اسپیس ایکس نخستین‌بار نسخه سه‌موتوره استارشیپ را فرود آورد؛ اما موشک لحظاتی بعد منفجر شد

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی‌ SN10 استارشیپ توانست با جبران ناکامی دو نسخه‌ی پیشین، فرودی موفقیت‌‌آمیز را پس از پرواز آزمایشی‌اش انجام دهد. اما این پیروزی بزرگ اندکی بعد به انفجار موشک ختم شد.
تبلیغات

بامداد پنجشنبه، جدیدترین نسخه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پس از صعود به ارتفاع بالا در پرواز آزمایشی در تگزاس، برای نخستین‌بار فرود نرم را تجربه کرد؛ اما دقایقی بعد روی جایگاه فرود منفجر شد. این موشک که نسخه‌ای اولیه با نام SN10 بود، پیش از نشستن آرام روی زمین، چند مانور پیچیده را در میانه‌ی هوا به نمایش گذاشت و در مسیر پرفراز و نشیب ساخت سامانه‌ی پرتاب کاملا چندبارمصرف استارشیپ، نقطه‌ی عطفی مهم را رقم زد.

به‌گزارش ورج، پس از لغو تلاش اولیه برای پرتاب در روز گذشته، نسخه‌ی SN10 در ساعت ۲:۴۴ بامداد پنجشنبه به وقت ایران به هوا برخاست و تا ارتفاع تقریبا ۹/۵ کیلومتر برفراز تاسیسات اسپیس ایکس در بوکاچیکا تگزاس صعود کرد. برخلاف دو پرواز آزمایشی پیشین با نسخه‌های SN8 و SN9 که با وجود پرتاب موفقیت‌آمیز، به انفجار فضاپیماها حین فرود ختم شدند، SN10 روی جایگاهی بتنی در نزدیکی سکوی پرتاب خود به نرمی فرود آمد و ظاهرا از این مانور جسورانه‌ جان سالم به‌در برد. بااین‌حال تنها دقایقی بعد، فضاپیما در انفجاری مهیب ازبین رفت.

جان اینسپراکر، مهندس اسپیس ایکس درجریان پخش زنده‌ی رویداد پرتاب گفت هدف اصلی پرواز آزمایشی، به‌نمایش‌گذاشتن حرکات کنترل‌شده‌ی چهار باله‌ی ایرودینامیکی موشک توسط کامپیوتر بود. این باله‌ها، استارشیپ را حین نزول به سمت زمین هدایت می‌کنند.

استارشیپ در پایان صعود ۹/۵ کیلومتری خود، هر سه موتور رپتور را به‌تدریج خاموش کرد تا برای نزول آزاد مختصر آماده شود. سپس درحالی‌که موشک درحالت افقی با شکم درحال نزدیک‌شدن به زمین بود، نوبت به مانور بلی‌فلاپ رسید. درجریان این حرکت، سه موتور موشک روشن شدند تا استارشیپ را به‌منظور فرود به حالت عمودی درآوردند.

استارشیپ به آرامی به جایگاه فرود نزدیک شد و به نرمی روی آن نشست اما کمی به پهلو خم شد. اینسپراکر در پخش زنده، این فرود را موفقیتی برای اسپیس ایکس اعلام کرد. او سپس گفت «یاد‌آوری می‌کنم که هدف اصلی پرواز آزمایشی امروز، جمع‌آوری داده‌های مربوط به کنترل فضاپیما حین بازگشت به زمین بود و در انجام این کار موفق بودیم.»

پخش زنده‌ی اسپیس ایکس پیش از فرجام تلخ SN10 به پایان رسید. پخش زنده‌ای دیگر از وب‌سایت ناسا اسپیس‌فلایت، دوربین‌ها را روشن نگاه داشت و صحنه‌ی انفجار استارشیپ را ضبط کرد. آن‌طور که در تصاویر دیده می‌شود، استارشیپ دراثر انفجار به هوا بلند شد و به پهلو روی زمین افتاد. ایلان ماسک در ساعت ۴:۰۵ با انتشار توییتی از فرود موفقیت‌آمیز SN10 ابراز شادمانی کرد؛ اما تنها دو دقیقه بعد، در توییتی دیگر انفجار استارشیپ را به شوخی «ترخیص شرافتمندانه» دانست.

فضاپیمای نسل بعدی استارشیپ اسپیس ایکس، یک سامانه‌ی موشکی چندبارمصرف مریخی است که با هدف حمل محموله و فضانورد به مدار زمین، ماه و درنهایت مریخ ساخته می‌شود. سه نسخه‌ی آزمایشی اخیر که اسپیس ایکس به‌صورت نمایشی پرتاب کرد، نسخه‌های اولیه از نیمه‌ی بالایی سامانه‌ی کامل استارشیپ بودند. نیمه‌ی پایینی این سامانه، بوستر چندبارمصرف سوپرهوی است که از مجموعه‌ای موتورهای رپتور نیرو خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات