کپسول کرو دراگون با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس‌ا‌یکس، تنها یک روز پس از پرتاب کرو دراگون به مدار، در دستاورد مهم بعدی، این کپسول را نخستین‌بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کرد.
تبلیغات

تنها یک روز پس از پرتاب کپسول جدید کرو دراگون اسپیس ایکس به مدار، این فضاپیما در یکی از بخش‌های حیاتی پرواز آزمایشی خود به‌صورت خودکار به درگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متصل شد. این مانور اتصال فعالیتی مهم محسوب می‌شود که کپسول اسپیس ایکس در آینده، وقتی اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین را آغاز کند، باید به‌طور منظم انجام دهد.

کرو دراگون (Crew Dragon) روز گذشته، اندکی پیش از ظهر سوار بر راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس از مرکز فضایی کِنِدی در فلوریدا به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون، در مدار زمین قرار داشته است. به‌محض آنکه این فضاپیما به مدار رسید، نوک آب‌نبات‌شکل آن گشوده و سازوکار اتصال کپسول نمایان شد. کرو دراگون امروز با نزدیک‌شدن ایستگاه فضایی، مجموعه‌ای از لیزرها، حسگرها و نرم‌افزار را به‌کار گرفت تا به‌صورت خودکار سخت‌افزار خود را به درگاه موجود روی بدنه‌ی خارجی ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند.

اسپیس ایکس ظهر امروز، کرو دراگون را به نقاط مختلفی خارج از ایستگاه فضایی فرستاد تا قابلیت اتصال فضاپیما را آزمایش کند. این کپسول با استفاده از پیشرانه‌های تعبیه‌شده روی خود در فواصل معین به ایستگاه فضایی نزدیک شد و سپس، موقعیتش را در مدت ۲.۵ ساعت حفظ کرد. فضاپیمای اسپیس ایکس حتی قابلیت عقب‌نشینی خود را نیز درصورت وقوع رویداد اضطراری آزمایش کرد. سپس، به‌محض آنکه نزدیک به ۲۰ متر با ایستگاه فاصله داشت، پیام پایانی برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی به کپسول ارسال شد. کرو دراگون در ساعت ۲:۲۱ بعدازظهر یکشنبه به درگاه اتصال ایستگاه فضایی متصل شد. سپس، مجموعه‌ای از قلاب‌ها در اطراف درگاه گشوده شدند تا کپسول را در جایگاهش حفظ کنند.

مانور اتصال، فعالیتی مهم محسوب می‌شود که کپسول اسپیس ایکس در آینده باید به‌طور منظم انجام دهد

ان مک‌کلین، فضانورد ناسا و عضو فعلی خدمه‌ی ISS، به‌محض آنکه قلاب‌ها کرو دراگون را حفظ کردند، پایان اتصال فضاپیما را تأیید کرد. همچنین، دیوید سنت‌ژاک، فضانورد کانادایی و دیگر عضو خدمه‌ی ایستگاه افزود:

تبریک دوباره به تیم بزرگ سرتاسر دنیا که این موفقیت را امکان‌پذیر ساختند.
ISS / ایستگاه فضایی بین المللی

ان مک‌کلین و دیوید سنت‌ژاک در‌حال‌آمادگی برای گشودن دریچه‌ی داخل ایستگاه فضایی که به کرو دراگون منتهی می‌شود

اسپیس ایکس پیش‌تر هرگز به‌صورت خودکار فضاپیمایی را به ایستگاه فضایی متصل نکرده بود؛ درنتیجه، موفقیت امروز کرو دراگون به‌نوعی دستاوردی تازه برای آن‌ها محسوب می‌شود. این شرکت از می‌۲۰۱۲ تاکنون، در‌حال‌پرتاب کپسول‌های محموله‌ی دراگون به ایستگاه فضایی بوده است؛ اما تمام این فضاپیماها به‌جای اتصال درواقع پهلو می‌گرفتند. سپس، یکی از اعضای خدمه‌ی حاضر در ISS به‌کمک بازویی روباتیک، کپسول را می‌گرفت و آن را به درگاه موجود منتقل می‌کرد. اکنون، کرو دراگون نشان داده برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمه‌ی ایستگاه به انجام اقدامی از این دست نیاز ندارند.

همان‌طورکه اشاره شد، اتصال کرو دراگون دستاوردی مهم هم برای اسپیس ایکس و هم برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا به‌حساب می‌آید. فضاپیمای اسپیس ایکس یکی از دو وسیله‌ی نقلیه‌ی در دست توسعه به‌شمار می‌رود که قصد دارد در آینده‌ی نزدیک، فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کند. اتصال، فرایندی حیاتی و ضروری برای اطمینان از رسیدن مسافران به ایستگاه است و نمایش امروز نشان داد کرو دراگون می‌تواند فضانوردان را به سلامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کند.

با اتصال کرو دراگون به ISS، سه عضو خدمه‌ی حاضر در ایستگاه، دریچه‌ی کپسول را باز خواهند کرد و به داخل آن خواهند رفت. آن‌ها با آدمک هوشمند ریپلی دیدار می‌کنند که روی یکی از چهار صندلی فضاپیما نشسته است. سپس، بیش از ۱۸۰ کیلوگرم محموله‌ی موجود در دراگون را تخلیه خواهند کرد. افزون‌براین، خدمه‌ی ایستگاه در روزهای پیش‌ رو، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی فضاپیما انجام خواهند داد. هدف از انجام آزمایش‌ها، بررسی پایداری کرو دراگون در محیط فضایی و اطمینان از طراحی ایمن آن است.

اسپیس ایکس سپس روز جمعه، کپسول را به زمین بازخواهند گرداند و به کمک چترهای نجات آن را در اقیانوس اطلس فرود خواهد آورد. این فرود آخرین دستاورد مهم مأموریت آزمایشی دمو ۱ را رقم خواهد زد و به نخستین پرواز کرو دراگون خاتمه خواهد داد. بعدازآن، ناسا چگونگی عملکرد دراگون را در جریان این سفر ارزیابی و درنهایت، زمان انجام پرواز آزمایشی بعدی را تعیین خواهد کرد؛ پروازی که دو فضانورد این سازمان فضایی را به ایستگاه فضایی خواهد برد. برای اسپیس ایکس این آزمایش سرنشین‌دار فعلا برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده است؛ اما پیش از آنکه کرو دراگون به‌همراه نخستین مسافرانش پرواز کند،  ناسا و اسپیس ایکس اقدامات نسبتا زیادی باید انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات