روسیه در سال ۲۰۲۳ گردشگری خصوصی را به پیاده روی فضایی خواهد برد

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
روسیه قصد دارد با فراهم‌کردن فرصت بی‌سابقه‌ی پیاده‌روی فضایی برای گردشگری خصوصی در سال ۲۰۲۳، دوباره به عرصه‌ی پروازهای فضایی تجاری بازگردد.
تبلیغات

روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، پس از جدایی ۱۰ ساله از عرصه‌ی گردشگری فضایی، قصد دارد دو گردشگر خصوصی را در سال ۲۰۲۳ در سفری کوتاه با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بفرستد. یکی از این گردشگران حین حضور در مدار زمین، در اقدامی بی‌سابقه به‌همراه کیهان‌نوردی باتجربه پیاده‌روی فضایی انجام خواهد داد.

روسکاسموس به‌منظور به‌پرواز درآوردن گردشگران در حال همکاری با اسپیس ادونچرز (Space Adventures) است؛ شرکتی آمریکایی که پروازهای فضایی را برای مشتریان ثروتمند سازمان‌دهی می‌کند. این شرکت پیش‌تر برای ارسال هفت شهروند خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در هشت سفر مجزا با سایوز همکاری کرده بود. آخرین گردشگر، گی لالیبرته، هم‌بنیان‌گذار شرکت سیرک دوسولی بود که سپتامبر ۲۰۰۹ به ایستگاه فضایی سفر کرد. پس‌از‌آن، روسکاسموس عمدتا اقداماتش در زمینه‌ی گردشگری فضایی را متوقف کرد تا به رساندن فضانوردان ناسا به پایگاه مداری کمک کند.

وقتی عمر شاتل فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱ به‌پایان رسید، فضاپیمای سایوز به تنها وسیله‌ی حمل‌ونقل برای رساندن انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل شد؛ درنتیجه، اولویت به فضانوردان ناسا و شرکای بین‌المللی در برنامه‌ی ایستگاه فضایی اختصاص یافت. ناسا برای ارسال هر فضانورد با سایوز، تقریبا ۸۰ میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.

بااین‌همه، اکنون وضعیت در حال تغییر است. اسپیس‌ایکس به‌تازگی دو فضانورد ناسا را با کپسول جدید کرو دراگون به ایستگاه فضایی حمل کرد و قصد دارد پروازهای مسافربری منظم با فضاپیمایش را در آینده‌ی نزدیک آغاز کند. در همین‌ حال، بوئینگ نیز مشغول ساخت کپسول مسافربری جدیدی به‌نام سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر است که درنهایت برای حمل‌ونقل فضانوردان ناسا به مدار به‌کار خواهد رفت. وجود این دو فضاپیمای آمریکایی بدان‌معنا است که ناسا دیگر به‌کلی به فضاپیمای روسی سایوز متکی نیست؛ از‌این‌رو، میزان خرید صندلی از روسکاسموس را به‌مرور کاهش داده است.

درحال‌حاضر، به‌نظر می‌آید تلاش‌های روسکاسموس در عرصه‌ی گردشگری دوباره در حال بازگشت است. ابتدای سال گذشته، سازمان فضایی روسیه اعلام کرد به‌منظور ارسال دو گردشگر به ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۱، با اسپیس اندونچرز همکاری می‌کند. اطلاعیه‌ی جدید درباره‌ی ارسال دو گردشگر دیگر، از آن توافق‌نامه مجزا است.

از بین چندین گردشگری که تاکنون به فضا سفر کرده‌اند، هیچ‌کدام پیاده‌روی فضایی انجام ندادند. پیاده‌روی فضایی فرایندی بسیار پرزحمت است که به تمرین‌های شدید روی زمین نیاز دارد. بااین‌حال، فعلا جزئیات چندانی درباره‌ی هزینه‌ی چنین پروازی دردست نیست. همچنین، جالب خواهد بود که بدانیم گردشگر روسکاسموس به‌منظور آمادگی برای پیاده‌روی فضایی باید چه نوع تمرین‌هایی انجام دهد و حین حضور در خارج از ایستگاه، چه فعالیتی انجام خواهد داد. اسپیس ادونچرز می‌گوید نامزدهای پذیرفته‌شده به‌منظور آمادگی باید تمرین‌های تخصصی و شبیه‌سازی‌های اضافی انجام دهند.

اریک اندرسون، مدیرعامل اسپیس اندونچرز، در بیانیه‌ای گفت:

پیاده‌روی فضایی شهروندی خصوصی گام رو‌به‌جلو بزرگ دیگری در عرصه‌ی پروازهای فضایی خصوصی خواهد بود. ما با فراهم‌کردن تجربه‌ی بی‌سابقه‌ای دیگر، فرصت تجلیل از دو دهه گردشگری فضایی مداری با همکاران روسی‌مان را گرامی می‌داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات