مدیر ناسا به تعویق افتادن برنامه خدمه تجاری را تایید کرد

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جیم برایدنستاین روز سه‌شنبه تأیید کرد که حادثه‌ی انفجار کپسول کرو دراگون اسپیس‌ایکس، «بدون شک»، برنامه‌ی پروازهای خدمه‌ی تجاری ناسا را به تعویق می‌اندازد.
تبلیغات

اواخر فروردین‌ماه امسال، کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس در حین انجام آزمایش احتراق ایستا به‌طرز ناگهانی منفجر شد. این فضاپیما قصد داشت در جریان برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا، فضانوردان آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برساند و با بازگرداندن سفرهای فضایی انسانی به خاک آمریکا، این کشور را برای رسیدن به فضا از اتکا به روس‌ها بی‌نیاز کند.

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا روز سه‌شنبه به‌نقل ار رویترز تأیید کرد که انفجاری که فضاپیمای مسافربری اسپیس‌ایکس را در ماه فروردین از بین برد، «بدون شک» برنامه‌ی ناسا برای بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا تا انتهای سال جاری را به تعویق خواهد انداخت.

بااین‌حال، برایدنستاین از ارائه‌ی یک جدول زمانی واضح برای برنامه‌ی چندمیلیارد دلاری خدمه‌ی تجاری ناسا خودداری و اعلام کرد که در مورد نتایج تحقیقات درحال انجام برای کشف علت حادثه‌ی انفجار کرو دراگون پیش‌داوری نخواهد کرد. وی در نمایشگاه هوایی پاریس به خبرنگاران گفت:

هیچ شکی وجود ندارد که برنامه‌ی زمانی تغییر خواهد کرد. برنامه آن چیزی نخواهد بود که درابتدا طرح‌ریزی شده بود.

  • اسپیس ایکس انفجار کپسول دراگون را تأیید کرد؛ علت حادثه همچنان نامعلوم
  • ناکامی اسپیس ایکس در آزمایش چتر نجات کپسول کرو دراگون
  • اظهارات مدیر ناسا، باردیگر توانایی ایلان ماسک در تحقق هدفش مبنی بر بازگرداندن فضانوردان به آزمایشگاه تحقیقاتی مداری از خاک آمریکا تا انتهای سال جاری میلادی را زیر سؤال می‌برد؛ بااین‌حال، طبق گفته‌ی یک منبع آشنا با اسپیس‌ایکس، این شرکت به‌صورت محرمانه اطمینان داده است که می‌تواند حادثه‌ی دو ماه گذشته را جبران کند.

    کرو دراگن

    کپسول مسافربری کرو دراگون اسپیس‌ایکس

    ایالات متحده از سال‌ها پیش برای سفر به ایستگاه فضایی به روسیه متکی بوده است؛ اما برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد. بوئینگ، دیگر پیمانکار این برنامه نیز که برای ساخت فضاپیمایی مجزا از سوی ناسا استخدام شده؛ برنامه‌هایش برای پرواز کپسول دردست توسعه‌اش را برای ماه‌ها به تعویق انداخته است.

    ناسا گفته است درنظردارد که برای پاییز ۲۰۱۹ و بهار ۲۰۲۰، دو صندلی دیگر را از روس‌ها بخرد تا دسترسی ایالات متحده را به ایستگاه فضایی تضمین کند.

    درابتدا قرار بود نخستین پرواز سرنشین‌دار فضاپیمای اسپیس‌ایکس پس از نخستین پرواز بدون سرنشین این کپسول در ماه اسفند و اقامت ۶ روزه در ایستگاه فضایی، در ماه ژوئیه (تیر یا مرداد) انجام شود.

    حادثه‌ی  ۳۱ فروردین که در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به وقوع پیوست، زمانی اتفاق افتاد که اسپیس‌ایکس درصدد آمایش ۸ پیشرانه‌ی سامانه‌ی فرار اضطراری کپسول بود که با هدف به‌حرکت درآوردن کپسول از بالای راکت درصورت بروز نقص در هنگام پرتاب طراحی شده‌اند.

    ناسا برای توسعه‌ی فضاپیماهای مسافربری اختصاصی اسپیس‌ایکس و بوئینگ، درمجموع ۶.۸ میلیارد دلار به این شرکت‌ها پرداخت کرده است.

    ناسا و اسپیس‌ایکس به‌دلیل پنهان‌کاری در مورد علت انفجار کپسول کرو دراگون تا روزهای متمادی بعد از حادثه، به‌شدت تحت انتقادهای تند و تیز قرار گرفته بودند؛ اما برایدنستاین در گفتگویش با خبرنگاران قول شفافیت بیشتر را داد.

    موضع غیرشفاف اخیر ناسا در قبال حادثه‌ی انفجار کرو دراگون با سابقه‌ی شفاف این سازمان پیرامون حوادث مرتبط با برنامه‌ی پروازهای فضایی انسانی مغایرت دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که در مورد سانحه‌ی اخیر، انگشت اتهام را باید به سمت اسپیس‌ایکس نشانه رفت. این شرکت تا زمان انتشار این خبر، به اظهارات مدیر ناسا پاسخی نداده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات