به‌پایان رسانده است؛ درحالی‌که هر جفت سوپر هوی و استارشیپ به‌همراه هم نیازمند ۳۴ موتور خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات